В търсене на истинска автентичност
В много аспекти на живота ние твърдим, че ценим автентичността. Под автентични имаме предвид, че хората действат последователно по начин, който е в съответствие с техните дълбоко вкоренени ценности. Интересното при автентичността е, че действията на хората са публични и видими, докато тези основни ценности са лични и невидими.
Какво тогава може да направите, за да бъдете възприемани като автентични?
Има няколко начина, по които хората правят предположения за вашите ценности. Най-очевидно, макар и най-малко важно, хората обръщат внимание на това, което казвате. Често изразявате ценностите си в твърдения за това какво харесвате и какво не. Така че, ако се оплаквате от колега, който е свършил небрежна работа, тогава правите изявление, което предполага, че цените добросъвестността.
Казвам, че това е най-маловажният източник на информация, защото има много неща, които правите, които също предоставят информация за вашите ценности. Вашите избори и решения също показват ценностите, които следвате. Ако говорите за това колко високо цените добросъвестността, но въпреки това подкрепяте в работата си хора, които не са особено отговорни или точни, тогава вие демонстрирате чрез решенията си, че вашите избори противоречат на вашите ценности.
Други действия също демонстрират нещата, които цените. Хората правят преценка за това, което е важно за вас, по това, на което давате на приоритет и по начина, по който се представяте публично. Без значение колко казвате, че държите на добросъвестността, ако собствената ви работа е небрежна, хората ще забележат, че думите ви не отговарят на вашите действия.
Следователно можем да кажем, че в основата на автентичността е последователността. Важно е изявленията ви за нещата, които цените, да съответстват на изборите, които правите, и действията, които предприемате.
Това може да изглежда лесно, но има много сили, които пречат на истинската автентичност.
Първо, често има силни социални норми, управляващи начина, по който говорите за нещата. Повечето организации имат ясен набор от ценности, към които очакват хората да се придържат. Това създава натиск да се говори по начини, които са в съответствие с тези ценности.
Може да не сте склонни да кажете, че вашите собствени ценности се различават от тези, които организацията насърчава. Ако е така, вашите действия може да се отклоняват от тези ценности. В допълнение, тези ценности може да са идеали, които трудно могат да бъдат изпълнени на практика.
Например, вашата организация може да цени приобщаването към процеса на вземане на решения И все пак лидерите често откриват, че им отнема време да съберат широк набор от менения и да ги интегрират, докато правят сложни избори. В желанието си да действат бързо, лидерите могат да пропуснат стъпки в събирането на информация от другите, което подкопава усещането, че ги е грижа за приобщаването. Иначе казано, приобщаването може да направи определени процеси по-малко ефективни, което може да създаде натиск за действие срещу тази ценност.
За да ви възприемат като наистина автентични, трябва да направите две неща. Първо, стремете се да говорите за вашите ценности по начини, които съответства на вашите действия – както и да съпоставяте действията си с това, което казвате. Второ, бъдете добър наблюдател на собственото си поведение. Разпознайте несъответствията и бъдете първият, който ги отбелязва. Когато признаете, че сте направили нещо, което противоречи на ценностите, които твърдите, че следвате, това помага на другите да видят, че се опитвате да живеете автентично в един несъвършен свят.
…………………
Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на книгата „Умното мислене“, за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.