Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Строителство и инвестиции 2023
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Отворени сме за всеки бизнес
Не оставяме без отговор нито едно инвестиционно намерение или предложение
Отворени сме за всеки бизнес
Не оставяме без отговор нито едно инвестиционно намерение или предложение
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Три години вече работите в СОАПИ. Какво свършихте и какво не успяхте за този период?
Бих казала, че съм удовлетворена – има сериозно всекидневно натоварване, но и резултати, които се виждат.
Една от инициативите ни – Зелена карта за бързо административно обслужване – дава бърза писта и на големи инвеститори, които искат да работят на територията на Столична община, и на средни компании, и на стартъпи.
Друго важно за всички нас е инвеститорът, който ще строи детска болница в „Овча купел“. Изграждането ѝ вече започна и се надяваме след три години тя да функционира.
Може би най-голямото публично-частно партньорство в последните години също беше инициирано от нас. Кръстихме го „София Инвестмънт Съпорт“ – СОФИС. В него, от една страна, е агенцията, от друга, големи компании, които обслужват инвеститорски запитвания и се предоставят безплатно консултантски услуги на фирми.
От гледна точка на значимост за града най-много се гордеем с това, че успяхме да привлечем втората по големина индийска компания в София – Tata Motors. Любопитно беше, че първата връзка беше направена през LinkedIn. Може би година проучваха къде и как да направят бъдещата си инвестиция.
За неудовлетворение не мога да говоря. Да, има някои проекти, които не се случиха, но никой не е казвал, че всичко ще се получава.
Това са предимно офлайн проекти, но има и онлайн такива.
Да, три дигитални платформи с отворена база данни, достъпни за цялото общество. Едната е за картографиране на индустрията, т.е. къде какъв бизнес има в София. По райони, по вид дейност, по годишен оборот и по брой наети в компанията. Имаме подобна платформа и само за стартиращи компании, като в нея има възможност за търсене на финансиране и партньори. Не на последно място – още една платформа, насочена за гражданите на столицата, туристите и бизнеса. В нея може да се намери всичко – от това какви билети да си купите през това къде да разходите децата си до това какви са основните параметри за административната рамка на бизнеса.
Това с билетите обаче не се получава, защото има много чуждестранни туристи, които се оплакват, че ги глобяват в градския транспорт.
Да, категорично е така. Ние сме направили първите две стъпки – изработване на техническо решение и попълването с адекватна информация. Последната стъпка е популяризирането пред правилната аудитория, но по нея още работим.
Кои са слабите страни на София според вас?
Един град в развитие, който постоянно расте, няма как да няма слаби страни. Ако трябва да цитирам колегите от Надзорния съвет, за две години София расте с един Бургас. Това е супер динамично. Невинаги тежката административна система може да догони очакванията. Но за да идват тези хора, има някаква причина. Тя е съвсем осезаема – има работа. Което означава, че въпреки трудностите държим ниво.
По какво София отстъпва на други толкова бързо развиващи се градове в Европа?
Основното и ключово са добре подготвените кадри, които да привличат инвеститори. Оттам се започва развитието. Това е причината за последните две години да се включим в над 11 кариерни форума и множество различни събития, пред които да представим града ни по възможно най-атрактивния начин. Не само като промоция, но и като търсене на конкретни решения, за да може тази разлика да се стопи.
Като агенция за инвестиции ние сме междинно звено – между бизнеса и администрацията. При нас работят над 40 експерти, специализирали както в България, така и в чужбина – инженери, юристи, архитекти… Този екип приема запитвания по всякакъв начин – хартия, имейл, телефон, социални мрежи – и реагира в рамките на 24 часа.
Как отсявате наистина сериозните инвеститори?
Не оставяме без отговор нито едно инвестиционно намерение или предложение. Включително такова да се кача на балон над София, за да промотираме дейността на агенцията. Но за да отговоря – времето, енергията и броят на хората, които се включват в даден казус, са различни. Когато става въпрос за ясни цели при сериозни инвеститори, ресурсът е един. Има компании, които пренасочваме към по-подходящи за техните цели организации. Но дори и тогава пак не сме затворени за тях. Основното указание, което получих, когато бях назначена на поста, е, че трябва да решаваме проблемите на бизнеса. Това и правим.
Наесен ще има местни избори. Мислите ли, че ако има смяна на властта, СОАПИ може да има проблеми?
Не се терзая от потенциални проблеми – намирам ги за загуба на време. Проектите, които сме инициирали и продължили, защото агенцията работи вече седем години, са в устойчива рамка за десетилетия напред. И то, независимо кой ще упражнява контрола върху нашия екип. Мандатното мислене е пагубно за всеки управленец. А когато става въпрос за административна структура, това рефлектира върху всеки гражданин.
Д-р Мария Христова е главен изпълнителен директор на СОАПИ, част от общата администрация на Столична община. Тя е завършила Стопанския факултет в СУ „Св. Климент Охридски“. Магистър е по бизнес администрация развитие на човешките ресурси. Специализирала е в Paris Nanterre University интегриране на хора с физически и психически увреждания. Разработва докторски труд на тема развитие на модела на двойната кариера в България.
Заема позицията търговски директор в агенция за дигитален маркетинг почти 14 години. Преподавател е по статистика повече от 4 години.
|
Ключови думи
СОАПИ
Столична община
инвестиции
бизнес