Как трябва да подходите към вашия шеф, когато той греши ?

Как трябва да подходите към вашия шеф, когато той греши ?

Освен ако не сте на самия връх на хранителната верига, трябва да бъдете особено внимателни, когато се опитвате да повлияете на решенията на хората над вас в организационната схема. Това може да бъде изключително сложно, когато трябва да поправите грешка или погрешно впечатление за вашия ръководител.

Разбира се, степента на финес, необходима за коригиране на грешката на вашия шеф (или някой друг с по-висока позиция), зависи от индивида и фирмената култура. В идеална среда всеки в една организация е възприемчив към обратна връзка и корекции. Аз се старая да разяснявам пред всички членове на моя екип, че искам да чувам техните опасения и съвети за поправяне грешки възможно най-бързо, защото това е единственият начин да работя ефективно.

Ако обаче не сте сигурни колко добре може да бъде приета вашата обратна връзка, има няколко неща, които можете да направите.

Когато се съмнявате, попитайте

Първо, не предполагайте, че всеки на по-висока позиция от вас е човек, който се дразни от коригирането. Има няколко фактора, които могат да повлияят на готовността на хората да приемат корекции от другите. Когато някой има начин на мислене, насочен към растеж, той често приема критична обратна връзка по-охотно, отколкото когато вижда критиката като подкопаваща чувството му за собствена компетентност. Освен това, колкото по-строго йерархична е организацията, толкова по-трудно е за хората по-ниско в хранителната верига да критикуват тези по-високо.

Въпреки това, има големи индивидуални различия по това измерение, така че когато работите с нов лидер за първи път, е полезно просто да попитате как обича да получава информация. Не е нужно да питате конкретно за корекции, но обсъждането на това как можете да му предоставите информация за това, което виждате от вашата гледна точка в организацията, често може да ви даде представа дали смята, че информацията трябва винаги да тече отгоре надолу или приема и движението в обраната посока.

Бъдете дискретни

Дори когато някой е силно възприемчив към обратна връзка, той може да не иска да бъде коригиран пред група от хора – особено ако тя включва и други влиятелни членове на организацията. Намерете време за разговор на четири очи, вместо да го коригирате пред други.

В идеалния случай, корекцията ви трябва да се формулира като информация, до която не сте сигурни, че лицето има достъп. Може да е неловко да формулирате дискусията си така, сякаш обучавате или наставлявате човека, пред когото се отчитате, освен ако не сте сигурни, че е отворен за това. По същество вие създавате начин той да запази репутацията си, като същевременно му давате по-точна информация, отколкото е имал преди.

Демонстрирайте противоречия

Коригирането на някого всъщност е един вид опит да промените нечие мнение за нещо. Като цяло, вие всъщност не променяте мнението на някой друг, а му предоставяте информация, която му помага да промени собственото си мнение.

Най-мощният метод да накарате хората да променят убежденията си е да създадете противоречи – тоест, да им помогнете да разпознаят, че настоящите им убеждения водят до несъвместими заключения. Това не само кара хората да се замислят по-задълбочено за това как да разрешат това противоречие, но има и различни психологически механизми (често наричани когнитивен дисонанс), които работят на заден план, за да променят силата на убежденията на хората по начини, които разрешават тези противоречия.

Често, когато посочвате противоречие, всъщност правите корекция по по-косвен начин. Можете дори да поискате помощ за разрешаването на това противоречие за вас самите. Този метод за извършване на корекция може да бъде и по-малко конфронтационен, отколкото просто да излезете и да кажете на някого, че греши.

Потърсете помощ

Ако има някой на по-висок ранг в организацията, който е особено устойчив на корекции, тогава може да е добре да намерите съюзник, който да ви помогне. Ако имате добри отношения с някой, който е равен по ранг на човека, нуждаещ се от обратна връзка, проведете разговор с него и вижте дали може да ви помогне да обсъдите проблема. Най-малкото, той може да ви даде насоки за най-добрия начин да подходите към разговора.

Като цяло вероятно се страхувате от конфронтация повече, отколкото би трябвало. Въпреки че не бива да се стремите да бъдете враждебни към другите, искрената обратна връзка и корекциите често се оценяват положително, вместо да срещат отпор. Може да е неловко на момента, но често тревожността от подготовката за разговора е по-сериозна от самия разговор.

…………

Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на „Smart Thinking“, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ