За едното доверие

За едното доверие

Доверието е безценна стока, която създават и използват успелите хора. Затова, ако искаш да успяваш, трябва да имаш безкрайна вяра в себе си и огромно доверие в хората около теб. Защото успехът никога не е занимание самотно.

Добре де, знам, че думи като „вяра“ и „доверие“ звучат подозрително в нашето общество. У нас всеки път, когато някой иска да направи нещо, се появяват най-малко двама, които дълго и вдъхновено ще му обясняват, че сега не е моментът. Разбира се, за това си има причина - ние, българите, от десетилетия живеем в среда, в която господства мисленето, че картите отдавна са раздадени, а мачът е уреден.

Затова става много интересно, когато някой все пак вземе че успее. Напук на обстоятелствата и на хората около него. Ето тогава човекът разбира какво значи страдание. Започват подмятания, приказки зад гърба и писаници по вестниците...

Истината е, че в България неуспехът не може да те убие, но успехът може! Затова, ако си решил да успяваш тук и сега, нека те предупредя, че това е занимание неблагодарно. 

Но ако въпреки всичко си решил да използваш своя талант и не пестиш време, усилия и средства, вероятно вече си забелязал, че една от най-жестоките кризи в нашето общество е кризата на доверието. Голяма част от проблемите на нас, българите, ще изчезнат като с магическа пръчка, ако се научим да се доверяваме повече на себе си, а след това и на останалите.

Добрата новина е, че това е нещо, което се учи и, слава богу, научава. Лошата е, че малко сме позакъснели. След като през 1989 г. Франсис Фукуяма обяви „края на историята“, шест години по-късно - вече като професор - той издаде книга, в която потърси ключовата характеристика на развитите общества. И я намери. Точно заради това книгата носи многозначителното заглавие „Доверието: социални добродетели и път към разцвет“.

В нея професор Фукуяма доказа, че във всяко проспериращо общество има две нива на доверие. Едното е между хората, второто - към институциите. И той дори стига още по-далеч с твърдението, че прогресът не зависи нито от пазарните принципи, нито от привързаността към определени традиции, а от „един разпространен навсякъде елемент от културата - равнището на доверието, което съществува в обществото“. Затова, за да успяват хората поотделно и обществото като цяло, е нужно да се създаде ценностна система, основана на доверието.

Всъщност самата дума „доверие“ (credo) идва от древните римляни и чисто етимологически означава „давам (дарявам) сърцето си“. Звучи толкова красиво, затова направо не е за вярване, че някога да се довериш на някого е означавало да му дадеш сърцето си. Въпросът е как да се научим да се доверяваме и да печелим доверие.

Стъпките са три!

Първа стъпка: Доверието започва от теб!

В крайна сметка, за да имат доверие другите в теб, ти самият трябва да имаш доверие в себе си. Звучи простичко, а на практика дори е още по-лесно. Достатъчно е да послушаш бащата на всички съвременни науки за личностно развитие, доктор Максуел Малц: „Трябва да направиш най-добрата продажба – да продадеш себе си на самия себе си“.

Какво значи това? Ами дай си сметка с какво искаш да се занимаваш и действай решително. Приеми, че с каквото и да се захванеш - работиш за себе си, защото ти си най-важният човек. Ще го кажа пак, ти си най-важният човек за себе си! Наричай това както искаш – „позитивен егоизъм“ или просто егоизъм, - но колкото по-рано разбереш, че никой не го е грижа за теб, толкова колкото теб самият, ще заживееш по-добре. Повярвай ми, ако нямаш план за себе си, не очаквай някой друг да го състави.

Втора стъпка: Доверявай се само на хора, които показват резултати

Ако си мениджър, бягай далеч от хора, които знаят защо едно нещо не е станало, но нямат нито волята, нито уменията да го накарат да се случи. Обградете се с хора, чиято работа дава резултати. Търсете тяхното мнение, защото те ще ви помогнат да постигате целите си. Колкото повече доверие получават, толкова по-голямо желание ще имат за работа и толкова по-склонни ще бъдат да пробват нови и нови неща.

Доверявай се, но проверявай. А когато всичко върви както трябва, доверявай се още повече. Научи се да делегираш права и да споделяш отговорността със своите хора. Смири гордостта си. Подчиниш себе си и хората, които ръководиш, на цел, която е по-голяма от егото на всеки един от вас.

И никога не се притеснявай, че някой „ще ти седне на мястото“. Защото тайната вече не е никаква тайна. Казал я е гениалният Ралф Уолдо Емерсън: „Човекът, който знае „как“, винаги ще има работа. Човекът, който знае „защо“, винаги ще бъде негов шеф“.

Искаш ли да управляваш, задавай си непрекъснато въпроса „Защо да се направи?“ и остави останалите да се главоболят с питането „Как да стане?“.

Стъпка трета: Доверявай се на своята интуиция

Където и да работиш, каквото и да правиш, бъди човекът на идеите и на отговорността. Бъди там винаги когато стане напечено. Тогава, когато решенията трябва да се вземат бързо и от светкавичната преценка зависи всичко. Разчитай на интуицията си, не разделяй, а обединявай хората. Не се страхувай от грешки, притеснявай се само когато не се учиш от тях.

Бъди човек с мащабно мислене. Човекът, който може да види „цялата картина“, а не дребната душица, която на всяка цена преследва някакви постове и живее ден за ден заради служебните боричкания.

И нещо много важно, „бизнесът винаги е личен“, не е нужно да става още по-личен! Нищо – повтарям и подчертавам, нищо - не подкопава толкова бързо и така непоправимо доверието, колкото управление, основано на приятелски и роднински отношения. Избягвай ги винаги когато можеш. Семейните и роднинските връзки вероятно все още вършат работа, когато става дума за мафията, но твоята работа не е да правиш предложения, на които не могат да ти устоят, нали?

Това бяха трите стъпки, които създават, изграждат и укрепват доверието. Те са важни, ако искаш да успееш, и в същото време са лакмус за средата, в която живееш. Защото начинът, по който във фирмата или в държавата се отнасят към хората, които опитват нови и нови неща, е мярка за зрелостта на самите мениджъри и на обществото като цяло. Защото, за да заслужиш доверие, първо трябва да го получиш.

Но само по себе си изграждането на доверие е също стъпка към нещо. Веднага ще ви обясня. В живота, както и в бизнеса най-добре се справят тези, които умеят да убеждават. А за да го направят, твърди Аристотел, трябва да има три елемента: доверие, логика и емоция. За да продадеш например някому нещо – независимо дали себе си, или някаква друга стока, – първо човекът трябва да ти има доверие. След това трябва да представиш това, което предлагаш, с неопровержима логика. Защото хората се нуждаят от факти, за да вземат решения...

И накрая трябва да предизвикаш емоция, защото освен през разума трябва да атакуваш и чувствата. Разбираш ли? Доверието е в началото, емоцията – накрая. Приказките, че „емоциите продават“, са думи на хора, които или нищо не разбират от продажби, или на университетски преподаватели по мениджмънт. Което май си е едно и също.

Толкова.

Най-важният ден в живота ти е този, в който разбереш, че животът си е само твой и първият човек, на когото трябва да имаш доверие, си ти самият. И ако приемеш, че трябва да се научиш да се доверяваш и на останалите хора, може пък и да успееш.

Толкова е простичко - дали имаш вяра в себе си, или внушаваш доверие на околните, зависи само от теб. Ето че сега знаеш всичко. Какво ще направиш? Довери ми се.

Георги Стайков, текстът е от списание „Мениджър”

 

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Володимир Зеленски: Русия атакува тази нощ Украйна с около 500 дрона и 40 ракети
Бонусът на Дивия запад: Рио де Жанейро дава парични награди на полицаите за убити престъпници
България отстъпи на Италия с 1:3 във финала на световното по волейбол
Желязков пред Тръмп: Стратегическото партньорство е ключово за развитието на отношенията ни
На днешната дата, 28 септември. Рождениците днес
Италия ще защитава световната си титла във волейбола срещу България
САЩ ще разсекретят документи за мистериозното изчезване на една от първите жени пилоти
Дронове са забелязани близо до най-голямата военновъздушна база на Дания