7-те основни грешки при подбора на нови служители

7-те основни грешки при подбора на нови служители

Да подбере нов служител е едно от най-важните решения в професионалния живот на мениджъра. И въпреки това много мениджъри се отнасят към тези решения прекалено нехайно. Ако ще привличате някого към екипа си, не забравяйте да избягвате тези често срещани грешки, които правят много ръководители.

1.Не дават ясно описание на поста

Какви са основните задължения на позицията? Какви най-важни умения и какъв опит трябва да притежава кандидатът? Запишете си първо тези неща и после добавете няколко ценни допълнения. Някои мениджъри просто имат твърде обща представа какъв трябва да бъде идеалният им кандидат, а това ще направи процеса на подбор по-труден. Обсъдете работната характеристика и с други – най-вече с началника си, но и с някой колега или подчинен – просто за да сте сигурни, че всичко е обяснено добре. Направете това още преди да се обърнете към агенцията за набиране на работна ръка или да публикувате обява.

2.Имат твърде специфична представа как трябва да изглежда идеалният кандидат

Всеки човек, който притежава нужните умения, опит, квалификация и поведение трябва да бъде разгледан сериозно, без значение на каква възраст е, от кой пол е и как изглежда. Някои мениджъри си създават например образа на „динамичния млад търговец“ и подминават всички, които не отговарят на този въображаем идеал. Така пропускат добри кандидати и дори могат да станат жертва на съдебни искове за дискриминация по пол или раса.

3.Избират най-симпатичния, а не най-добрия

Вродено ни е да предпочитаме хора, които приличат на нас и които харесваме. Само фактът, че се разбирате добре с някого по време на интервюто, обаче не означава, че този човек е подходящ за работата. Проучвания показват, че си създаваме твърдо мнение за човека отсреща още през първите 10 секунди, в които го виждаме, въз основа на външния вид и първите впечатления. Това означава, че лесно можем да се заблудим от приятния външен вид или любезното поведение на някого.

4.Избират човек, който „ще се впише“

Това често пъти дори е зададено като критерий за подбора на кандидати, но всъщност е ужасен начин да преценяваш хората. Ако следвате този подход, ще създадете екип от еднотипни хора, които действат и мислят по един и същ начин. По-добре е да съберете разнородна група, в която всеки допринася с различни умения и гледни точки. Не отхвърляйте някого само защото е необичаен за вас и ще предизвика останалите колеги.

5.Не се подготвят за интервюто

Трябва внимателно да четете сивитата на първоначално подбраните кандидати и предварително да си подготвите въпросите, които ще зададете на всеки от тях. Не питайте само стандартни неща, които всеки репетира, като „Защо искате тази работа?“ или „Какви са силните и слабите Ви страни?“. Всеки компетентен кандидат ще е дошъл с отдавна подготвени клиширани отговори. Трябва да измисляте специални въпроси, които са насочени към конкретния опит и личност на всеки кандидат, както и към изискванията на работата. Питайте за неяснотите в резюметата им, за това как биха подходили към конкретен проблем в работата, за която кандидатстват. Тествайте уменията им, мненията им и способността им да вземат решения с добре подготвени въпроси.

6.Не дават шанс на кандидата

Не прекъсвайте интервюто след въпросите. Поощрете кандидата сам да попита нещо и наблюдавайте каква инициатива ще покаже.

7.Не проверяват

Не приемайте по презумпция, че всичко в сивитата е чистата истина. Проверявайте твърденията на кандидатите за постиженията и квалификациите им. Четете препоръките и вдигнете телефона, за да поговорите с бившите им работодатели. Всяка лъжа в резюмето е причина да отхвърлите кандидата – без значение колко добре ви изглежда.

Опитайте се да бъдете обективни, когато оценявате различните кандидати. После сравнете бележките си с тези на другите интервюиращи, ако има такива. Подберете човека, който е най-добър за работата и най-подходящ за компанията. Дайте си време да вземете правилно решение. Ако не сте сигурни, винаги можете да поканите някои кандидати на второ интервю или да ги помолите за нещо различно, например за презентация. Хората, които избирате днес, ще се превърнат във вашата организация утре – затова избирайте мъдро.

Пол Слоун, Business2Community

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ