Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Строителство и инвестиции 2023

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Редизайнът на офисите

Гъвкави пространства и мебели, които се движат и променят, така че техните потребители да могат да ги използват по-добре и по-дълго

Автор:

Теменужка Захариева

Снимки:

Getty Images

Редизайнът на офисите

Редизайнът на офисите

Гъвкави пространства и мебели, които се движат и променят, така че техните потребители да могат да ги използват по-добре и по-дълго

Редизайнът на офисите
quotes

Бизнес лидери по целия свят предефинират своите стратегии на работното място, за да създадат гъвкави, технологично поддържани и ориентирани към бъдещето работни места. Офисът, какъвто го познавахме, се промени драматично.

Дигитализацията и пандемията разкриха нови предизвикателства, но и нови възможности: физическото присъствие вече не е необходимо, за да сте част от екипа и да сте продуктивни. В същото време изискванията към дизайна на офисите се увеличават – тези, които ходят на работа, искат да се чувстват напълно удобно и спокойно. В резултат на това нашата концепция за модерното работно място също се промени. Офисът на бъдещето е място за сътрудничество и обмен. Структурите на отворени стаи с острови за срещи и спонтанни разговори насърчават солидарността и творческата работа. Разбира се, има и възможности за оттегляне за концентрирана работа и видео разговори – ключов е дизайнът на стаята, който позволява толкова много гъвкавост, колкото и хибридните работни модели.

Големият въпрос, който организациите си задават в момента, е: всички ли ще се върнем в офиса на пълен работен ден, или ще преминем към 4-дневна работна седмица, или даже към системата, при която дните – вторник, сряда и четвъртък – ще станат новите дни в офиса за повечето от техните екипи?

За да си отговорим на въпроса, трябва да преосмислим работата по отношение на място и време: дали е важно да сме разположени на едно и също място и дали работата, която вършим, изисква от нас да работим синхронизирано или асинхронно, като всеки работи самостоятелно.

Другият основен фактор, определящ оформянето на тенденциите при дизайна на новите офиси, е, че след дългите месеци на дистанционна работа от къщи служителите преоценяват връзката си с работата. Според проучване на технологичната консултантска фирма Gartner 65% от служителите казват, че пандемията ги е накарала да преосмислят мястото, което трябва да заема работата в живота им, докато 52% казват, че ги е накарала да се съмняват в целта на ежедневната си работа. А Accenture разкри, че 83% от глобалната работна сила е идентифицирала хибридния модел като идеалния сценарий на работното място.

Всичко това изисква различен подход при проектиране и оформяне на работното пространство и дизайн, който съответства максимално на новите тенденции. Постоянно променящата се среда изисква гъвкави интериорни решения и неформални работни места с възможности за оптимизация. Дизайнът на новите офиси включва гъвкави мебели, които позволяват спонтанна реорганизация и създаване на зони за срещи, нови работни пространства или места за уединение.

Миналата година LinkedIn отвори новия си офис с повече от 75 различни типа места за сядане – дизайн, при който бюрата вече не бяха основният фокус. Той е проектиран така, че да насърчава хибридна работа и в много отношения е отговор на „как би изглеждал офисът в света след пандемията“. И понеже няма сигурност накъде точно ще се развият нещата, дизайнерите са включили максимално много различни варианти на работни места, а вместо голямо лоби на входа има кафе, където хората могат да се срещат и отдъхват. Това е най-социалната част и колкото по-нататък отивате, толкова повече средата позволява уединение и самостоятелна работа в различни кътове с различна ергономия и дизайн. Дори и конферентните зали често имат излъчване на дневна.

Тези глобални тенденции са, разбира се, актуални и у нас. „Офисът ще е все по-малко работно място и все повече място, където хората да се срещат“ – това беше и една от визиите на срещата в Клуб на дизайнера „Офис интериори – промяна на бизнес модела“, организирана от Асоциацията на интериорните дизайнери в България (АИДБ). На тази среща мнения и опит споделиха водещи компании и студиа, фокусирани върху проекти за изграждане на устойчива и креативна работна среда. Дизайнът в техните проекти до голяма степен има подобна на визията на споменатите офиси на LinkedIn. Независимо дали се проектира пространство за 1200 служители или малък офис за до десетина човека, има няколко основни неща, валидни за всяко едно от тях. Първите 5, най-важни според участниците в Клуб на дизайнера, са: столът, осветлението, въздухът, акустиката, озеленяването.

И добрите идеи, разбира се.

Промени от гледна точка на интериорния дизайн: освен промяната от корпоративни или стерилно изглеждащи пространства към такива, които пресъздават топлината и комфорта на дома, все повече се търсят офиси с омекотено осветление и акустика. Но се налага и преосмисляне на персонализирането на работното място – сега, когато то е гъвкаво, няма как да го направим „свое“ със семейни снимки или други подобни вещи. Един от подходите е вместо усещането за личното пространство в зоната на едно бюро дизайнерите да създадат усещането за принадлежност в цялата зала или целия етаж на компанията. Включително и с това да се даде възможност на хората да избират собствения си работен ден чрез пространства, които предлагат разнообразие, така че те вътрешно да почувстват „това място работи за мен“.

Умните технологии играят решаваща роля при обзавеждането на офиса на бъдещето. С интелигентни сензори идеалната стайна температура може да се контролира автоматично, а климатикът и отоплението се включват само когато стаите се използват. За виртуални срещи правилната светлина и приятната акустика на помещението са също толкова важни, колкото и най-новото техническо оборудване.

Здравето на работното място също придоби ново значение. В допълнение към ергономичното и устойчиво офис обзавеждане трябва да се осигури и защита срещу инфекции – например с интелигентни вентилационни системи, автоматизирано почистване и мобилни приложения, за да се следи за заетостта на стаите.

Архитектурата и интериорният дизайн влияят не само на емоциите ни, но и на редица други фактори, включително физическото ни благополучие. Оптимално проектираната среда може да ни помогне да останем здрави и продуктивни, докато лошо проектираното пространство може да има неблагоприятен ефект върху нашето емоционално благополучие и физическо здраве.

Има доказана връзка между размера и стила на една стая и производителността на човека, който работи в нея. Проучванията показват, че проектирането на работни зони с оглед на архитектурната психология – като използване на зеленина – има положителен ефект върху концентрацията, производителността и благосъстоянието на персонала. И това ще бъде един от основните двигатели на дизайна на работното място през следващите години.

Стените от мъх, дърветата и растенията ще се увеличават, докато достъпът до покривни градини или озеленени площи ще стане наложителен, зоните за почивка ще се превърнат в основни елементи на офиса, докато работодателите, които искат да направят повече, ще заложат на уелнес класове, медитация, йога и набор от възможности за здравословно хранене.

Както по целия свят, така и тук коуъркинг и флекс офис моделът продължава да се налага и разраства. Много от компаниите вече търсят офис за 50% по-малко хора от наличния персонал и въвеждат ротация, за да могат хората им да работят от къщи или изцяло дистанционно. Компаниите, които предлагат такива офиси, се увеличават и условията на работа там са значително по-добри. Наемателите в WorkBetter например имат опцията и за работа и отдих на открито в паркова среда в градски условия. Комплексът Business Garden Office X разполага с над 6000 кв.м зелени пространства със силен Wi-Fi сигнал.

Наблюдават се и други тенденции – компаниите да търсят за офиси все по-често малки стаи, където служителят да може да се концентрира за кратко време, с бюра с регулираща се височина и добра шумоизолация.

А докато пазарите на офиси се адаптират към новото нормално, все повече и повече клиенти питат за частни офиси, които по същество изчезнаха от много работни места през последните няколко години.

Офисът от инфраструктура се превръща все повече в услуга

Интересна, но и логична тенденция – офис мебели на абонаментен принцип

Пример за това е NORNORM, датски стартъп, който предлага изцяло кръгов модел на обзавеждане, базиран на абонамент. NORNORM предлага на фирми и co-working пространства възможността да имат напълно обзаведен офис срещу абонамент. Срещу €3 на месец на квадратен метър, NORNORM ще оборудва напълно всеки офис с всички необходими функции, столове, бюра, маси, дивани и телефони. Като произвежда минимално количество отппадъци и използва отново голяма част от елементите на оборудването.

Нова екологична работна култура

В новия си раздел „Работен“ германското изложение Ambiente също предлага отговори на проблемите, свързани със създаване на устойчива работна среда. Един пример е стартиращата компания Sustainable Manufacturing и нейната марка Recozy, която се фокусира върху устойчиви алтернативи в интериорния дизайн, използвайки принципите на кръговата икономика. В собствената си фабрика в Северна Германия тя произвежда осветителни тела, аксесоари за дома и мебели, използвайки процеса на 3D печат – спестявайки ресурси – и печатът се извършва само по поръчка. По-голямата част от веригата му за доставки е базирана в Европа, намалявайки пътуванията и загубата на енергия, свързана с това. Всички продукти, произведени от марката, също са проектирани с мисъл за устойчивостта, могат да бъдат разглобени на отделни части в края на жизнения им цикъл и компонентите да бъдат разделени за еднократна употреба.

Голямото преустройство на офиса е факт и физическото работно пространство, каквото го познаваме, вече изглежда много различно. Защото въпреки огромните визуални и функционални промени, офисът все още играе жизненоважна роля, улеснявайки човешките взаимодействия, които поддържат корпоративната култура. А комуникацията и сътрудничеството са от съществено значение за успеха на всеки бизнес. Хубавото на новия гъвкав подход на организация на офис пространството е, че така компаниите са максимално подготвени за възможните нови изисквания и потенциални нови модели на работа.