Кошмарните клиенти, които е време да уволните
Знаете типа клиенти, за които говоря. Наемат ви заради експертните ви познания, но когато най-накрая спрат да ви критикуват, завършеният продукт далеч не е такъв, под който бихте искали да сложите името си. Не спазват сроковете, а вие трябва да се занимавате с едно и също нещо, докато на тях не им хареса. Ако ви се струва познато, но се колебаете дали да дръпнете спусъка, този списък ще ви помогне да вземете категорично решение.
1. Стоят ви на главата и ви карат да вършите неща, от които не се гордеете
Високият стандарт на работа е едно от основните неща, които ви носят успех. Клиентите, които ви държат на каишка, често убиват креативността ви и ви карат да правите компромис с качеството си на работа. Запомнете, че ако те нямаха нужда от помощта ви, нямаше изобщо да ви наемат. Ако е необходимо, припомнете им, че вие сте експертът и че притежавате нужните знания и опит, за да го докажете. Ако не са склонни да ви слушат, не можете да гарантирате, че ще постигнете резултатите, които сте обещали.
2. Тръпки ви побиват, когато чуете името им
Това е вашият бизнес и вие сте капитанът. Когато някой ваш клиент ви кара да искате да изоставите собствения си кораб, може би е време да се отървете от него. Все пак сте основали този бизнес с ясна визия за начина, по който той ще подобри живота ви. Очертайте ясни граници и покажете, че ще толерирате само и единствено клиенти, които споделят тази визия. Не бихте си губили времето с интимен партньор, който не подкрепя мечтите ви, нали? Същото се отнася и за клиентите.
3. Никога не ви питат за мнението ви
Това е точка, която си струва да повторим. Ако клиентът ви е нямал нужда от вашата помощ, той нямаше да ви наеме. И все пак, ще има и такива, които са убедени, че са по-умни и квалифицирани от вас, което ще превърне работните ви взаимоотношения в ад. Може би са ви наели, за да докажат сами на себе си колко прекрасни са идеите им, но като професионалист, вие сте длъжен да изразите своята загриженост и да предложите съвет. Ако клиентът ви рядко иска вашето мнение или не се доверява на предложенията ви, нито вие, нито той ще сте доволни от резултатите.
4. Не ви уважават
Ако 30-минутната седмична среща, която сте си уговорили, постоянно бива отлагана или ви връзват тенекии, това в явен признак, че клиентът ви не ви уважава. „Първата стъпка е да започнете да го таксувате за всяка отложена среща,” пише експертът по малък бизнес и главен изпълнителен директор на CorpNet.com, Нели Акалп. „Все пак трябва да му дадете да разбере, че времето ви е ценно.” Ако един клиент не цени времето ви, много вероятно е да не оцени и работата ви.
5. Не смятат, че трудът ви си струва парите
Най-добрата стратегия в този случай е да вложите огромно старание. Ако го направите и клиентът ви пак каже „Не виждам качество”, тогава го пратете да си ходи. Има голяма вероятност да не хареса работата ви, независимо какво правите, което ще ви натовари с чувство за стрес и преумора. Ако трудът ви е ясно документиран, представете ценоразпис на извършените услуги. Ако проблемът е в цената на услугите, които предлагате, обяснете, че тя е базирана на вашия опит и че някой, който предлага същите услуги на по-ниска цена, вероятно предлага и по-ниско качество. И в двата случая, сумата, която искате в замяна на труда си, е предварително договорена и вие заслужавате да си я получите.
6. Не отговарят, когато ги търсите
Въпреки предварителните уговорки във връзка с крайните срокове и бюджета, когато ви е нужна каквато и да било рецензия, клиентът ви сякаш е потънал вдън земя? Ако работите в сферата на връзките с обществеността, знаете колко важно е да сте „на разположение” и да реагирате бързо. Макар че липсата на отговор може да означава, че клиентът ви е зает, а не непременно недоволен от работата ви, неговата непредсказуемост все пак се отразява на възможностите ви да правите планове за бъдещето. Опитайте се да откриете друг човек, който да ви предостави нужната информация, и му дайте да разбере, че тези спънки застрашават завършването на проекта в срок (водете си подробни записки за личната кореспонденция!). В краен случай, както казва Акалп, „изпратете бележка със сумата, която ви държи до момента, и го помолете да се свърже с вас, когато е готов да продължите работа”.
7. Не вярвате в продукта или услугата, която клиентът ви предлага
Много е трудно да промотирате продукт, в който се съмнявате. Понякога, прекратяването на работните взаимоотношения с клиент няма нищо общо със самия него. Това е добре познатият сценарий „Проблемът не е в теб, а в мен”, и все пак истината винаги излиза наяве. Ако стигнете до момента, в който вече не виждате смисъл в труда си и сте загубили творческите си сили, време е да прекратите професионалните взаимоотношения.
Работата с клиенти може да е трудна по много причини. Някои са неуверени и не искат да оставят нещата във ваши ръце, други пък смятат, че трябва да се борят за възможно най-доброто качество. Но това, че разбирате неврозите на клиентите си, не значи, че трябва да ги търпите. Бъдете търпеливи, но строги. В крайна сметка, ако разберете, че независимо от отстъпките, които правите, съвместната ви работа с даден клиент няма да е приятна, значи е време да продължите към следващия.
Рене Уорън, основател и главен изпълнителен директор на Onboardly, за Entrepreneur.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.