Какъв тип е вашата фирмена култура?
Всички сме чували за важността на културата на работното място и как правилната култура може да доведе до успех, докато погрешната може да разкъса една организация – оставяйки след себе си тлееща развалина. Вярно е, че всяко работно място има различна култура и тази култура оформя начина, по който служителите си взаимодействат, както и решенията, които вземат. Тя оформя и начина, по който те подхождат към предизвикателствата. Така че наличието на правилната организационна култура е абсолютно ключово за постигането на страхотни неща.
Което води до въпроса: Каква култура има вашата организация?
Наскоро работех по клиентски проект, когато попаднах на идея, която им беше представил консултант по управление: моделът на трите култури на Рон Уестръм. Тази идея беше нова за мен и веднага поисках да знам повече.
Същността на модела на трите култури, разработен от социолога Рон Уестръм, когато той изучава информационния поток в организациите, е, че организационните култури могат да бъдат разделени на три типа: патологични, бюрократични и генеративни.
Патологичен
Според Уестръм, в една патологична организация има „загриженост за личната власт, нужди и слава“. Този вид организация се характеризира със страх и размяна обвинения. Информацията е строго контролирана, което води до разрушаване на доверието и естествено избягване на поемането на рискове. Вместо да си сътрудничат с другите, служителите дават приоритет на самосъхранението пред сътрудничеството, което възпрепятства иновациите и продуктивността.
Бюрократичен
Този вид организация, казва Уестръм, демонстрира „загриженост за правилата, позициите и терена на отделите“. В организации като тази спазването на правилата и процедурите става по-важно от постигането на най-добри резултати. Тази ограничителна култура задушава креативността, тъй като отделите се изолират и служителите избягват да общуват и да си сътрудничат в цялата организация.
Генеративен
Уестръм обяснява, че генеративните организации са много по-различни от патологичните и бюрократичните. Те са съсредоточени „върху самата мисия, за разлика от концентрацията върху лица или позиции“. В този вид организация доверието и откритата комуникация са централни. Служителите се чувстват овластени да споделят идеи, да поемат рискове и да си сътрудничат. Грешките се разглеждат като възможности за учене и те не водят автоматично до наказание. Фокусът е върху постигането на целите и насърчаването на иновациите, което води до по-ангажирана и продуктивна работна сила.
Както вероятно вече се досещате, тази последна фирмена култура е най-ефективна.
Според Уестръм лидерите са тези, които оформят културите в своите организации. Те правят това чрез своите предпочитания - какви неща ценят най-много. След това предават предпочитанията си на своите служители, като възнаграждават или наказват съответният тип поведение. Така че, когато служител в бюрократична организация се отклони от правилата, за да постигне пробив с даден клиент, той бива наказан от шефа за нарушаване на правилата, вместо да бъде възнаграден за постигането на страхотен резултат.
Ако вашата организация има патологична или бюрократична култура, вместо генеративна, тогава пропускате възможността да превърнете компанията си от добра в страхотна. От вас зависи да направите нужните промени.
………………..
Питър Иконъми, автор на бестселъра „Managing for Dummies, The Management Bible, Leading Through Uncertainty“, за inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.