Мениджърът и неговият ученик

Мениджърът и неговият ученик

Няма спор, наставничеството е полезна практика във всяка компания. То осигурява на по-неопитните сътрудници ценна обратна връзка и подкрепа, приемственост в корпоративните традиции и знания. Но едно е да създадеш култура на наставничество в голяма корпорация и съвсем друго – в средна или малка компания, казва Уейн Харт, преподавател по креативно лидерство.

Малките и средни предприятия имат опростена структура. Мениджърите, които стоят начело на такива компании са претоварени с обемни и сложни задачи, нямат излишно време за обучения. И все пак, ако се замислите за секунда, не може да не си дадете сметка, че наставничеството е възможност не само да развивате младите кадри, а и да подобрите личната си ефективност, твърди Харт.

Всеки път, когато помагате на подчинените си да решат даден казус, вие имате шанс да разсъждавате и формулирате собствените си знания и опит – нещо, за което иначе не бихте отделили специално време. Освен това, бихте могли да забележите нещо в организацията на работа, което преди това не ви е правело впечатление.

И така, как трябва да се държите, за да заслужите всеобщо признание не само като добър мениджър, а и като добър наставник? Ето вашите шест ключови задачи:

Изграждайте максимално открити отношения. Това включва оценка на собствената готовност да помагате и проява на искрена заинтересованост, лично участие в подбора на подчинени и сближаване с тях. И най-вече откровеност – не крийте от тях нито своите цели, нито своите очаквания.

Поддържайте и развивайте ученика. Търсете и създавайте нови възможности за него, свързвайте го с хора от своето обкръжение – това ще му помогне да придобие опит и самочувствие, да формира ясна и реална представа какво е да си топ мениджър.

Направляйте и давайте съвети. Спокойно можете да се превърнете в съветник по всички въпроси за своя възпитаник. Помагайте му чрез съвети да вниква и разрешава конфликти и проблеми.

Учете. Много наставници се наслаждават на възможността да учат, докато споделят на глас собствения си опит. Но не се увличайте, иначе ще спадне производителността на труда и на разгорещения лектор и на благодарния слушател.

Преподавайте чрез личен пример. Когато наблюдават поведението ви, подчинените могат да научат много за етиката, ценностите и стандартите, стила и възгледите. Това означава, че в качеството си на мениджър не бива да забравяте и че сте наставник, т.е. вашите ученици следят внимателно всяко ваше действие. Бъдете естествени, но и се самонаблюдавайте, особено по време на съвещания и в общуването с други сътрудници. Не забравяйте, че топ мениджърът формира фирмения стил на поведение.

Мотивирайте и вдъхновявайте. Не се страхувайте да поставяте пред служителите си високи цели. Когато видят, че техният ментор се отнася сериозно и вдъхновено към общото дело, учениците ще се разделят с циничната настройка да гледат на работата просто като на няколкочасово присъствие в офиса, за което получават заплата.

Източник: Entrepreneur.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ