Има ли място за хумор в работата?

Има ли място за хумор в работата?

Има ли място за хумор в работата?

Коя според вас е най-голямата разлика между децата и възрастните? Като изключим цветните дрехи и заразния смях, възрастните, като цяло, приемат всичко много по-сериозно от децата.

Ако дете падне, то се изправя отново и продължава да играе. Но ако възрастен падне, това се превръща причина за срам. Вярно е, че след определена възраст човек има повече отговорности, което налага и едно по-сериозно отношение към нещата. Но какво ще ви стане, ако все пак можете да запазите част от детската радост? Как би изглеждало това? Ами ако тайната на високата производителност в работата се крие не само във силното чувство на отговорност, но и в чувството за хумор?

Смях и професионализъм

Проучването на Gallup от 2013 г. прави връзка между възрастовите групи и това колко често хората се усмихват или смеят. В изследването са участвали над един милион души в 166 държави, които са били попитани: „Усмихвахте ли се вчера? Смяхте ли се вчера?“.

За участниците на възраст между 16 и 23 години отговорът е бил положителен. След 23-годишна възраст отговорът е преминал към отрицателен. Според това проучване не започваме отново да се усмихваме често, докато не навършим 70 години, което изглежда като дълго време за чакане, за да внесем повече веселба в живота ис.

Това проучване повдига няколко въпроса. Защо спираме да се усмихваме и смеем? Какво влияние има това върху нашето благосъстояние и представяне в работата? Можем ли да променим това?

Изглежда спираме да се усмихваме и смеем, защото работната среда е сериозна и не насърчава смеха – още по-малко сега, когато голяма част от работата ни е вече се извършва от растояние. Освен ако не сте комик, хуморът често не се свързва с професионализъм и компетентност, въпреки че проучване на Робърт Халф от 2017 г. установи, че 91% от ръководителите вярват, че чувството за хумор е важно за напредъка в кариерата.

Хумор и висока производителност

Психологът Даниел Голман обяснява в книгата си „Primal Leadership“, че приятните емоции, генерирани чрез хумор, функционират като „масло за зъбчатките“ за нашия мозък и стимулират умствената ефективност. Хуморът и приятните емоции позволяват на хората да проявяват по-голяма гъвкавост в мисленето си и да разбират по-добре сложната информация.

Оказва се, че хуморът и високата производителност вървят ръка за ръка. Ако се чувствате страхотно, вероятно ще си свършите работата по отличен начин. Всеки път, когато се смеете, освобождавате хормоните окситоцин и допамин, които ви карат да се чувствате добре, а хормонът на стреса кортизол намалява. Смехът също подобрява паметта ви. Ако се смеете, докато научавате нещо, е много по-вероятно да го запомните.

И така, как можете да добавите хумор към работното си място? Първо, не се опитвайте да насилвате нещата, превръщайки се в своеобразен  стендъп комик. Започнете с приемането на нещата по-малко сериозно и лично. Става въпрос за способността да се усмихваш, когато се случи нещо изненадващо, и да виждаш положителната страна на различни ситуации - добри и лоши.

Хуморът идва, когато сме се свързали дълбоко с хората, които са около нас. Това е нещо, което естествено възниква, когато сме спокойни и здраво стъпили на земята. Игрите са един начин за внедряване  хумор, защото добавят малко игривост към иначе светския (и сериозен) характер на ежедневната работа.

Наскоро говорих с приятелка, която обича работата си. Коя мислите, че е любимата и част от деня? Обедните разговори, когато с нейни колеги играят играта на „Познайте коя е песента“, при която човек трябва да даде отговор след изслушване на само първите няколко ноти от парчето. Няколко откраднати минути на ден на радост и забавление могат да повишат настроението, както и да подобрят нейната продуктивността на хората.

…………………

Кейти Стодарт, основател и главен изпълнителен директор на „The Focus Bee”, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ