Founder's Syndrome или как създателят може да убие собствената си компания
Проблемите в компаниите често се раждат от явното нежелание на основателите им да вземат решения с останалите членове на екипа. На професионален жаргон този казус дори си има име и се нарича Founder's Syndrome. Онлайн изданието H&F открива пет очевидни симптома на този синдром и посочва начини за преодоляването му.
Founder's Syndrome не е медицинска диагноза, но е добре познат в средите на предприемачите. Основателите на компании, чиито бизнес започва стремително да се разраства, не винаги се справят с тази промяна. Тя задължително включва и разрастване на екипа – все повече подчинени и партньори. Но вместо да се радват, предприемачите се изнервят, казват авторите на статията в H&F. Решават, че печалбите намаляват заради неверни мениджърски решения, мъчат ги страхове, че служителите продават неправилно продукта и цялата фирма ще тръгне към дъното ако не се намесват постоянно. Такъв шеф не позволява на подчинените си да работят нормално, не приема решенията им дори и когато са правилни, уволнява наляво и надясно, а компанията търпи крах.
Пет са основните признаци, по които може да се разпознае босът със синдрома на създателя.
1. Желание да се оспорва всяко предложение
Ръководителят със синдрома на основателя се бои от всичко ново. Стреми се да решава всеки проблем със стари, проверени способи. На съвещания често повтаря фразата: „същото се случи преди три години, и се справихме. Дайте пак да направим така!” Много рядко се сеща за изменчивата природа на пазара и принципите на работа в самата компания. На всяко предложение от своите сътридници и подчинени отвръща с критика и е убеден, че няма никаква полза от търсене на нови решения.
Ако сте шеф, направете следната проверка: самонаблюдавайте се известно време и ако установите, че отклонявате повече от половината предложения от ваши служители, вероятно развивате Founder's Syndrome. Сега се опомнете и си дайте сметка, че сте наели опитни и лоялни хора, които едва ли са си поставили за цел да съсипят компанията. Пробвайте да изберете три, не много съществени по ваша преценка предложения и да им се доверите. Проследете резултата.
2. Страх компанията да не остане без надзор
Откога не сте излизали в отпуск? Колко често, докато сте на конференция или отсъствате за кратко от кормилото на управлението проверявате служебната поща или чата на вашата компания? Хидли Готлиб, съосновател на организацията Creating The Future , сравнява предприемачеството с майчинството. Собственният бизнес, също като всяко дете расте и започва да се развива самостоятелно. Жизненоважно е да проумете и приемете този факт.
Няма нищо страшно да се оттеглите за седмица и да изисквате отчет от заместника си веднъж дневно. Опитайте и ако нещо се обърка, първи ще научите. А и по-лесно ще коригирате процесите така.
3. Засекретяване на информация от партньори и сътрудници
Водите се от убеждението, че шефът на даден отдел не бива да е запознат с проблемите на други звена? Водите преговори с потенциални инвеститори, но ги държите в тайна от партньора си? Вярвате, че пълната картина трябва да е видима само за един човек – вие! Централизацията, дори и в малка компания е опасна! Когато само един човек е наясно над какво работят всички останали, нараства рискът от това дадена задача да не бъде изпълнена както трябва.
Въведете нова стратегия, по време на оперативни съвещания отделяйте първите 10-15 минути за информиране и обобщения на работата на компанията.
4. Семейственост
Огледайте се: колко ваши роднини и стари приятели са зад бюра във вашия офис? Ако са повече от трима, това е повод да се замислите сериозно. От приятели и роднини човек винаги очаква подкрепа. Наемайки ги, предприемачът подсъзнателно си изгражда защита от спорове. Но често, резултатът е послушковци, които получават добри заплати за мълчаливо съгласие.
Ако сте се усъмнили в компетентността на вашите роднини, заемащи отговорни постове, проведете малък тест. Поразпитайте ги за мнението им по ключови точки от стратегията за развитие, какъв е оборотът на компанията, как расте и т.н. Неуверените отговори са повод да преразгледате служебните си отношения с близките си.
5. Честото използване на местоимението „моето”
Първо, е проява на неучтивост. Второ, означава, че създателят на компанията няма формирано чувство за екипност. Предприемачът Рик Балсигер предупреждава по този повод: да загубиш обещаващ бизнес е ужасно, но да го загубиш заради неумението да се вслушваш в мнението на компетентните е още по-лошо. За да не докарате нещата до ситуацията със създателя на Groupon Андрю Мейсън, който бе уволнен заради огромни финансови загуби, научете се да цените своя екип преди компанията да се озове на границата на оцеляване.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.