Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Жената е 2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Важни са фактите, а не това в какво вярваме
Виктория Петрова, водещ и репортер, bTV Новините
Важни са фактите, а не това в какво вярваме
Виктория Петрова, водещ и репортер, bTV Новините
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Ако притежавахте способността да пътувате във времето и да видите как се развива журналистиката през 2030, 2035 г., какво смятате, че бихте установили?
Когато започнах да се запознавам с този занаят, нещата изглеждаха така: имаш тефтер и химикалка, всичко е в главата ти, историята на хората, които си срещнал или интервюирал, събитията и процесите. Големите конференции бяха предизвикателство. Стотици лица, но за всеки знаеш много. Нямаше интернет. Имаше редактори, които припомняха и помагаха. Това беше времето, в което знаеш наизуст номерата на стационарните телефони на ведомствата. Имахме помощник – диктофон, с касетка с лента. Имаше тук-там пишещи машини, компютри в мрежа, но нямаше интернет.
Когато се появи интернет, имаше подобни мисли дали не идва краят на медиите. Без да се аргументирам дълго, резултатът е налице. Медии има, журналисти има. Да, малко са модифицирани, има повече електронни варианти, по-малко хартиени издания, радиото продължава да съществува, телевизиите също. Начинът на разпространение и някои технологични удобства ги правят по-бързи, достъпни, интересни, атрактивни, но ги има. Убедена съм, че след още 6 години отново ще има медии, дори и през 2035 г. Най-вероятно ще използваме изкуствения интелект, ще има повече технологични нововъведения.
Ние в bTV използвахме първи виртуална реалност, за да представим данни и изборни резултати, а след това въведохме аугментираната реалност. Очакваме новости в тази посока, за да стане презентацията на информацията още по-интересна за зрителите. Ще почерпим някои добри практики от по-напреднали държави и ще имаме отдели за проверка на фактите и кадрите. До 2035 г. младите колеги ще са пораснали и помъдрели и ще разчитаме и на техния критичен поглед и журналистическа работа.
Технологиите вече оказаха голямо влияние върху работата на журналиста. Как оценявате това развитие – какви предизвикателства и възможности създаде то?
Това развитие даде много за основните „камъчета в обувката“ на журналистите, а именно бързината, с която се публикува една новина, и десетките източници на информация, до които имаш едновременен достъп. Ако допреди едно, две десетилетия да се включиш на живо от мястото на събитието, от гореща точка, беше своеобразно приключение и усилие, сега е рутина, правим го ежедневно и многократно, т.е. имаме актуалността. Предаваме от страната и чужбина. Наблюдава се известен проблем с верификацията на информацията, но независимо от това има актуалност и цикъл на обновяване. Освен това се появиха още платформи и канали, по които съдържанието стига до потребителя.
Дезинформацията и фалшивите новини заливат отвсякъде днес. В среда, в която всеки се бори за клик, как може да се защити качествената журналистика?
Искам да ви преразкажа една история, която разказвах и на моите студенти. Случката е отпреди близо 80 години. Неделя вечер, американците слушат CBS. Тече музика, която е прекъсната, и радиоводещият съобщава, че на Марс нещо се случва, облаци от експлозии тръгват към Земята и е намерен странен обект. Прекрасно режисирана сцена – извънземните нападат, заради която вестниците бързат да обявят, че новата и създаваща уют във всеки дом медия – радиото, представлява безотговорен източник на информация.
Защо разказвам това? Наистина тогава е имало напрежение от действията на нацистка Германия. Марсианците „идват“ като последната капка, преди чашата да прелее. Сега подобни „марсиански“ новини ни заливат масирано, а войните са реалност. Нашата имунна система обаче не реагира. Защо? И къде да търсим решението – в репортажите, в издателите, в микса на масмедии, идеология и интереси, или да се доверим на учените? Учените ясно казват, че хората са склонни да вярват на информация, която потвърждава това, в което те искат да вярват, независимо какви са фактите. Социалните мрежи, изданията с фейк новини само засилват това нездраво „религиозно“ чувство.
В медиите съществува вечна дилема: трябва ли медията да поддържа определени стандарти на език и поведение и да възпитава обществото, или да се подчини изцяло на комерсиализма – в момента второто надделява. Какво е вашето виждане?
Хубаво е да пазим езика си, българските букви, книжовните правила и норми. Това трябва да е така. Дали правя изключения, правя! Има много чуждици, които възприемаме мимоходом. Мисля, че трябва да продължат опитите да намерим работещо решение, за да ни разбират зрителите, да бъдем близки до млади и до по-възрастни, до специалисти и такива, които не разбират от дадена материя, без да променяме или усложняваме смисъла, нито да подценяваме или надценяваме слушателите и зрителите.
По отношение и на езика, произношението, интонацията и на представянето на новините моя опора е и Юксел Кадриев, от когото винаги има какво да научиш. Той определено има поне 10 начина, по които да ти представи интервюто, но винаги прави така, че да го слушаш. С времето и общия ни живот в ефир успяхме да се напаснем до степен с един поглед да си казваме всичко, дори само с присъствието или мълчанието да разбираме какво означава това и това ли е, което изглежда.
Кои според вас са ключовите теми днес, върху които трябва да се фокусира обществото?
Мисля, че трябва да се даде перспектива, хоризонт, преди всичко в личен план. Всеки трябва сам да определи това. Малките проблеми, незначителните дребнотемия, озлоблението и нездравото завистничество ще отпадат.
Работите активно със студенти, с млади журналисти – кои са качествата, на които те трябва да наблегнат и да развиват, за да постигнат успех в бързо променящата се медийна среда?
Част от студентите учиха кино и телевизия, другите – журналистика. Будни деца, винаги с много въпроси, подготвени, следяха новините, част от тях вече работеха. Поради факта, че всеки разполагаше с няколко профила в социалните мрежи, имаха достъп и контакт до фалшивите новини. Срещите с тях бяха зареждащи и забавни, вълнуваха се от политическия и социалния живот. Веднъж стана въпрос за прословутия репортаж от близкото минало, който доби популярност като „седенката“. Часът свърши и един студент каза: „Хайде да разваляме седенката“. Попитах го откъде знае това? Той отговори, че неговите родители, които са учители, са стачкували и използвали тази фраза. Разказах му историята, която стои зад нея, а той се обърна и каза: „О, да, спомням си, тогава бях в първи клас“.
GAME ON: Да си представим, че започвате кариерата си отначало, но с опита, който вече имате. Има ли ключови решения по работния ви път, които бихте отменили или променили, за да постигнете успех? Кои са онези, с които се гордеете най-много?
Убедена съм, че нещата са се случили по възможно най-добрия начин. Дали е можело по друг начин? Когато е трябвало, съм вземала решения и се радвам, че съм имала шанс да мога да избирам. Настоящето е резултат от избори, които сме направили. Връщайки се назад, единственото, което бих искала да направя, е да благодаря на хората, от които се учих, които ми даваха насоки, които ми дадоха професията и хляба в ръцете. Това са хората от телевизията и радиото, колегите, с които израснахме заедно, и тези, които идват сега при нас с нови сили в професията.
През последната година съм изключително признателна и благодарна на дългогодишния продуцент на bTV Новините Валерия Чанкова, която има търпението да ме окуражава, да изслушва всичките ми идеи, да търсим заедно хора и истории в опустошени от бомбардировки места и да се събуждаме посред нощ за интервю със събеседници от различни континенти, за да ги реализираме в ефира на bTV.
Tя е... емблематично лице и водещ на bTV Новините. Доближава зрителите до събитията от деня и създава интригуващи репортажи с утвърдени събеседници по различни теми. Води тематични телевизионни студиа и интервюта. Отразява вътрешно- и външнополитически теми, актуални събития, репортажи от горещи точки, работата на парламента, правителството и президентството. Била е кореспондент, радиорепортер, радиоводещ. Работи в медиите повече от 24 години. През 2016 и 2018 г. Виктория Петрова получава награда за стремеж към висока езикова култура на годишните награди за български език на Центъра за анализ на политическата и журналистическата реч от СУ „Св. Климент Охридски“. През последните 6 години предава своя опит и знания на студенти в Нов български университет по специалностите „Кино и телевизия“ и „Журналистика“. Има магистърска степен по философия, право, политически науки, квалификации по журналистика и история; завършила е магистърска степен по микробиология.
|
Ключови думи
bTV
телевизия
медии
журналистика
дезинформация
фалшиви новини