Потребителите вече не търсят само смарт устройства, а цели екосистеми

Потребителите вече не търсят само смарт устройства, а цели екосистеми

Технологиите чупят границите между индустриите и разчитат на партньорства в комбинация със силни дигитални възможности, споделя Богдан Узелац, главен търговски директор на „Yettel България“ . Той има над 15 години опит в телекомуникациите и технологиите с експертиза в изграждането на дигитални телекоми на разнообразни европейски пазари, включително Централна и Източна Европа, Скандинавието, Русия и ОНД.

- Телекомуникационната индустрия расте със стабилен темп. Кои сегменти очаквате да увеличават значимостта си и как Yettel се позиционира, за да отговори на тези тенденции?

- Безпрецедентният скок, който наблюдаваме в потреблението на мобилни данни – воден от ръста в разпространението на смартфоните, IoT устройствата и мобилните приложения, – подчертава критичната необходимост от стабилни и наистина надеждни мобилни и телекомуникационни мрежи. Те са от решаващо значение не само за безпроблемна свързаност в комуникацията и по отношение на IoT, но и за всекидневната работа на съвременния човек. А за да осигурим този непрекъснат достъп до данни и услуги, които на практика изграждат нашия дигитален живот, ние, доставчиците на телекомуникации, трябват постоянно да инвестираме в 5G, edge computing и мрежови подобрения.

Еволюирането към 5G технологията е категоричен отговор на тази тенденция (в момента имаме около 60% 5G покритие и до 2026 г. то ще обхване по-голямата част от населението), осигурявайки по-високи скорости на данни, ниско времезакъснение и подобрена надеждност на мрежата. От стратегическа гледна точка фокусът на нашата компания е да предоставим най-доброто премиум мрежово изживяване на пазара. Всички правим повече неща онлайн – разчитаме все повече на интернет за комуникация, търговия и информация и заради това хората и организациите трябва да превърнат защитата на цифровите си активи в приоритет. Киберзаплахите – вариращи от злонамерени сайтове и фишинг до пробив и кражба на данни – са огромни рискове за личната поверителност и информация на всеки един от нас. Внедряването на мерки за сигурност, мултифакторно удостоверяване и редовни софтуерни актуализации са от съществено значение за намаляване на уязвимостите. Тук трябва да добавим и дигиталната грамотност и образование, които имат водеща роля в овластяването на потребителите да разпознават онлайн заплахите и да реагират ефективно.

В отговор на тези тенденции в Yettel въведохме услуга за сигурност на мобилните мрежи за нашите потребители, както и продукти за сигурност на партньорски устройства за нашите бизнес клиенти, и аз виждам това като отправна точка – предстои още. Няма нужда да казвам как смартфоните и смарт устройствата са значителна потребителска тенденция в днешния технологичен контекст. Тези устройства вече са неразделна част от всекидневието ни, те ни служат като многофункционални инструменти и средства за комуникация, продуктивност и забавление. Потребителите все повече очакват иновативни и взаимосвързани интелигентни устройства, но и търсят начини да ги използват по-ефективно и по-дълго – да удължат живота на телефоните, да ги обезопасят.

Един от ключовите сегменти със сигурност е забавлението. Моделите, по които консумираме съдържание – от видеоклипове, музика до игри например, – се променят много бързо. Отиваме все повече към стрийминга, съдържанието по заявка, персонализираното съдържание, което е на много устройства (смартфони, таблети, телевизори, лаптопи) и определено е интерактивно. Очаквам да се появят по-напреднали изживявания с добавена/ виртуална реалност, но може би не твърде скоро заради ограничената достъпност. Но така или иначе тези тенденции трябва да бъдат уловени и адресирани с ефективни мрежови инвестиции и набор от услуги (като SVoD или интерактивна телевизия, които вече са достъпни с Yettel TV), партньорства и широка гама от устройства.

Друга важна тенденция е оформянето на търсенето и нуждите на потребителите. Става въпрос за IoT, интелигентни домове и взаимосвързани устройства – огромна вълна на бъдещето, в която заобикалящата ни среда става все по-интелигентна и интерактивна – всичко от автомобили до къщи, дори и интеракцията с домашните ни животни. С напредването на технологиите улесненото интегриране на тези устройства в живота ни ще предефинира начина, по който взаимодействаме с околната среда, предлагайки безпрецедентно удобство и автоматизация. От това, което виждам с най-новите тенденции в AI, мога да кажа, че определено клиентите ще използват и създават съдържание по различен начин в дигитално пространство.

AI показва различен потенциал в различни бизнес вертикали, като в крайна сметка засяга начина, по който учим, работим, правим бизнес или се наслаждаваме на времето си за почивка. За бизнеса със сигурност това ще ускори автоматизацията и цифровизацията, и то с много по-бързи темпове, отколкото можем да предположим. За нас е важно да следим отблизо AI технологиите и да можем да адаптираме начините, по които подкрепяме нашите клиенти и това какво им предоставяме в този непрекъснато променящ се дигитален свят. Може би най-важното е да кажем, че във всички споменати примери работим още по-тясно с различни партньори. Технологиите чупят границите между индустриите и разчитат на партньорства в комбинация със силни дигитални възможности – това е задължително и ще ни помогне да обслужваме още по-добре потребителите и да предоставяме изключително клиентско изживяване.

- Екосистемата на устройствата се разрасна отвъд смартфоните и обхваща смарт устройства за дома, смарт аксесоари и IoT устройства. Как тази диверсификация влияе на телеком сектора?

- Да започнем от смартфоните – те се превърнаха в мощни компютърни устройства, но потребителите вече търсят повече от отделни джаджи – те искат цели екосистеми, които безпроблемно се интегрират в техния начин на живот, като свързват телефони с интелигентни домове, смарт устройства (смарт часовници, смарт слушалки) и др. Освен това има растящо търсене на дълготрайност на тези устройства; потребителите очакват все повече смартфоните им да издържат много повече от традиционния двугодишен цикъл. Ние вярваме в създаването на силна екосистема, която да предостави страхотно изживяване не само при покупката, но и след продажбата по време на целия период на притежаване на устройството.

Смарт часовниците стартираха като критично важни за спортните ентусиасти инструменти, но сега тези устройства са за всички хора – предлагат проследяване в реално време на обикновени физически дейности, наблюдение на сърдечния ритъм, анализ на съня, като по този начин насърчават цялостното благосъстояние. С интеграцията на ориентирани към здравето функции тези джаджи ни дават възможност да направим проактивни стъпки към по-здравословен начин на живот. В Yettel инвестираме в изграждането на осведоменост с нашите кампании, продуктово портфолио и услуги като multiSIM, които лесно интегрират смарт часовника ви с вашия смартфон. Всичко това дава резултати и води до увеличаване на търсенето и въпреки че не сме на нивата на пазара в Западна Европа и САЩ, анализите ни показват, че в България имаме много добър ръст от около 30% на продажбите на носими устройства в сравнение с миналата година.

Свидетели сме и на впечатляващ ръст от 350% в продажбите на смарт часовници от премиум клас на годишна база. Интелигентният дом е друго обещаващо продуктово решение за бъдещето, което предлага по-голямо удобство, енергийна ефективност и сигурност на собствениците чрез взаимосвързани устройства и автоматизация. Търсенето все още не е значително и решенията са фрагментирани, но интелигентните домове са готови да играят все по-голяма роля в оформянето на начина, по който живеем и взаимодействаме със заобикалящата ни среда.

- Как еволюира традиционното обвързване на устройство с мобилен оператор и как се адаптирате към промените и търговските предизвикателства?

- Да си купиш устройство от оператор е много удобно и към момента това остава предпочитаният начин за купуване на смартфон. Но в Yettel виждаме това по малко по-различен начин – не става въпрос само за закупуване, по-скоро за притежаване на устройството, чиито цени и набор от възможности растат. Клиентите решават да инвестират повече не заради статус, а заради високата полезност на устройството – те искат да ги ползват дълго време, ефективно и безпроблемно. В Yettel се ангажираме да предоставяме страхотна услуга, така че да сме не само най-доброто място за покупка на смарт устройство, но и най-доброто място да го притежавате. Това затваря цикъла и тук идва нашата екосистема.

От тази година ние сме първият и засега единственият оператор, който предлага не 2, а 3 години безплатна удължена гаранция за всеки смартфон, който продаваме. Освен това Yettel e единственият оператор в България със собствен оторизиран сервиз, който предлага гаранционно и извънгаранционно обслужване на най-популярните марки модели смартфони, независимо откъде са закупени. Същевременно виждаме промяна в поведението на потребителите по отношение на периода за ползване на един телефон. Това се вижда най-отчетливо при средния и ниския клас, където периодът се увеличава от 18 до над 30 месеца. Тези тенденции доказват, че хората се грижат по-добре за устройствата си и искат да удължат живота им. Ние разбираме това и сме тук, за да ги подкрепим.

- Какъв е вашият подход в осигуряването на персонализирано потребителско изживяване, което, изглежда, се превръща в норма в различните индустрии?

- Персонализирането наистина е стара-нова норма. В нашия случай обаче то трябва да се направи в мащаб и да се случи в различни канали – магазини, мобилно приложение, колцентър. Изграждането на адекватни дигитални възможности, адаптирането и поддържането им са задължителни. Компаниите като нашата трябва да изградят стабилни системи, където можем да персонализираме преживяването не само за отделни клиенти, но и да го правим по контекстуален начин – така че правилното послание да бъде доставено до точния клиент в подходящия момент. Тук разглеждаме редица възможности, за да осигурим безпроблемно междуканално изживяване – без значение къде клиентите започват взаимодействието си с нас. Разглеждаме и микросегментация на нашата клиентска база, за да предлагаме най-подходящите решения за тарифи, телевизионно съдържание, цифрови услуги и устройства въз основа на модели на използване на данни, онлайн поведение и предпочитания. И не само това – развиваме мобилно приложение, където самообслужването е норма.

Борис Вълчинов. Материалът е част от втория брой на специалното издание на списание „Мениджър“ – „Tech Connect“, което може да бъде намерено в дистрибуционната мрежа, както и в мобилното приложение ZinZin.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Канцлерът Мерц очаква САЩ да освободят германското подразделение на „Роснефт“ от санкции
Ще плащаме ли „такса водомер”, без дори да ползваме вода?
Лидерите на страните от ЕС са направили първа крачка към използване на замразени руски активи в полза на Украйна
Гърция предоставя на концесии за природен газ четири блока край Пелопонес и Крит
Продажбата на активи на „Лукойл" ще става след решение на МС при одобрение от ДАНС
Инвеститорите използват наръчник от дотком ерата, за да избегнат рисковете от AI балон
Anthropic и Google Cloud сключват мащабна сделка за AI чипове
Времето: Топло и дъждовно. Жълт код за силен вятър е обявен в 25 области