Силата на социалното доказателство: Защо умните и успешните също стават жертва на измама
Типичната реакция на информация за това как някой е станал жертва на измама е "как може да си толкова наивен?" Но това е грешен въпрос. Измамниците заблуждават дори най-интелигентните и уважавани експерти, като се възползват от психологическата уязвимост.
Факт, многомилионните и дори многомилиардни измами продължават. Сам Банкман-Фрид например привлече първокласни инвеститори и известни личности. Сред неговите вложители бяха някои от най-уважаваните имена във финансовата индустрия. И тази история може би не е толкова различна от тази на Елизабет Холмс. На върха на успеха си тя е обявена за най-младата жена милиардер. Според Forbes нейният 50-процентен дял във вече несъществуващата компания Theranos е бил оценен на зашеметяващите 4,5 млрд. долара.
Всеобща уязвимост
Според стереотипите жертвите на измами са наивни и възрастни хора. Статистиката обаче дава съвсем различна картина, много по-сложна. В зависимост от вида на измамата, която изследователите разглеждат, става ясно, че изискани, образовани и млади хора също могат да се окажат жертви. Често измамниците се насочват към конкретни демографски групи: богатите и известните стават обект на измами, предназначени специално за тях.
Изследванията показват също, че прекалената самоувереност е важен фактор за уязвимостта. Хората, които са отличници в една област (напр. военната), могат да надценят способностите си за надлежна проверка в друга област (напр. медицинско лабораторно оборудване). Така става ясно как Бърни Мадоф е успял да измами богати, добре образовани професионалисти, които не са били финансови експерти.
Също така според проучванията, хората често са твърде уверени в способността си да откриват измами. В поредица от експерименти, които изследват защо хората преглеждат явно подозрителни материали (напр. имейли, уведомяващи за печалба от лотария), се открива отделна категория лица, които казват, че такива имейли вероятно са измама, но се свързват с измамниците, за да потвърдят това, без да претърпят загуби.
Типичната афера започва с излагане на жертвата на "офертите" на измамника, които са предназначени да предизвикат силни емоции, като например страх. След това измамниците използват тактики за убеждаване, като например задължение (карайки хората да се чувстват задължени да изпълнят дадено обещание), авторитет (полиция), недостиг (липса на време) и "социално доказателство", за да привлекат своите жертви.
Социалното доказателство е термин, въведен от психолога Робърт Чалдини, за да обясни как потребителите адаптират поведението си в отговор на действията на другите. Знаменитостите са особено влиятелни в областта на социалните доказателства. Известните хора може да не разбират напълно технологията, но въпреки това да изразяват увереност в ефективността на даден продукт или услуга, което обяснява и взрива на инфлуенсърството. Откъдето следва пък и „обратната страна на медала“ – подвеждане на потребители.
През октомври 2022 г. Ким Кардашиян трябваше да плати 1,26 млн. долара на Комисията по ценните книжа и борсите за това, че не е разкрила, че е получила 250 000 долара за публикуването на публикация за компанията за криптовалути EthereumMax. А в неотдавнашен колективен иск няколко знаменитости (Мадона, Джъстин Бийбър, DJ Khaled, Парис Хилтън, Гуинет Палтроу, Снуп Дог, Серена Уилямс и Джими Фалън) бяха посочени в дело за измама за подкрепа на схема за издаване на NFT токени към скъпата колекция Bored Ape Yacht Club.
Мошеничество в стил ню ейдж
Социалните медии улесниха връзките на известните личности с техните фенове и компаниите не пропуснаха да се възползват от това. За съжаление, същото направиха и измамниците.
Експертите и богатите хора може да смятат, че авторитетът, който им дават техните знания или богатство, им служи за защита. Но проучванията показват, че хората, които вече са свикнали да инвестират и да поемат рискове, е по-вероятно да се сблъскат с незаконни инвестиционни схеми.
От икономическа гледна точка за мошениците е много по-лесно да измамят няколко богати хора или организации, отколкото много на брой бедни хора. Доклад на Saltus, компания за услуги по управление на активи, установи, че хората с богатство над 3 млн. паунда е два пъти по-вероятно да съобщят, че са станали жертва на измамници, отколкото тези с богатство между 250 000 и 500 000 паунда.
Когато репутацията на човека е застрашена, вероятността той да признае, че е жертва, е много по-малка. Ето защо прокуратурата на САЩ в Сан Франциско трябваше публично да обяви искане за информация от ощетените от действията на Холмс, а Министерството на правосъдието на САЩ трябваше да използва подобен механизъм за жертвите на FTX.
В проучването са интервюирани и психолози, които сами са станали жертви на измами. Тъй като част от тяхната " запазена марка" е познаването на човешкото поведение, те се страхуват от разкриване и унижение и не желаят да съобщят за престъплението или да потърсят помощ. Но срамът им само позволява на измамниците да продължат да мамят нови жертви. Има опасения, че социалните медии ще допринесат за увеличаване на инвестиционните измами в бъдеще. Не забравяйте, че към инвестициите, които противоречат на финансовите основи, трябва да се подхожда изключително предпазливо. Участието на трета страна, например счетоводител, може да ви помогне да избегнете вземането на решения, основани само на повърхностна привлекателност.
Социалните медии може и да са променили нещата, но класическият съвет да не приемаме нещо за вярно, без да сме го проверили сами, все още е актуален.
Източник: Psychology Today
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.