4-те вида продуктивност на работното място
Правите списъци на списъците си. Жената зад бюрото, затрупано с купчини листи, не е виждала повърхността му от години. А мъжът надолу по коридора сякаш не може да се концентрира без синия си Cross химикал. Какво става?
Има различни видове продуктивност и в това няма нищо лошо, казва Карсън Тейт, основател на Working Simple – консултантска компания за нуждите на мениджмънта, базирана в Северна Каролина – и автор на Work Simply: Embracing the Power of Your Personal Productivity Style.
Като човек с голям опит в работата с клиенти, Тейт открива някои общи неща между тях – те са чели книги, ходили са на курсове за продуктивност, и все пак са срещали трудности при пренасянето на принципите в работната си среда. В самолета, на път за среща с клиент в Калифорния, на Тейт й просветнало. Ами ако избираме нашите собствени инструменти за продуктивност на базата на моделите си на мислене? Fast Company се свърза с Тейт във връзка с 4-те вида, както и за да поиска съвет от хора, чиито видове продуктивност се различават от нашите.
Всеки от нас попада в една от 4-те категории, казва Тейт. Всеки носи в себе си всичките 4 вида, но както някои от нас са левичари, а други – десничари, така и всеки от нас има по-голямо предпочитание към един от 4-те вида, отбелязва тя. Проучването на Тейт идентифицира следните 4 вида продуктивност:
Приоритизаторът
Този тип хора мислят много праволинейно и аналитично, казва Тейт. Искат „само фактите, без излишни подробности“ и обожават статистиките. Приоритизаторите се водят от целите си, много им се удава да докарват работата до край и не искат да спират, докато това не стане.
Планиращият
Той е много организиран, фокусиран върху детайлите и подрежда задачите последователно, казва Тейт. Такива хора обикновено намират недостатъци в представянето на екипа, които другите членове не забелязват, и са чудесни в планирането на проекти. Те правят списъци, често си записват задачите, които имат да изпълняват, и отмятат всяка свършена работа.
Аранжорът
Този тип хора са интуитивни, различават подводните течения от случващото се във всяка една ситуация и коригират курса, ако е необходимо. Те обичат визуалните списъци и имат нужда от точните инструменти, за да свършат работата си – например, точно определен химикал или тефтер от точно определена хартия.
Визуалният тип
За него е важно разнообразието в работата. Не може да върши едно и също в продължение на часове. Обича да поема рискове, жонглира отлично с по няколко отговорности и умеят да свързват коренно различни идеи в едно цяло. Може да ви е трудно да видите повърхността на бюрото на този тип хора, но ако попитате къде се намира дадено нещо, те ще ви го посочат веднага.
При работа с нови клиенти, Тейт определя типа продуктивност на всеки от тях и им помага да идентифицират най-силните стилови сблъсъци, с които се срещат на работното място. Например, да кажем, че сте аранжор – водите се от интуицията и чувствата си,- а мениджърът ви е приоритизатор – воден от факти и статистики. Първият иска да сподели предисторията по даден въпрос, а последният иска само фактите, без предисторията. Приоритизаторът мисли, че аранжорът само губи ценно време, докато последният смята, че първият не взема предвид околните и техните чувства.
След като разберете собствените си предпочитания, ще можете да идентифицирате и тези на колегите си. Така ще можете да съобразите реакциите си с тях въз основа на техния стил, казва Тейт.
Ако шефът ви е приоритизатор, Тейт предлага да отговаряте на въпроса „Какво?“ директно. Опитайте се да сведете разговора до отговор на въпросите „Каква е статистиката?“ и „Какъв е резултатът?“ и другите подобни „Какво?“-та.
Ако работите с планиращ тип личност, въпросът става „Как?“, казва Тейт. „Как е било свършено това в миналото? Как ще подходим сега?“ Тези въпроси са насочени към процеса на изпълнение на проекта.
Аранжорът се интересува от въпроса „Кой/Кои?“. „Кои са акционерите? Кой ще бъде повлиян от проекта?“. Отговорете на тези въпроси и аранжорът ще е по-възприемчив към коментарите ви.
За визуализаторите от най-голямо значение е „Защо?“, казва Тейт. „Защо подхождаме по този начин, а не по другия? Защо това има значение?“. Винаги вземайте предвид нещата в тяхната цялост и ги свързвайте със стратегията, предлага тя.
Отговаряйки на въпросите, които са важни за вашите работодатели и колеги в зависимост от стила им на продуктивност, можете да избегнете част от конфликтите по време на работа помежду ви, твърди Тейт. Няма да можете да се справите с всички търкания, които могат да възникнат в хода на проекта, но ще можете да общувате по-пълноценно с тях и ще разбирате откъде изхождат.
Източник: FastCompany.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.