Стратегическата грешка, която допускат всички

Стратегическата грешка, която допускат всички

„Елементарна математика!”, отсече специалистът по стратегическо планиране с тон, с който обикновено възрастните разговарят с шестгодишните деца.

„Ако намалим изтичането на средства с 1% и инвестираме полученото в нещо друго, ще получаваме десетки милиони долари чиста печалба годишно. А своевременното завоюване на пазарен дял в тази ниша ще увеличи тази печалба пет пъти.  Иначе, при сегашното състояние на фирмата, ще са ни нужни години за да постигнем такъв ръст!”, убедително обобщи той.

Да, принципно е вярно: парите, вложени в усъвършенстване на текущи процеси, почти винаги водят до повече и по-големи ползи в краткосрочна перспектива, отколкото средствата, инвестирани в дългосрочни проекти и намерения. Ето защо е толкова важно всяка компания да инвестира в развитието си, преди  да се стигне до критичната точка в това отношение.

За жалост, малко са фирмите, които постъпват точно така. А ето с какво реално се занимават

„Следователно, - продължи специалистът по стратегическо планиране, - много по-изгодно е да се инвестират средства в текущи бизнес процеси, вместо в иновации”.

Разбира се, в краткосрочна перспектива този подход е печеливш. В края на краищата печалбата, получена днес, утре може да стане дългосрочна инвестиция. Но пълното съкращаване на вложения в ръста и развитието на компанията е опасна политика.

Всяка компания и всеки бизнес модел си имат срок на живот. Стоки се появяват и изчезват. Предпочитанията на потребителите се променят. Конкурентното преимущество става все по-краткосрочно понятие. И фирмите, които се задържат на повърхността дълго време, са успешни именно защото създават нови товари, услуги и бизнес модели.

Преди няколко години, основателят и генерален директор на Netflix Рид Хъстингс, говори на една конференция за глобалните промени в своята компания. Това беше още преди създадената от Netflix PowerPoint-презентация, призвана да обясни подхода на фирмите към управлението на талантите, да  превземе интернет.

По това време мрежата Blockbuster все още бе силен конкурент на Netflix. Хъстингс сподели колко сериозно смята да промени стратегията вътре в компанията. На Netflix й предстоеше да премине от доставки на DVD към продажба на онлайн-видео.

Всеки ръководител е длъжен да осъзнае – най-голямата заплаха за всяка фирма, за всеки бизнес днес е, че технологиите прекалено бързо остаряват. Далеч по-малка от нея е опасността, че някой ще допусне грешка при изработването на продукцията или пък в съставянето на финансовите разчети. Да, и това са грешки, които не бива да се подминават с лека ръка, но много по-сериозен проблем е отсъствието на правилното технологично оборудване и иновативни бизнес модели.

И така, преди всичко трябва да обръщаме внимание на рисковете, които най-много ни застрашават.

Компаниите трябва да намерят баланс между вложенията в текущите процеси и инвестициите в дългосрочно развитие.

Портфейлната теория за управлението на средствата има своите противници, но едва ли някой би спорил с основната идея, че диверсификацията намалява рисковете и увеличава шансовете за успех. Чували ли сте някога името на най-успешния производител на автомобилни антени? Или на най-успешния дистрибутор на разфасован лед? Не, разбира се.

Неправилната диверсификация на инвестиционния портфейл на вашата компания увеличава риска от това всяка сериозна промяна в индустрията (която всъщност винаги се оказва по-сериозна от вашите предположения или опасения) да съсипва вашия бизнес. Затова, не ставайте жертва на заблудите на специалистите по стратегии и инвестирайте грамотно.

Скот Антъни, Harvard Business Review

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ