Ричард Брансън за усмивката като конкурентно предимство

Ричард Брансън за усмивката като конкурентно предимство

Когато срещнеш някого за първи път, най-естественото нещо е да се усмихнеш. Когато чуе добра новина, най-нормалната реакция на човек е да засияе. След като сме преживели нещастие, знаем че единственият начин да се възстановим е като споделим усмивка.

Не можем да разрешим всеки свой проблем като се смеем. Но можем да направим почти всяка ситуация малко по-добра. Когато къщата ни на Некър Айлънд изгоря посред нощ, не ни отне много време да се сетим за забавна история, която да разсмее всички – със съпругата ми спяхме в хижа наблизо и аз изскочих чисто гол върху кактус, затичан към огъня! Следващата ни стъпка бе да започнем да планираме дори по-специалния ни дом, изграден върху пепелта.

В бизнеса една усмивка често може да подобри трудна ситуация. Ако преговаряте с труден инвеститор или дискутирате проблеми с клиент, усмивката показва, че имате желание да слушате и нямате търпение да бъдете от помощ. Усмивките са заразни. Затова когато се усмихваме, можем да направим по-светъл деня на мнозина около нас.

Някои бизнес лидери вземат работата си много на сериозно. Това създава култура на контрол и страх, която се просмуква в цялата структура надолу в компанията. Тъй като шефът е страшен, старите мениджъри също са страшни и т.н. В тази сурова среда хората ги е страх да сгрешат. Вместо да се опитват да подобрят нещата, се стараят да играят на сигурно.

Ако се усмихвате, ще окуражите служителите си да бъдат по-открити, комуникативни и иновативни. Когато предприемачът създаде култура на откритост в една нова компания, това може да стимулира огромна промяна към добро в ентусиазма на служителите и клиентите. Това особено се отнася за бизнес средата, където да бъдеш резервиран е нещо прието.

Когато бях в Русия наскоро, останах поразен от атмосферата на доминантност в бизнеса там. Въпреки това времената се променят и предприемачи като Олег Тинков, който прави богатството си, продавайки първокласна бира в страната и сега навлиза в бизнеса с кредитни карти, създават компании, в които служителите и клиентите могат да очакват усмивки, приятелски поздрави и по-свободна обстановка. Ако тази тенденция продължи, може да видим иновативни бизнес идеи да идват и от тази част на света.

Когато влезете в магазин, ако продавачката ви се усмихне и ви попита как сте, е по-вероятно да се огледате какво има наоколо, да се поинтересувате чрез конкретни въпроси и да направите покупка. Във Virgin всички знаем, че усмивките ни правят различни от останалите компании в бранша. Когато се качите в наш самолет, лъчезарните лица на нашите служители ще ви накарат да се почувствате добре. Това е докосване на изпълнената със сърдечно отношение услуга, която носи послание „На нас ни пука”. След като Virgin Trains загуби своя франчайз тази есен, над 170 000 души подписаха е-петиция до британското правителство, в която призова влаковете да продължат да пътуват. Получихме много съобщения в Twitter от хора, които ни казаха, че искат да подкрепят компанията ни с нейните „щастливи” служители.

По-рано, през 60-те години нашият приятелски настроен подход ни помогна да привлечем към Virgin Records „Роулинг Стоунс” с Мик Джагър. Бандата видя, че сме като нея – не просто костюмари, които броят монетите.

Една усмивка няма да ви струва нищо, но ще започне да се отплаща на бизнеса ви веднага.

Ричард Брансън за списание Entrepreneur

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ