Умножителите и делителите

Умножителите и делителите

Най-добрите служители са онези, които умеят да умножават благата, онези, редом с които останалите стават по продуктивни. Те се наричат умножители.

На второ място са работните магарета – експертът Майкъл О' Чърч ги нарича събиратели.

На трето място идват изваждащите. Тези добросъвестни, но професионално несъстоятелни хора носят повече загуби, отколкото ползи. Те не вредят особено, но и не изплащат направените за тях разходи.

И най-лошата категория – това са делителите. Те дърпат назад целия екип, а понякога – и компанията.

Делителите

Уволнявайте веднага! Това ще ви излезе по-евтино от програмите за повишаване на ефективността. По-добре да платите неустойка, отколкото да търпите делителя още месец на работното му място. По правило хората с отвращение пишат препоръки за такива служители, защото усещат, че така поощряват недостатъците им. Преценете сами дали ще го направите, но се отървете колкото се може по-скоро от този човек, защото той подрива високия дух на всички останали и предизвиква търкания в колектива, които ще ви струват скъпо.

Изваждащите

Заради тях вие също губите пари, но доста по-малко. Ако можете, опитайте да ги превърнете в събиратели. Повечето служители започват като изваждащи, а с опита проблемът се решава от самосебе си. Често проблемът на изваждащите се крие в проекта или в работната среда, не в самия човек.

Затова го обградете с умни наставници и нека те го ръководят, докато:

1. Можете да си го позволите;

2. Човекът започне да се старае да върши всичко възможно най-добре.

Много е възможно промяната в обстановката да вдъхнови служителя да покаже способности, които да ви изненадат. Превръщайки изваждащия в събирател, вие се сдобивате с много лоялен сътрудник, който до две-три години може да се превърне дори в умножител.

Ако с времето обаче видите, че надежда за подобрение няма, уволнявайте. Само че не бива да правите това твърде бързо и рязко. Замислете се – причинява ли този човек вреда някому, или просто не печели пари? Поговорете с човека, без да разрушавате личното му достойнство. Може би в следващата компания ще се представи по-добре.

Каквото и да правите, не използвайте програма за повишаване на ефективността

Всички знаят какво означава постоянно записващия нещо ръководител. В такива обстоятелства изваждащият веднага се превръща в делител. Ако не виждате алтернатива на уволнението, по-добре го направете, вместо да се криете зад програма за повишаване на ефективността. HR отделът обожава тези програми, защото те помагат на фирмата да икономиса от обезщетения.

В действителност обаче те оставят тежък отпечатък върху целия екип, защото:

1. Им се налага да работят с „жив труп“

2. Служителят трябва да гадае дали това наистина е програма за повишаване на неговата ефективност (много рядко е така) или предизвестие за уволнение. Това не се отразява добре нито на самочувствието, нито на продуктивността.

Уволнението е една от най-трудните и неприятни задачи за всеки мениджър, но често е и една от най-необходимите. Преценете към коя категория спада всеки един от служителите и мислете не за собствения си психически комфорт, а за доброто на организацията. Не носете на гърба си нито излишен товар, нито хора, които предизвикват разкол в компанията ви.

Случвало ли ви се е да уволните лош служител? С какви трудности се сблъскахте? Споделете в коментарите!

По материали от Lifehacker

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ