Как се открива наследник за шефския пост

Как се открива наследник за шефския пост

„Добре, ясно, разбирам, че всичко е до време. Че една от големите стратегически задачи на големия шеф е да започне навреме да подготвя свой приемник. Но как да решиш кой да е той години, преди да настъпи моментът за смяна на караула? На кого да заложиш? Как да прецениш в кого си струва да вложиш средства и собственото си време?” Важен въпрос, на който е най-добре да отговорят експерти, достатъчно посветени в бизнеса, консултантската дейност и академичното отношение към лидерството. Ето какво казват двама такива енциклопедисти.

Търсете конструктивния нарцис

Манфред Кетс де Врийс, известен психолог и специалист в управлението на бизнеса, професор в едно от най-добрите бизнес училища в света INSEAD: 

Много ефективни лидери се отличават от „простосмъртните" по особените си вътрешни психологически нагласи. Често ги наричам „ходещи противоречия” заради способността им да се справят с парадокси и да съвместяват несъвместимото. Те умеят да съединяват краткосрочна с дългосрочна перспектива, активните действия с рефлексия, екстра- и интровертност, оптимизъм и реализъм, дисциплина и свобода, дискретно и системно мислене, технически и хуманитарни знания.

Как да откроим бъдещите звезди от всички служители в компанията? Възможно е моят отговор да се окаже парадоксален, но аз бих предложил да обърнете внимание на мениджърите, които притежават конструктивен нарцисизъм. Умерената доза нарцисизъм създава здрава основа за ефективно лидерство и позволява на личността успешна да се справя с противоречията, за които говорех. От една страна, тя дава усещане за увереност в себе си и в дългосрочния успех, а от друга – позволява на лидера да разбира собствените си ограничения и грешки, да набелязва потребностите си от развитие, т. е. създава ясно разграничение между това къде се намира човек в момента и какъв мечтае да стане. Това гарантира две важни съставки на ефективния лидер: мотивация за преодоляване на всякакви прегради и нагласа за постоянно развитие и обучение”.

Трите златни качества

Мортън Хансън, професор от Калифорнийския университет в Бъркли: 

Моят съвет е да се обърне внимание на три характеристики на бъдещия СЕО.

1. Лоялност към компанията и интерес към сферата на дейност, с която се занимава. Не бих се заинтересувал от мениджър, в качеството му на потенциален приемник, който е работил две години в телекомуникациите, три години - в банка, още три - в рекламата, а година преди това – в машиностроителна компания.

2. Наличие на лидерски постижения - конкретни резултати, отбелязани в процеси на промени на компании, екипи, продукти, стратегии и т. н. Не е нужно да са мащабни, но трябва да ги има. Ако някой е създал печеливш бизнес на нова територия, въвел е успешно на пазара няколко продукта, повишил е производителността на звеното, което управлява с десетки проценти, има потенциал да застане начело на компанията.

3.  Съчетание от лична скромност с високо ниво на професионални амбиции и несломима воля за реализацията на тези амбиции. Или това, което моят колега Джим Колинс нарича лидерство от 5-то ниво.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Тръмп призова страните от НАТО да спрат да купуват руски петрол, за да наложи санкции
На днешната дата, 14 септември. Кръстовден
Археолози се борят да спасят артефакти от Газа, застрашени от израелски атаки
5-минутно упражнение може да удължи вашия живот и да ви направи по-успешни
Аржентина заплаши с мерки срещу добива на петрол на Фолклeндските острови от израелска компания
Джо Байдън изпитва проблеми с набирането на средства за президентската си библиотека
Как да се откроите в препълнените пощенски кутии на клиента?
ИПИ: 10% от зрелостниците с резултат под "среден 3" на матурата по български и литература