Тайната на изключителната креативност

Представете си лаборатория, в която се случват авангардни иновации. Какво изниква в мислите ви? Хора в безупречни лабораторни престилки? Сложни математически уравнения на бели дъски? Сбръчкани вежди и научен дебат? Всичко това може да бъде част от иновационния процес. Но в легендарната „фабрика за иновации“ на Томас Едисън в Менло Парк, Ню Джърси, креативността е била придружена предимно от бъркотия и шеги.
Тайната на изключителната креативност на Томас Едисън? Забавата.
Книгата Working at Inventing от 1989 г. описва подробно културата в Менло Парк. „Неофициалната и демократична, атмосферата в лабораторията на Едисън е била далеч от настояването за дисциплина и ред, които се срещат в съвременните фабрики“, се казва в книгата.
Изградени по модела на работилниците на европейски занаятчии и техните чираци, лабораториите на Едисън „далеч не са били улегнали интелектуални среди, характеризиращи се с тишина като в библиотеката“.
Вместо това те са били „шумни, многолюдни места“. Натискът можеше да е бил голям, а работните часове дълги, но те са били прекъсвани от „практични шеги и шумни песни“.
Какъв е бил крайният резултат от шегите, среднощните пиршества и прекъсването на работа? Повече от 1000 патента за емблематични изобретения като електрическа крушка, фонограф и филмова камера.
Това, което е работило преди 150 години, работи и сега
Ясно е, че подходът в лабораторията е засилил креативността на екипа на Едисън. Но всичко това е било преди 150 години. Дали безчинствата в Менло Парк съдържат някакви уроци за съвременния лидер? Според нова книга отговорът е „да“.
Ричард Шеридан, главен изпълнителен директор на подходящо наречената компания за корпоративен софтуер Menlo Innovations и автор на „Chief Joy Officer“, настоява, че неформалността и забавлението в лабораториите на Едисън не са само ексцентрични прищевки на един шантав гений. Според него това е тайната на изключителната креативност на всяко работно място, във всяка епоха.
Разбира се, шефовете могат да контролират хората със страх и принуда, но това е малко вероятно да увеличи максимално иновациите, смята Шеридан
„Когато попаднем в това страховито място, преминаваме в режим на борба или бягство и това изключва частта от мозъка, от която наистина се нуждаем в нашата организация“, обясни Шеридан в скорошен епизод на HBR on Leadership.
„Имаме нужда от различен начин да ръководим нашите отбори. Имаме нужда от различни процеси около тях, които не изглеждат тежки и бюрократични, а леки и зареждащи“, подчерта Шеридан. С други думи, трябва да изградим работни места, които насърчават забавление, хумор и щастие.
Науката казва, че забавлението е сериозна работа
Мащабно проучване сред един милион войници, проведено от някои от най-уважаваните имена в позитивната психология, заедно с армията на САЩ, показа, че по-щастливите хора са по-склонни да постигат успехи и да се развиват в кариерата си.
Двама професори от Станфорд – Дженифър Аакър и Наоми Багдонас, също написаха цяла книга за това колко полезен може да бъде хуморът. Примерна статистика: Шефовете с чувство за хумор са с 27 процента по-мотивиращи, а техните служители са с 15 процента по-ангажирани.
Това не означава, че шефовете трябва да се занимават с дебелашки шеги за сметка на служителите си. Вместо това те трябва да вземат пример от Едисън и да създадат място, което позволява на другите да се забавляват. „Забавлението не е нещо, което се налага отгоре надолу. Не е работа на лидера да диктува условията на културата. Работата на лидера е да сигнализира, че хуморът и забавлението са добре дошли тук“, каза Багдонас пред Inc.com.
Нашите мозъци просто изглеждат по-гъвкави и креативни, когато имаме умственото пространство да се шегуваме и да се наслаждаваме на работата.
Искате още добри идеи? Бъдете като Томас Едисън
Огледайте работното си място. Какво виждате? Сериозни лица? Бежови стени? Това може да е идеалната среда за работа с електронни таблици. Но както Томас Едисън, така и много научни изследвания предполагат, че това не е мястото, където се генерират страхотни идеи.
Как изглежда това място? То е място, където хората могат да се шегуват, да танцуват и да си почиват, когато имат нужда. Накратко, тайната на максималната креативност е проста и вечна, макар и често трудна за изпълнение — повече забавление.
……………
Джесика Стилман, бизнес блогър, за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
ЕС изготвя рамка за пълно спиране на руските газови доставки
ЕС |Тръмп замразява над 2 млрд. долара финансиране на „Харвард“, след като университетът отхвърли исканията му
Политика |Белият дом призовава Европа да направи избор между технологиите на САЩ и Китай
Технологии |Финансовият министър: Никога не сме били по-близо до еврозоната
Политика |HR екипът на Технополис и Практикер получи четири отличия на Годишните HR награди на БАУХ 2024
ПР и събития | Advertorial |Доналд Тръмп: Зеленски споделя вината за жертвите на войната
Свят |Въпросът, който Джеф Безос обича да задава на интервю за работа
Мениджмънт |Новата икономика: Сингапур обяви края на глобализацията и очаква нова по-лоша ера
Бизнес |Китайски електромобил влезе в Книгата на рекордите на Гинес
Автомобили |Как се променят логата на големите компании с времето? (инфографика)
| Advertorial |Алжир гони френски дипломати за пръв път от 1962 г. насам
Свят |Цитат на деня
Цитат на деня |На днешната дата, 15 април. Рождениците днес
На днешната дата |ADVERTORIAL

HR екипът на Технополис и Практикер получи четири отличия на Годишните HR награди на БАУХ 2024

10 години Hub Ahead: За предизвикателствата, които правят разликата и новата реалност за брандовете

Коментари
Няма въведени кометари.