Научете се да говорите като лидер

Научете се да говорите като лидер

Ефективното лидерство изисква вербална дисциплина.

Лидерите трябва да се интересуват и да практикуват качествен, специфичен и влиятелен начин на изразяване. За съжаление, недостатъчно от тях го правят.

Комуникацията е особено ключова за предприемачите. Индивидуалната визия и представяне на един основател на бизнес е жизненоважна за начина, по който организацията му възприема себе си и целите си. Съществуват различни методи, с чиято помощ ръководителят може да подобри незабавно езика и комуникацията си. Кои са те, разказва консултантът по мениджмънт Брайън Ивджи.

Разберете, че жаргонът на лидерите е различен

Езикът на лидерите служи на конкретна цел, различна от тази на останалите хора. Комуникацията ви е жизненоважна за настоящето и бъдещето на вашите проекти, за обясняването на сложни сделки, за демонстриране на решителност в лицето на проблемите, за изразяване на специфики, които другите не могат да видят, за призоваване на организацията да спазва задълженията и стандартите си, както и за внушаването на чувство за цел и вдъхновение. Това не може да се случи, ако говорите безлично, общо или по същия начин, по който общувате в неформална обстановка.

Преди следващото важно събитие помислете какви изрази ще използвате. Бъдете специфични, конкретни и образни. Репетирайте на глас пред хора, на които имате доверие. Попитайте ги за мнението им. По природата си езикът на лидерите трябва да бъде смел и с висок стил. Тези изисквания трябва да са комфортни за вас.

Знайте какво искате

Твърде много лидери не знаят какво да кажат, защото не знаят какво искат. Преди да започнете да говорите (официално или не), се запитайте „Какво се случва тук и какво искам аз?”.

Ако отговорът е в общите цели на организацията ви, а не в личните ви желания, имате по-добра възможност да изразите тези по-мащабни нужди и посоки. Ако обаче не знаете какво искате (или по-лошо – искате да преследвате егоистични цели), трябва да премълчите, докато не сте готови да изразите по-общата гледна точка на организацията.

Използвайте думата „но” много внимателно

„Но” е противоречива дума и не бива да се използва след позитивни фрази, ако намерението ви е да оставите положително впечатление. Обикновено „но”-то сигнализира, че казаното по-рано не е напълно валидно. Често срещаният израз „Харесах проекта ви, но...” поставя под въпрос искреността на първата част на изречението и подчертава нещата, които говорещият би искал да промени.

Когато един лидер каже „Благодаря за обратната връзка, но смятам...”, слушателите обикновено разбират това като „Не ценя казаното от вас и ще действаме по моя начин”. По-добре кажете: „Обмислих обратната ви връзка и все пак продължавам да вярвам в решението си”. По същия начин много лидери биха се обърнали към екипа си така: „Тази група свърши отлична работа през последното тримесечие, но сега ще трябва да се фокусираме”. По-добре е да се каже „Отличната ви работа през последното тримесечие ни даде необходимата скорост, с която ще можем да посрещнем по-големите предизвикателства през новия период”. Вместо „но” използвайте „и”, „и все пак”, „при това”, „с изключение на”, или „с това наум”.

Не прекалявайте със суперлативите

Когато описвате прекалено много неща като „изумителни”, „уникални”, „страхотни”, „великолепни” или „невероятни”, се оказва, че много малко от тях наистина са такива.

Прекалената употреба на суперлативи размива истинското значение на думите. Когато лидерът редовно обявява обикновени неща за изключителни, той или тя създава модел, в който всичко звучи по един и същи начин. Вместо да употребявате пусти фрази, обяснете действията и противодействията с прости думи.

Вместо да наричате презентацията на продажбите „изумителна” (наистина ли тя ви изпълни с изумление?), кажете, че тя е била ясна, убедителна, добре подготвена, показваща точните данни и т.н. И се въздържайте да хвалите екипа си с безличното „чудесни” (какво чудо сте видели от тях?). Опитайте с „Много добра работа!”.

Спрете да повишавате гласа си

В един момент (особено в САЩ) повишаването на интонацията в края на изреченията се превърна от пример за комично изразяване в постоянна практика. Плащещо много възрастни, сериозни хора днес използват този неприятен, напевен начин на изразяване, който звучи повече като въпрос, отколкото като сериозно изказване. Тревожно е и че много хора не осъзнават какъв лош навик е това. Лидерът винаги трябва да е наясно с това какъв език използва и да се старае да се изразява възможно най-добре.

Повишената интонация внушава липса на убеденост, дисциплина и сериозност. Най-полезният съвет в случая е – просто спрете!

Не отстъпвайте

Лесно е да започнете да увъртате, когато говорите по важен или труден въпрос. Разбираемо е (но безполезно) да си спестите ясното, силно представяне на мнението си, защото пълното вербално обвързване изисква голяма смелост.

Понякога лидерите отстъпват, като смекчават изказванията си: „В някакъв смисъл от екипа ни зависи...” или „Това е донякъде трудна ситуация”. Устоявайте на изкушението да използвате такива „мързеливи” изрази. Ясният език ще засили куража ви, като ви свърже по-добре с нещата, които трябва и искате да кажете.

Наричайте нещата с истинските им имена и не увъртайте. Умишлено използвайте конкретни и точни изрази и ще постигнете съвсем нова яснота. Упражнявайте речите си както сами, така и с публика. Улавяйте точните моменти, защото от вас зависи да използвате най-добрите си способности да говорите като лидер. Говорете ясно, говорете добре. Това ще ви постави в съвсем нова и положителна позиция в очите на сътрудниците и партньорите ви.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ