Истинското мерило за лидерство

Истинското мерило за лидерство

Истинското мерило за лидерство

Сетете се за един велик лидер, на чиито умения наистина се възхищавате. Сега направете списък с трите най-важни качества за всеки водач. Когато правим това упражнение, забелязваме, че списъкът може да съществува в безброй много варианти, но качествата, които сме изброили, често се прeпокриват. Думи като „решителен”, „вдъхновяващ” и „визионер” присъстват в много от случаите.

Интересно е, че някои от характеристиките, които хората изброяват, са напълно противоположни. Например „страстен” и „хладен”; „мисли за голямата картина” и „ориентиран към детайлите”; „добър слушател” и „решителен, да не може лесно да бъде убеждаван от околните”. Понякога, такива противоположни характеристики се срещат в рамките на един списък. Истината е, че лидерите притежават голям арсенал от качества.

След това молим участниците в упражнението  да споделят името на лидера, за когото са се сетили. Обикновено става въпрос за техни бивши ментори и работодатели, но често се спират и на личности като Лий Якока, Винс Ломбарди, Мартин Лутър Кинг – младши, Джак Уелч, Джордж Патън, Махатма Ганди, Беър Браят, Майка Тереза, Уинстън Чърчил.

Не е изненадващо, че тази разнообразна група от лидери кара участниците в експеримента да изброяват различни качества. След това ги питаме: "Какво е общото между всички тези водачи?”

Отговорът е, че всички те са ръководили организации, екипи или държави, които са постигнали успех по време на управлението им. Успешните лидери ръководят компании, които постигат велики неща. Никой няма да се сети за треньора, който има 26 победи и 189 загуби в кариерата си, нито пък за главния изпълнителен директор, чиято компания е фалирала. Без изключение, великите лидери са хора, чиито фирми са покорили високи върхове.

Ако искате да измерите качеството на един водач, вгледайте се в успехите на компанията, която управлява. Ключът към великото лидерство е поставянето на цели и постигането на резултати, точка. Новата лидерска парадигма е свързана с постигането на цели.

В наши дни има толкова много корпорации, чиито системи за управление на представянето са базирани на качества и способности. Някой, обикновено HR професионалист, се опитва да определи характеристиките, които са нужни за качественото управление на различните фирмени структури. Целият персонал бива оценен на базата на тези характеристики. От оценките зависят възнаграждението и вероятността за повишение на служителите. Скритата идея е, че ако мениджърите от всяко ниво на организацията притежават нужните умения и качества, те ще постигнат и донесат успех.

За нещастие, успешните лидери притежават разнообразни и често несъвместими характеристики. Дори двама души, които притежават напълно противоположни качества, могат да бъдат велики водачи. Оценяването на нечии лидерски потенциал на базата на списък с компетенции е напълно грешен подход.

Новата парадигма на лидерството е фокусирана върху постигането на целите на организацията в контекста на нейните ценности. Например, Джордж Патън безспорно беше безупречен лидер, но, предвид стила му на работа, едва ли би постигнал такъв успех, ако ръководеше църква. Поведението му беше напълно контрастно на ценностната система на религиозната институция.

Постигането на добри резултати в полза на компанията е въпрос на установяването на процес, според който на всяко ниво от организацията да бъдат поставени реално високи цели. Последните трябва да са съвместими една с друга, както и с цялостната стратегия на бизнеса. След това, служителите трябва да поемат отговорността за постигането на възложените им цели посредством методи, които отговарят на ценностната система на компанията. Подобна система не просто би донесла изключителни ползи на всяка организация, но и би помогнала за създаването на забележителни бъдещи лидери.

Дъг и Поли Уайт, собственици на Whitestone Partners, консултантска фирма за нуждите на мениджмънта, за Entrepreneur.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ