Как лидерите могат да убедят служителите да следват непопулярни решения?
Вземането на трудни решения е неизбежна част от отговорностите на лидера. Понякога тези решения са непопулярни. Но в случаите, когато това изисква усилията и сътрудничеството на членовете на екипа, лидерите трябва да намерят начин да получат подкрепа от хората, които се противопоставят на тези решения.
Това не е лесно и изисква деликатен баланс. Ариви Варгас, изпълнителен коуч и автор на „Your Time to Rise: Unlearn Limiting Beliefs, Unlock Your Power, and Unleash Your Truest Self“, споделя някои от съображенията, които трябва да обмислите, когато искате екипът ви да се съгласи с вашето решение.
Значението на контекста
Понякога едно решение е непопулярно само поради липса на контекст. Служителите нямат представа как шефът им е стигнал до решението и в резултат на това те може да имат свое собствено разбиране за случилото се.
По тази причина лидерът носи отговорност да обясни защо изобщо трябва да вземе решението и да разкрие всички организационни мерки, които се прилагат. „Обяснете контекста, обяснете какво се случва, за да имате удобен контейнер за това решение и служителите да знаят какви са параметрите и какво очакват“, казва Варгас.
Значението на търсенето на обратна връзка
Служителите може също да не са склонни да подкрепят дадено решение, когато чувстват, че гласът им няма значение. Като лидер, търсенето на обратна връзка или отзиви преди вземане на решение трябва да бъде стандартна практика. Варгас обаче смята, че това е едно от най-големите предизвикателства, пред които са изправени лидерите.
Тя твърди, че е важно да се постави някакво ограничение върху процеса на вземане на решения. Една грешка, която лидерите често правят, казва Варгас, е да навлязат в процеса твърде открито. „От самото начало трябва да можете да поставите информацията в контейнер. Каква информация ми е необходима? От кого ми е необходима информация? И трябва да решите предварително колко е достатъчно“, казва тя. Това може да стане под формата на ограничаване на броя на фокус групите или на броя на отговорите от анкетата.
Избор на правилния начин на комуникация
Важно е също така да се определи подходящият форум за комуникация, както когато става въпрос за обявяване на дадено решение, така и за търсене на обратна връзка. Варгас смята, че ако имате малък екип от под 10 души, трябва да се срещнете с всеки член на екипа насаме. Много лидери може да твърдят, че нямат време за това. „Въпреки това, ако наистина ви е грижа да спечелите подкрепата на екипа си... трябва да инвестирате време и енергия, за да покажете, че ви пука“, категорична е тя. Ако екипът е голям, анкетите и фокус групите са чудесни варианти за получаване на обратна връзка.
Варгас обаче отбелязва, че дори с правилния метод на комуникация, честната обратна връзка може да дойде само от организации, които са изградили фундаментална култура на доверие, уважение и психологическа безопасност. Без правилната основа, целият процес става много по-труден, подчертава тя.
Разликата между това да бъдеш харесван и да бъдеш уважаван
Вземането на непопулярни решения е ключова част от лидерството. И все пак Варгас смята, че много лидери изпитват затруднения с това, защото искат хората да ги харесват. „За повечето хора е наистина трудно да водят тези предизвикателни разговори, защото никога не им се е налагало да ги водят.“
Но лидерите трябва да са готови да вземат трудни решения и да разбират, че има разлика между това да бъдеш харесван и да бъдеш уважаван. Тя казва, че познава много лидери, с които хората може би не искат непременно да прекарват време. Те обаче са „много уважавани заради експертния си опит и начина, по който вземат решения“. „Като лидер е изключително важно да не смесвате решенията си с характера си. Именно с това можете да си навлечете проблеми“, обяснява Варгас.
Значението на поемането на отговорност
И накрая, лидерите трябва да поемат отговорност за решенията си, дори когато с времето става ясно, че те не са били най-добрите.
Да поемете отговорност, когато грешите в преценката си и вземете грешно решение, е базова част от лидерството.
Тук културата на компанията играе огромна роля. „Трябва да имате организация, в която допускането на грешки е наистина приемливо“, казва Варгас. „Защото, ако сте в организация, където като лидер наказвате хората за грешки в продължение на години, няма да получите никаква помощ, когато признаете, че сте направили грешка", добавя тя. Лидерите трябва да създадат култура, в която се случват грешки и на хората е позволено да продължат напред, след като са се поучили от тях.
В крайна сметка всичко се свежда до показване на уважение към служителя. „Служителите всъщност просто искат да се чувстват ценени и признати“, категорична е Варгас.
………….
Аниса Пурбасари Хортън за FastCompany.com
Редактор: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Кати Ууд вижда хуманоидните роботи като най-голямата възможност в AI сферата
Икономика |Meta, TikTok и Snap се обявиха против забраната за социални мрежи за младежи в Австралия, но ще се съобразят с нея
Технологии |Barclays ще купи американската компания за лични заеми Best Egg
Финанси |Енергийният министър: Сигурността на доставките на горива за страната е гарантирана
България |ЕК предлага Украйна да се включи в европейската система за спътникови съобщения
ЕС |Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 27 октомври до 2 ноември
Хороскоп |България и „Райнметал“ подписаха договор за изграждане на завод за барут и боеприпаси
България |Новата икономика: Биткойн миньорите пренасочват вниманието си към AI
Икономика |„Лукойл“ ще продаде международните си активи
Енергетика |Съветът за съвместно управление договори ротацията на председателя на парламента
България |Румен Радев: България трябва да има ясно и открито лице на управление
България |Тръмп и Такаичи обещаха нова „златна ера“ в отношенията между САЩ и Япония
Политика |Борсите в Европа записват понижения в очакване на решението на Фед за лихвите*
Финанси |ADVERTORIAL
Eксперти от ЦИЕ ще анализират имотния пазар в еврозоната на конференцията „Inspire to Higher 2025“ на 31 октомври
Коментари
Няма въведени кометари.