Умножителите и делителите

Умножителите и делителите

Най-добрите служители са онези, които умеят да умножават благата, онези, редом с които останалите стават по продуктивни. Те се наричат умножители.

На второ място са работните магарета – експертът Майкъл О' Чърч ги нарича събиратели.

На трето място идват изваждащите. Тези добросъвестни, но професионално несъстоятелни хора носят повече загуби, отколкото ползи. Те не вредят особено, но и не изплащат направените за тях разходи.

И най-лошата категория – това са делителите. Те дърпат назад целия екип, а понякога – и компанията.

Делителите

Уволнявайте веднага! Това ще ви излезе по-евтино от програмите за повишаване на ефективността. По-добре да платите неустойка, отколкото да търпите делителя още месец на работното му място. По правило хората с отвращение пишат препоръки за такива служители, защото усещат, че така поощряват недостатъците им. Преценете сами дали ще го направите, но се отървете колкото се може по-скоро от този човек, защото той подрива високия дух на всички останали и предизвиква търкания в колектива, които ще ви струват скъпо.

Изваждащите

Заради тях вие също губите пари, но доста по-малко. Ако можете, опитайте да ги превърнете в събиратели. Повечето служители започват като изваждащи, а с опита проблемът се решава от самосебе си. Често проблемът на изваждащите се крие в проекта или в работната среда, не в самия човек.

Затова го обградете с умни наставници и нека те го ръководят, докато:

1. Можете да си го позволите;

2. Човекът започне да се старае да върши всичко възможно най-добре.

Много е възможно промяната в обстановката да вдъхнови служителя да покаже способности, които да ви изненадат. Превръщайки изваждащия в събирател, вие се сдобивате с много лоялен сътрудник, който до две-три години може да се превърне дори в умножител.

Ако с времето обаче видите, че надежда за подобрение няма, уволнявайте. Само че не бива да правите това твърде бързо и рязко. Замислете се – причинява ли този човек вреда някому, или просто не печели пари? Поговорете с човека, без да разрушавате личното му достойнство. Може би в следващата компания ще се представи по-добре.

Каквото и да правите, не използвайте програма за повишаване на ефективността

Всички знаят какво означава постоянно записващия нещо ръководител. В такива обстоятелства изваждащият веднага се превръща в делител. Ако не виждате алтернатива на уволнението, по-добре го направете, вместо да се криете зад програма за повишаване на ефективността. HR отделът обожава тези програми, защото те помагат на фирмата да икономиса от обезщетения.

В действителност обаче те оставят тежък отпечатък върху целия екип, защото:

1. Им се налага да работят с „жив труп“

2. Служителят трябва да гадае дали това наистина е програма за повишаване на неговата ефективност (много рядко е така) или предизвестие за уволнение. Това не се отразява добре нито на самочувствието, нито на продуктивността.

Уволнението е една от най-трудните и неприятни задачи за всеки мениджър, но често е и една от най-необходимите. Преценете към коя категория спада всеки един от служителите и мислете не за собствения си психически комфорт, а за доброто на организацията. Не носете на гърба си нито излишен товар, нито хора, които предизвикват разкол в компанията ви.

Случвало ли ви се е да уволните лош служител? С какви трудности се сблъскахте? Споделете в коментарите!

По материали от Lifehacker

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Рей Далио: Златото и нефиатните валути ще бъдат по-силни средства за съхранение на стойност с нарастването на дълга на САЩ
Исторически обрат: България е на полуфинал на световното първенство по волейбол след победа над САЩ
Осъдиха Никола Саркози на 5 години затвор заради престъпен заговор с Муамар Кадафи
Да инвестираш като най-богатите хора в света вече е по-лесно от всякога. Но колко е опасно?
Зеленски е готов да се оттегли от поста си след края на войната
Нови материали правят водолазните костюми устойчиви на ухапвания от акули
На днешната дата, 26 септември. Рождениците днес
Компания използва AI, за да превърне клиентите си в рекламни звезди (Видео)