Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Строителство и инвестиции 2023

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Сингапур в хармония с околната среда

Напред към неизвестното, или как започна моето азиатско пътешествие

Автор:

Виктор Кьосев

Снимки:

личен архив

Сингапур в хармония с околната среда

Сингапур в хармония с околната среда

Напред към неизвестното, или как започна моето азиатско пътешествие

Сингапур в хармония с околната среда
quotes

Пътешествието ми в Азия започна през 2013 г., когато заминах за Тайван на седеммесечен стаж. По онова време познанията ми за Азия бяха незначителни, но пък бях отворен за нови преживявания. Континентът се оказа много по-различен от очакванията ми и остави у мен страхотни спомени – както и желание да се завърна някой ден. Когато няколко години по-късно се появи възможност да се преместя в Югоизточна Азия, тръгнах без колебание.

През следващите седем години, изпълнени с приключения, се потопих в местната култура и изследователския си интерес към региона. Страстта ми към пътешествията ми подари много интересни изживявания – от спиращите дъха острови на Индонезия до пикантната тайландска кухня.

В плен на очарованието на "Лъвският град"

Все още е жив споменът за първата ми среща със Сингапур. Хаотичните градове на Югоизточна Азия ми харесваха, а Сингапур беше освежаващ контраст.

От една страна, той ми предложи достъп до много от типичното за азиатския начин на живот – вкусна храна, богата култура, разнообразни общности и тропически климат. От друга страна, ме впечатли финесът му на световен метрополис – финансова столица, технологичен център и забележителен пример за това как природата и човешкият прогрес могат да съжителстват в хармония.

С всяко следващо посещение в Сингапур все повече ме привличаше идеята да се установя в този уникален град.

Днес, когато поглеждам назад, си давам сметка, че като предприемач винаги съм бил привличан от места, които са постигнали забележително развитие въпреки ограничените си ресурси. След като получава независимост, Сингапур се сблъсква с всички проблеми, които може да срещне като малка територия, която е дом на нарастващо население в нестабилна геополитическа среда. Въпреки това израства до образцов глобален град, отличаващ се с изключителни градско планиране и инфраструктура.

От доста време обмислям да пиша за вдъхновяващото пътешествие на Сингапур и за историята на един град, в който градското планиране преодолява всички пречки. И ето го пред вас!

Малка червена точка: или какво е Сингапур

Сингапур се намира в южния край на Малайския полуостров в Югоизточна Азия. Със скромната си площ от около 710 кв. км, една от най-малките държави в света, е дом на около 5,6 млн. души от различни етноси, сред които китайци, малайци, индийци и чужденци от цял свят. Стратегическото разположение на основен международен търговски кръстопът допринася значително за бързия възход на Сингапур като глобален играч на сцената на търговията, финансите и иновациите.

Генералният план: Планът на Сингапур за успех

Да се върнем обаче към градското планиране – през 1958 г. сингапурските архитекти и инженери проектанти привеждат в действие т.нар. Генерален план (Master Plan). Това е цялостен план, който се актуализира на всеки пет години и внимателно разпределя земята за различни цели – жилищни, търговски и промишлени. Стратегическото разпределение на земите в Генералния план гарантира, че оскъдните поземлени ресурси на града държава се използват ефективно за нуждите на постоянно нарастващото население.

С времето – и световния напредък – Генералният план се променя така, че да включи факторите, свързани с развитието на технологиите, демографските предизвикателства, екологичните съображения и икономическите промени.

Такъв пример е стратегията car-lite („по-малко коли“), въведена за първи път в края на 60-те години на миналия век. Ранните мерки за ограничаване на автомобилния поток включват допълнителни данъци, система за квоти за превозни средства и пътни такси с цел управление на пътуванията в центъра на града. С времето правителството се съсредоточава върху мерки за ограничаване на собствеността върху частни превозни средства и за развитие на обществения транспорт, включително на системата за масов бърз транзит (MRT), които са и гръбнакът на транспортната система на града.

От 2013 г. екипът, отговарящ за Генералния план, работи още по-усилено, за да стане общественият транспорт предпочитан начин на придвижване. Този проактивен подход към градското планиране несъмнено допринася за успеха на Сингапур при управлението на ограничените му поземлени ресурси, като същевременно насърчава устойчивото градско развитие. През 2020 г. близо 45% от живеещите в града държава предпочитат да се придвижват с автобус или с влак до работните си места.

В развитата държава не бедните имат автомобили, а богатите използват обществен транспорт.                                       

Изграждане на домове, управление на живота: подходът на Сингапур

Сингапур е много гъсто населен град държава, в която Съветът за жилищно строителство и развитие (HDB) е водещ държавен орган, управляващ политиката за изграждане на достъпни висококачествени жилища. Създаденият през 1960 г. HDB е построил над 1 млн. обществени жилища за над 80% от населението на Сингапур.

За да осигури на своите граждани достъп до висококачествени жилища, HDB следва цялостен подход към градоустройството, в който се гарантира достъп на живеещите в жилищните комплекси до услуги като търговски центрове, училища, здравни заведения, паркове и обществен транспорт. По този начин жителите получават достъп както до всички тези услуги, така и до социалните контакти, които те им предлагат – които всъщност са жизнено важни за мултикултурно общество като Сингапур.

Много от жилищата в града държава имат уникален адаптивен дизайн, който отговаря на разнообразните и променящи се нужди на хората. Например сградата, в която се намира сегашното ми жилище – Pinnacle@Duxton, която е завършена през 2009 г., – е ярък пример за новаторския подход на HDB към нуждите от градски жилища. Сградата се състои от седем 50-етажни небостъргача, които са свързани на 26-о и 50-о ниво с въздушни мостове. Това е първият жилищен проект на HDB с подобни мостове. На всеки мост е разположена 500-метрова небесна градина. А Pinnacle@Duxton поставя и рекорди – за най-високото обществено жилищно строителство в света и за най-дългата небесна градина.

Този ангажимент към устойчивото развитие прозира и в инициативи като Генералния план за екологично строителство и Мрежата за свързване на парковете (PCN).

PCN е мрежа от зелени коридори, обхващаща целия остров и свързваща основните паркове в Сингапур. Общата дължина на тези зелени пътеки е 30 км – един своеобразен маршрут от зеленина за отдих, който свързва природните местообитания.

От друга страна, Генералният план за екологично строителство има за цел да насърчи екологосъобразните проекти и практики в застроената среда.

Добър пример е язовирът „Марина Бараж“, който осигурява водоснабдяване, контрол на наводненията и място за отдих, като същевременно задава модел за устойчиво градско планиране. Или Punggol Eco-Town – жилищен градски комплекс, проектиран с екологични елементи като слънчеви панели, системи за събиране на дъждовна вода и за ефективно управление на отпадъците.

Моят любим пример обаче е хотел Oasia Downtown, разположен в квартал Танджонг Пагар.

Според статия на Business Insider архитектите са избрали червената основа от алуминиева мрежа, за да осигурят ярък контраст със зеленината и синьото небе. Тази мрежа минава отвъд покрива на сградата, за да образува корона, която добавя още 140 фута пространство за растенията. Днес фасадата на сградата е обгърната от 21 вида пълзящи растения, разположени на различна височина, като конструкцията е съобразена с нуждите им от слънчева светлина, устойчивостта им на вятър и скоростта им на растеж.

С уникалното си съчетание на инициативи за градско развитие и за опазване на околната среда Сингапур е град, който е едновременно екологичен и ефективен и е пример за устойчиво градско планиране в световен мащаб.

Историята на Сингапур: лъч на вдъхновение за градско развитие

В момента чета историята на Сингапур, разказана от бащата основател и „главен градинар“ Ли Куан Ю, която разказва много увлекателно за пътя на страната от малко известен град до една от най-развитите държави в света.

Едно от нещата в книгата, които вероятно ще запомня, е колко много лидери от цял свят са се обръщали към Ли Куан Ю и екипа му за съвети относно мерките за градско планиране, икономическо развитие и цялостно изграждане на държавата. Наистина забележителна история – горещо ви препоръчвам да посетите Сингапур при следващото си пътуване в Азия.

Това е и краят на нашето пътешествие из историята на градоустройството на Сингапур. Със своя изключителен Генерален план и визионерския си подход към устойчивото развитие Сингапур е прекрасен модел за градовете по света.