ТРАЙНА//// Как да адресираме конфликтите на работното място

Работните места създават среда, в която конфликтите се избягват на всяка цена. Много хора дори не обичат да отправят критики директно към някой друг, камо ли да опитват да разрешат несъгласие относно пътя, по който е поела компанията, или пък да се справят с конфликт на ценности.
В резултат на това ние отлагаме много конфликти по начини, които създават проблеми. Караме хората да вярват, че сме съгласни с тях, когато не сме, и не успяваме да обърнем внимание на малките проблеми в началото, когато те могат да бъдат решени.
Въпреки това, не винаги е добре да се ангажирате директно или незабавно с конфликт. Ето как може да подходите, за да направите тези разговори продуктивни.
Оставете напрежението да утихне
Когато за първи път видите наличието на конфликт, често има емоционална реакция, която е съпроводена с всяко противоречие или несъгласие, което може да разпознаете когнитивно. Тази двойственост на конфликта отразява разграничението в психологията между горещи (т.е. емоционални) състояния и хладни (т.е. когнитивни) състояния.
Силната емоционална реакция идва с енергия. Тази енергия ви подтиква да искате да действате. За съжаление, когато нивото на енергия е доста високо, може да действате, без да се замислите дълбоко върху това, което правите.
За да направите разногласията възможно най-продуктивни, най-добре е да изчакате първоначалната енергия по темата да отшуми. По този начин можете да съсредоточите дискусиите си върху добросъвестната размяната на гледни точки. Освен това може да е ценно да отделите време, за да обмислите както точно искате да кажете на другата страна, както и какво се надявате да постигнете с взаимодействието.
Какво може да се спечели?
Адресирането на конфликта е по своята същност трудно, защото може да натовари връзката ви с другия човек в краткосрочен план. Така че, трябва да има някаква полза от преминаването през процеса. Когато обмисляте дали да се ангажирате директно с някого относно разногласие, искате да подчертаете какво се надявате да спечелите от разговора.
Започнете, като отчетете идеалното крайно състояние. Опитвате ли се да осведомите някой друг за проблем, за който може да не знае? Опитвате ли се да повлияете на поведението на някого? Опитвате ли се да промените решение, взето в миналото?
След като имате представа какво искате да постигнете, можете да планирате структурата на разговора, която да ви помогне да реализирате тази цел. Част от този план включва намирането на начин да кажете на човека, с когото ще говорите, какво искате. Тоест, идеалният разговор за конфликт не е този, който просто подчертава, че има проблем, но и очертава път напред.
Важно е да внесете конструктивно мислене в трудните разговори. Може да не знаете какво е решението на проблема, но трябва да планирате и да проучите потенциални решения. Можете да помолите други за помощ при генерирането на идеи. Ако повдигате проблем с някого за първи път, е възможно тази дискусия да го изненада (или дори да доведе до емоционална реакция). Така че, бъдете готови да насрочите друг час за разговор по-късно, когато другата страна е готова да проучи решения.
Бъдете открити
Когато започвате разговор по трудна тема, вие знаете вашата гледна точка. Също така имате представа какво се надявате да постигнете.
Вероятно ви липсва и ключова информация. Това е една от причините, поради които искате да проведете разговор. За да се превърне дискусията в истинска, обаче, трябва да сте готови да се учите и евентуално да промените мнението си в резултат на чутото.
Тази откритост може да бъде трудна. Конфликтите могат да доведат до усещането, че трябва да спечелите дискусията, като накарате другия човек да мисли по вашия начин. Целта на един труден разговор не е да спечелите. Тя е да постигнете споразумение, за да се справите с източника на конфликта. Това решение вероятно ще включва компромис от ваша страна. Трябва да се подготвите психически, че няма да получите всичко, което искате, преди да започне дискусията, за да не си попречите на пътя напред.
…………
Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на „Smart Thinking“, за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.