Ричард Брансън за усмивката като конкурентно предимство
Когато срещнеш някого за първи път, най-естественото нещо е да се усмихнеш. Когато чуе добра новина, най-нормалната реакция на човек е да засияе. След като сме преживели нещастие, знаем че единственият начин да се възстановим е като споделим усмивка.
Не можем да разрешим всеки свой проблем като се смеем. Но можем да направим почти всяка ситуация малко по-добра. Когато къщата ни на Некър Айлънд изгоря посред нощ, не ни отне много време да се сетим за забавна история, която да разсмее всички – със съпругата ми спяхме в хижа наблизо и аз изскочих чисто гол върху кактус, затичан към огъня! Следващата ни стъпка бе да започнем да планираме дори по-специалния ни дом, изграден върху пепелта.
В бизнеса една усмивка често може да подобри трудна ситуация. Ако преговаряте с труден инвеститор или дискутирате проблеми с клиент, усмивката показва, че имате желание да слушате и нямате търпение да бъдете от помощ. Усмивките са заразни. Затова когато се усмихваме, можем да направим по-светъл деня на мнозина около нас.
Някои бизнес лидери вземат работата си много на сериозно. Това създава култура на контрол и страх, която се просмуква в цялата структура надолу в компанията. Тъй като шефът е страшен, старите мениджъри също са страшни и т.н. В тази сурова среда хората ги е страх да сгрешат. Вместо да се опитват да подобрят нещата, се стараят да играят на сигурно.
Ако се усмихвате, ще окуражите служителите си да бъдат по-открити, комуникативни и иновативни. Когато предприемачът създаде култура на откритост в една нова компания, това може да стимулира огромна промяна към добро в ентусиазма на служителите и клиентите. Това особено се отнася за бизнес средата, където да бъдеш резервиран е нещо прието.
Когато бях в Русия наскоро, останах поразен от атмосферата на доминантност в бизнеса там. Въпреки това времената се променят и предприемачи като Олег Тинков, който прави богатството си, продавайки първокласна бира в страната и сега навлиза в бизнеса с кредитни карти, създават компании, в които служителите и клиентите могат да очакват усмивки, приятелски поздрави и по-свободна обстановка. Ако тази тенденция продължи, може да видим иновативни бизнес идеи да идват и от тази част на света.
Когато влезете в магазин, ако продавачката ви се усмихне и ви попита как сте, е по-вероятно да се огледате какво има наоколо, да се поинтересувате чрез конкретни въпроси и да направите покупка. Във Virgin всички знаем, че усмивките ни правят различни от останалите компании в бранша. Когато се качите в наш самолет, лъчезарните лица на нашите служители ще ви накарат да се почувствате добре. Това е докосване на изпълнената със сърдечно отношение услуга, която носи послание „На нас ни пука”. След като Virgin Trains загуби своя франчайз тази есен, над 170 000 души подписаха е-петиция до британското правителство, в която призова влаковете да продължат да пътуват. Получихме много съобщения в Twitter от хора, които ни казаха, че искат да подкрепят компанията ни с нейните „щастливи” служители.
По-рано, през 60-те години нашият приятелски настроен подход ни помогна да привлечем към Virgin Records „Роулинг Стоунс” с Мик Джагър. Бандата видя, че сме като нея – не просто костюмари, които броят монетите.
Една усмивка няма да ви струва нищо, но ще започне да се отплаща на бизнеса ви веднага.
Ричард Брансън за списание Entrepreneur
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.