Кратки истории за упорството
Внезапен успех… след 10 години усилен труд. Това са историите на компанията, която основах – XPRIZE, – и на Zero-G, на която съм съосновател.
Такива са и историите на AirBnb, Instagram, Pinterest и много други стартъпи.
Хората често забравят колко трудно е да стартираш компания.
Тази статия е за „упорството”… едно от най-важните качества на успешните предприемачи.
Какво е упорство? Упорство е да отказваш да се предадеш. Постоянство. Сам да създаваш късмета си.
Предприемаческият успех почти винаги е по-труден, отколкото си го представяме, и почти винаги изисква повече време от очакваното.
Но това е и причината е да е толкова забавен – той е предизвикателство, в което трябва да вложите целия си живот, и когато сполучите, наградата наистина си заслужава усилията.
Предприемачеството не е линейно – упорството е вашият най-добър приятел.
Нека разгледаме сложния и на моменти дори шантав път към успеха на няколко известни компании за милиарди долари – AirBnb, Instagram и Pinterest.
Започваме с AirBnb:
1. Двамата съоснователи не могат да наваксат с наема, затова отдават свободната си спалня.
2. Те дебютират на фестивала South by Southwest през 2007 година и получават само две предложения.
3. Принудени са да продават зърнена закуска Obama O’s за $40 кутията, за да поддържат бизнеса си – услуга, която няма нищо общо с основната дейност на компанията.
4. Месеци наред изкарват по $200 седмично, без да се разрастват.
5. Изнасят презентации и получават откази от много фондове за рискови инвестиции.
Слава богу, че не се отказват. В момента тяхната малка идея струва $25 милиарда.
Ами Instagram?
1. Кевин Систром (съосновател) се научава да пише кодове в следработно време.
2. Създава приложението Burbn, което прави всичко - от посочване на местоположение до снимки.
3. Нещата не се получават, затова той решава да се фокусира върху снимките и да създаде друг вид приложение.
4. Новият проект също се проваля и той се връща към Burbn.
5. Всичко се повтаря, орязва функциите, опростява го и го преименува на Instagram.
6. Facebook купува фотоприложението за $1 милиард. Сега то струва около $35 милиарда.
И накрая Pinterest:
1. През 2008 година Бен Силберман (съосновател) напуска омразната си работа, но не знае какво иска да прави.
2. Създава приложението Tote, което обаче се сгромолясва.
3. Решава да изпробва нова идея – сайт за колекциониране.
4. Получава отказ от куп инвеститори.
5. Прави 50 различни версии на сайта.
6. Стартира сайта и събира 200 потребители.
7. Лично пише имейли до първите 7000 и разбира, че те са „майки”.
В момента Pinterest се оценява на $11 милиарда.
Всички тези големи компании са започнали от малки идеи. Чрез комбинация от усърден труд, решителност, експерименти, УПОРТСТВО, късмет, уцелване на точния момент и много драма, те си проправят път към успеха и се превръщат в суперфирми за милиарди.
Моята лична история: Zero-G и XPRIZE
Този сюжет е норма при всички 17 компании, в чието стартиране съм участвал. На две от тях бяха нужни над 10 години, за да потръгнат.
Ето и техните истории накратко:
Zero-G: През 1993 година исках да летя на Zero-G самолет на NASA. Колкото и да опитвах, все ми отказваха. Моят отговор (както обикновено) беше „Окей, гледайте си работата, сам ще си основа Zero-G компания. И го направих заедно с Байрън Лихтенберг и Рей Кронайс. През май същата година проведохме първата си среща с Федералната авиационна администрация. Техният отговор? „Какво? Искате да направите това? Да качите 36 души на самолет без колани, да „гмурнете” самолета надолу и да ги оставите да летят в кабината? Вие нормални ли сте?”
Бяха ни нужни 11 години непрестанно напрежение, усилен труд и борба с бюрокрацията, за да стартираме дейността си. Най-накрая, през септември 2014 година, успяхме.
От тогава, с гордост мога да заявя, сме подарили на над 15 000 души на възраст между 7 и 93 години – включително проф. Стивън Хокинг и много деца в инвалидни колички – няколко минути в безтегловност.
XPRIZE: През 1994 година прочетох книгата на Чарлз Линдберг, „Духът на Свети Луис”. Идеята за XPRIZE се роди и основах XPrize Foundation. През май 1996, без никакви пари, все пак обявихме наградата XPRIZE за $10 милиона. Бях сигурен, че някой ще я финансира. Все пак парите не се изплащат преди тя да бъде спечелена. В следващите 5 години получавах едно „Не” подир друго… Изнесох презентации на над 150 спонсора, преживях 11-ти септември (супер е да се мъчиш да набереш средства за награда, когато светът се разпада) и катастрофата със совалката Columbia. Най-накрая (дълга история) се запознах със семейство Ансари, които спонсорираха наградата (прекръстихме последната на Ansari XPRIZE в тяхна чест), и няколко години по-късно, на 4-ти октомври 2004 година, тя беше спечелена.
Днес XPRIZE Foundation е на 21 години!
Уцелване на точния момент, експерименти и повторения
Рядкост е за която и да е компания да „потръгне” от първия опит. Повечето организации и предприемачи трябва да експериментират и да опитват отново и отново, за да открият подходящ пазар за продукта си и да събудят интерес.
Много е важно да уцелите подходящия момент.
Ето го и ключът: Ако успеете да оцелеете достатъчно дълго и непрекъснато правите нови и нови опити, експериментирате и усъвършенствате бизнеса си, точният момент рано или късно ще дойде!
Всичко опира до упорството! Това доказват историите на гореспоменатите компании. Ако вярвате във визията си, не се предавайте. Продължавайте да опитвате и да експериментирате. Все някога нещата ще потръгнат.
Питър Диамандис, гръцко-американски инженер, зам.-председател и съосновател на Human Longecity, Inc., за LinkedIn,com.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.