Кое е най-важно за парите

Кое е най-важно за парите

Финансовото управление трябва да бъде силно адаптивно и ориентирано към бъдещото развитие. Разбира се, акцентите които сега са важни за фирмата, са отговор на текущите икономически реалности – стагниращ пазар, по-труден достъп до финансов ресурс и сериозна намеса на държавите в икономиката. Те биха били други, ако сме свидетели на постоянен икономически ръст и растящо желание за потребление на блага.

Генериране на паричен поток

Преди около година на мода излезе лозунгът „Парите са цар” (Cash is King). Зад тази добре звучаща фраза, обаче стои истината, че фирмите съществуват, за да „правят пари”.

Това означава реализирането на положителен паричен поток, независимо дали той ще бъде измерван просто като наличност в банковата сметка, печалба преди амортизации, лихви и данъци (EBITDA), оперативен паричен поток и др.

Сам по себе си такъв акцент е проява на здрав разум, но най-важната промяна спрямо това, което сме наблюдавали в близкото минало, е директното въвличане на висшия ръководен персонал в оперативното управление на парите.

Вече не е достатъчно да бъдат фиксирани правилата и да се следи за тяхното спазване, респективно по подходящ начин да се оторизират отклоненията. Сега е нужно директен поглед и участие в реализирането на задачи като как да съберем вземанията от клиент «А», можем ли да удължим сроковете на плащане с доставчик «В»; Нужно ли е точно сега да закупим количество «Х» от продукт «У»?!

Ясна визия за резултатите

В обичайния случай бизнесът има нужда от предвидимост какво ще се случи в рамките на следващите 3-6 месеца. Тази предвидимост позволява на фирмите по ефективен начин да организират дейността и съответно да реализират добра рентабилност. В следствие на кризата обаче пазарите станаха много по-динамични и това ограничи времевия хоризонт на реалистични прогнози до 30-90 дни.

И така обективната ситуация на несигурност превърна финансовото планиране в ежедневно и много по-отговорно занимание. Цената на евентуална грешка в разчетите вече може да е не просто по-малко печалба, но дори и фалит.

Стратегия сега и веднага

Динамиката на пазара предполага, че възможностите за реализиране на рентабилни проекти са много повече и това превърна стратегическото планиране от някакво по-скоро отвлечено занимание с ефект някъде далече във времето, в реалност на днешния ден.

На практика, ако не реализираш стратегията си сега и веднага, утре тя просто може да е безполезна или дори по-лошо – вредна. Така мениджърите се сблъскват с парадокса - от една страна да бъдат сериозно въвлечени в детайлите на бизнеса, както стана дума по-горе, и от друга – всекидневно да преразглеждат стратегията на фирмата и да превръщат дългосрочните планове в реални действия от днешния ден.

За съжаление на финансовите мениджъри реализирането на стратегията (т.е. постигането на по-голяма възвращаемост в бъдеще) обикновено е свързано с инвестирането на известни суми сега, и така колелото се завърта към началото....

 

Йордан Йовев е финансов директор на „Идеал стандарт България”

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ