Силата на емпатията
Когато Сатя Надела отива на интервю за първата си работа в Microsoft Corp. през 90-те години на миналия век, той демонстрира уменията си по компютърни науки, решавайки алгоритми на бяла дъска.
Въпреки че успешно демонстрира техническите си познания, интервюто е било предизвикателно. След като се справил с техническите въпроси, той се изправи пред неочаквано запитване от интервюиращия: „Какво бихте направили, ако видите бебе да пада на кръстопът?“
Както споделя в интервю за Chicago Booth Magazine през 2019 г., Надела е бил хванат напълно хванат неподготвен. Той е отговорил, че ще изтича до най-близката телефонна кабина и ще се обади на 911, тъй като това е било преди времето на мобилните телефони.
Грешен отговор.
Интервюиращият е сложил край интервюто, станал е и е придружи Надела до вратата. Шокирана и объркан, Надела е попитал какво се е объркало.
Интервюиращият е казал на Надела: „Трябва да развиете емпатия, защото когато детето плаче, го вдигате и го прегръщате, вместо да викате за помощ“. Въпреки тази неуспех, Надела в крайна сметка е бил нает, но урокът за важността на емпатията е останал с него.
Емпатията: чертата на най-успешните хора
Надела вече е известен със своя съпричастен и смирен подход към лидерството. Той набляга на разбирането на гледните точки на другите и изграждането на по-приобщаваща култура. Това спомогна за създаването на среда за по-голямо сътрудничество и подкрепа в Microsoft. Има три ключови причини, поради които емпатията е толкова важна за успеха:
Емпатията е продължение на страхотните умения за слушане
Емпатията по същество е продължение на активното слушане. Тези, които слушат с емпатия, се стремят да разбират другите и да им съчувстват. Това включва изслушване без осъждане. Като емпатични лидери, ние трябва да разглеждаме нашите служители не само като работници, но и като личности, които заслужават уважение и признание за тяхното лично и професионално израстване.
„Емпатията на съвременното работно място не означава само да можеш да видиш нещата от друга гледна точка. Това е крайъгълният камък на екипната работа, добрия иновативен дизайн и интелигентното лидерство. Става дума за това да помогнем на другите да се почувстват чути и разбрани“ обобщава Рей Крзнарич, автор на„Empathy: Why It Matters, and How to Get It“.
Науката потвърждава, че емпатията увеличава доверието
През последните две десетилетия научни изследвания информираха лидерите за начините, по които могат да подобрят работата в екип, производителността и представянето на компанията. Д-р Пол Зак, влиятелен учен и автор на бестселъри, е напът да разгадае невронауката на човешката връзка и ефективната работа в екип. Неговата академична лаборатория беше първата, която откри, че мозъчният химикал окситоцин (OT) увеличава чувството емпатия. На свой ред той установи, че OT улеснява доверието, щедростта и връзката с другите. Той действа като химическа основа за Златното правило, казва Зак. „Ако се отнасяте добре с мен, мозъкът ми обикновено ще отдели OT и аз ще бъда мотивиран да се отнасям добре с вас, създавайки отношения на доверие.“
Ще имате нужда от емпатия, за да станете ефективен лидер
Според моя опит като коуч, наблюдаващ лидерите, когато съпричастността отсъства, екипният дух страда и текучеството е високо. Оказва се, че ще имате нужда от съпричастност, ако искате да се издигнете в лидерските редици.
Хората, които са умели в разбирането и интерпретирането на емоциите на другите, е по-вероятно да бъдат влиятелни лидери. Изследване, проведено от Management Research Group (MRG), установи, че емпатията е най-важният предиктор за ефективно поведение. Емпатичните лидери мотивират своите екипи да разкрият пълния си потенциал, обръщайки внимание на техните нужди и принос. Този ангажимент насърчава споделена визия и лоялност сред екипа.
За да оцените способността си да ръководите с емпатия, опитайте да отговорите на тези въпроси с „да“ или „не“. Колкото повече отговори с „да“ имате, толкова по-голяма е вероятността да подхождате към себе си и другите с емпатия.
- Усещате ли проблемите и емоциите на другите?
- Лесно ли разбирате, когато другият човек започва да се разстройва по време на разговор?
- Можете ли точно да оцените нечие емоционално състояние само като го погледнете?
- Можете ли да възприемате емоциите на хората, с които общувате, и да разбирате техните перспективи?
- Събирате ли информация от други, като същевременно поддържате неосъдителна позиция по обсъжданата тема?"
- Интересувате ли се от проблемите на другите?
- Общувате ли с говорещия по начин, който насърчава разговора да продължи?
- Оценявате ли нуждите на другите?
Взети заедно тези въпроси крият ключа към изграждането на страхотна фирмена култура.
…………....
Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.