Как да превърнем добрия служител в страхотен мениджър?

Как да превърнем добрия служител в страхотен мениджър?

Този сценарий със сигурност ви е познат: имате един страхотен служител, който работи качествено и е готов за повече отговорности. Затова го правите наблюдател, мениджър или ръководител на други и сте доволни от решението си. „Поздравления, вие сте новият мениджър!”, казвате и сте напълно искрени.

След това обаче идват съжаленията. Въпреки всичко осъзнавате, че не повишеният е този, който е направил нещо не както трябва. Вие сте този, който сте забравил нещо – да помогнете за полагането на основите на успеха на новокоронования си управител. Вие не сте го тренирали да стане мениджър.

Помня как преди няколко години с екипа ми търсехме супервайзъри за кол-центъра „Берил”. Естествено, намерихме хора, които се справяха чудесно с отговарянето на телефона и работата с клиенти, затова ги повишихме до новите лидерски позиции. След година-две, когато продуктивността спадна, започнах да чувам едно и също от по-старшите управители – проблемът е в супервайзърите на кол-центъра. Според тях аз трябваше да се отърва от всички и да започна наново.

И макар че звучеше добре, знаех, че не това е решението. Не супервайзърите бяха проблемът, а аз самият. Не бях им дал инструментите и тренинга, от които се нуждаеха, за да успеят. Вместо да се взирам в тях, трябваше да погледна в огледалото аз самият, както и целият висш ръководен екип. Затова предизвиках останалите да вложат нужното време и усилия в това да дадат на въпросните мениджъри нужното им обучение – и резултатите бяха отлични!

Благородно е да опитвате да „промотирате изотвътре”, но е безотговорно да повишавате без подготовка. В някои случаи може да не разполагате с ресурсите, необходими за тренинга на новите ви лидери. Когато това се случи, разбира се, може да се наложи да потърсите извън фирмата. Или да наемете някого, който да обучи следващото ви поколение ръководители.

Ако сериозно искате да дадете тласък на кариерата на най-добрите си служители и някой от тях попадне за пръв път в позицията на лидер, винаги правете следното:

• Временно им назначавайте ментор.

• Инвестирайте във вътрешно или външно обучение.

• Дайте им насоки за това как да бъдат пример за другите.

• Научете ги каква е разликата между мениджмънт и лидерство.

• Често ги проверявайте, за да им помогнете с новите проблеми, с които трябва да се справят.

• Направете всичко възможно, за да се наслаждават на новата си роля.

Помнете, средните мениджъри или управители имат изключително голямо влияние и не можете да подценявате важността на ролите им. Екипирайте и влейте сили в служителите, които повишавате, и в дългосрочен план това ще ви се отплати стократно.

Пол Спигълман, основател и директор на „Берил Хелт” – фирма, управляваща комуникацията с пациенти за болници, за Inc.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ