Как се открива наследник за шефския пост
„Добре, ясно, разбирам, че всичко е до време. Че една от големите стратегически задачи на големия шеф е да започне навреме да подготвя свой приемник. Но как да решиш кой да е той години, преди да настъпи моментът за смяна на караула? На кого да заложиш? Как да прецениш в кого си струва да вложиш средства и собственото си време?” Важен въпрос, на който е най-добре да отговорят експерти, достатъчно посветени в бизнеса, консултантската дейност и академичното отношение към лидерството. Ето какво казват двама такива енциклопедисти.
Търсете конструктивния нарцис
Манфред Кетс де Врийс, известен психолог и специалист в управлението на бизнеса, професор в едно от най-добрите бизнес училища в света INSEAD:
Много ефективни лидери се отличават от „простосмъртните" по особените си вътрешни психологически нагласи. Често ги наричам „ходещи противоречия” заради способността им да се справят с парадокси и да съвместяват несъвместимото. Те умеят да съединяват краткосрочна с дългосрочна перспектива, активните действия с рефлексия, екстра- и интровертност, оптимизъм и реализъм, дисциплина и свобода, дискретно и системно мислене, технически и хуманитарни знания.
Как да откроим бъдещите звезди от всички служители в компанията? Възможно е моят отговор да се окаже парадоксален, но аз бих предложил да обърнете внимание на мениджърите, които притежават конструктивен нарцисизъм. Умерената доза нарцисизъм създава здрава основа за ефективно лидерство и позволява на личността успешна да се справя с противоречията, за които говорех. От една страна, тя дава усещане за увереност в себе си и в дългосрочния успех, а от друга – позволява на лидера да разбира собствените си ограничения и грешки, да набелязва потребностите си от развитие, т. е. създава ясно разграничение между това къде се намира човек в момента и какъв мечтае да стане. Това гарантира две важни съставки на ефективния лидер: мотивация за преодоляване на всякакви прегради и нагласа за постоянно развитие и обучение”.
Трите златни качества
Мортън Хансън, професор от Калифорнийския университет в Бъркли:
Моят съвет е да се обърне внимание на три характеристики на бъдещия СЕО.
1. Лоялност към компанията и интерес към сферата на дейност, с която се занимава. Не бих се заинтересувал от мениджър, в качеството му на потенциален приемник, който е работил две години в телекомуникациите, три години - в банка, още три - в рекламата, а година преди това – в машиностроителна компания.
2. Наличие на лидерски постижения - конкретни резултати, отбелязани в процеси на промени на компании, екипи, продукти, стратегии и т. н. Не е нужно да са мащабни, но трябва да ги има. Ако някой е създал печеливш бизнес на нова територия, въвел е успешно на пазара няколко продукта, повишил е производителността на звеното, което управлява с десетки проценти, има потенциал да застане начело на компанията.
3. Съчетание от лична скромност с високо ниво на професионални амбиции и несломима воля за реализацията на тези амбиции. Или това, което моят колега Джим Колинс нарича лидерство от 5-то ниво.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.