По какво си приличат хората, създали голям бизнес от нулата? Спестяват!

По какво си приличат хората, създали голям бизнес от нулата? Спестяват!

Едно е да наследиш голяма компания и съвсем друго – да създадеш проспериращ бизнес от нулата. И тъй като трудността придава цена на нещата ще ви разкрием обобщеният опит на 28 успешни предприемачи, започнали буквално от нищото и извели компаниите си до печалби над $100 млн. Ценният им опит е изучен чрез задълбочени лични разговори с всеки един от тях от доктора на икономическите науки Дилийп Рао и се преподават в курсовете за магистърска степен по предприемачество в американския университет в Минесота. Бизнесмените, с които д-р Рао разговаря имат много съвети към начинаещите, но мъдростта им може да се обобщи в пет въпроса, които всеки предприемач трябва да си задава колкото се може по-често:

— Кое е моето отличаващо и уникално предимство?

— Как да задоволя максимално изискванията на потребителя с минимални разходи за фирмата?

— Откъде да намеря пари, за да създам и развивам свой бизнес?

— Как да изградя ефективна организация?

— Как да надделея над конкурентите си?

Да се спрем на трета точка – финансите, казва д-р Рао и я развива в няколко важни препоръки.

Нискобюджетен старт

Само шест от всички 28 предприемача, с които Рао беседва, споделят, че са привлекли първоначален капитал от професионални инвеститори. Останалите са прибегнали до сравнително евтини, но ефективни стратегии, които са им позволили да спечелят клиенти и да разширят бизнеса си без излишни разходи и загуби. Вълшебна формула обаче няма – всичко опира до находчивост, малко разумен риск и най-вече прагматичен, икономичен подход към всеки етап от процеса. Един от тези предприемачи е Дойл Ронинг, който изтеглил $40 000 от кредитната си карта, за да стартира първата си компания Tech Squared за окомплектоване на компютри. Ронинг наел офис до склада на един от най-големите доставчици на техника и така, от самото начало си спестил разходите за логистика. Създал ритъм на работа, при който поръчките се приемали рано сутрин и се изпълнявали до края на деня, така че да не харчи за отделен склад. С фирмите, които му доставяли компоненти пък се разплащал ден по-рано от договореното, за да поддържа отлични отношения с тях и да не наруши работния си ритъм, заради липса на части. През 1999 година печалбата на Tech Squared достигнала $50 млн. Впоследствие Ронинг основал технологичнатакомпанию Digital River, чиито капитал вече е над $1 млрд.

Застраховайте се предварително

Всеки предприемач, с който разговарял Рао наблягал на това правило. Причината? Колкото по-малко ти се налага да се занимаваш с пари, толкова по-лесно е да ги управляваш, категорични са всички до един. Род Бурвел, основател на компанията Xerxes Group (крупно подземно нефтохранилище в САЩ), знаел този урок за „отличег”. Той винаги искал клиентите му да внасят предварителен депозит в определен размер и да доплащат при всеки етап от изпълнението на договора. Разбира се, Бурвел имал открита кредитна линия в банката, но почти не му се налагало да се възползва от нея.

Харчете само, когато сте сигурно, че си струва

Предприемачите като цяло имат репутация на хора, които смело се хвърлят в нови и нови начинания, рискувайки пари. Това е мит, твърди Рао и го доказва с примера, че всички 28 герои на неговото проучване са споделили колко е важно да се провери отново и отново една идея, преди да се подпише чек за нея. Тяхната мантра е: „Греши рядко, печели често”, казва Рао. Той цитира Марк Кнудсън, основател на четири медицински компаний, който има още по-ясна формулировка: „ С инвестиции може да се експериментира само тогава, когато в сметките има пари”.

Уверете се, че предлагате  точната цена

Цената, вероятно е най-мощният двигател на всеки бизнес. Да я подбиваш с надеждата да завладееш пазар не винаги е най-доброто решение. Ако сте принудени да се съревновавате по този показател, помислете над стратегията на Глен Тейлър, забогатял от отпечатване на сватбени покани. Той сложил стандартни цени за услугите си, но добавил няколко нови опции – например, възможността да се избира цвета на хартията. Умната ценова политика изисква пълно познаване и разбиране на своя сегмент от пазара. И помнете най-важното: пазете кеша!

 

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ