Фокусираният лидер
Една от основните задачи на лидерите е да привличат внимание. За да го правят обаче, те трябва да фокусират собственото си. Когато говорим за фокусиране, често имаме предвид това да мислим за едно нещо, докато филтрираме всичко останало. Много нови проучвания в областта на неврологията обаче показват, че хората имат много начини да се съсредоточават, когато го правят с различна цел.
Може да групираме тези модели на вниманието в три основни групи – фокусиране върху себе си, фокусиране върху другите и фокусиране върху света около нас. Този подход хвърля нова светлина върху много основни лидерски умения и практики. Конструктивното съсредоточаване върху себе си и другите помага на ръководителите да култивират основната си емоционална интелигентност. Ако разберат пък как по-добре да се фокусират върху света, те ще могат и по-успешно да разработват своите стратегии, иновации и управленчески подходи.
Всеки лидер трябва да развие у себе си умението да упражнява тези три метода. Експертът Даниел Гоулман очертава за Harvard Business Review стъпките към тази цел.
Фокусиране върху себе си
Важно е да чувате вътрешния си глас. За да го направите, обръщайте внимание на вътрешните си психологически сигнали. Доказано е, че когато се фокусираме върху определена част от тялото си, една специална мозъчна зона – инсулата - се активизира и повишава чувствителността в органа. Затова един от стандартните методи за измерване на самосъзнанието е да проверим колко добре усещаме биенето на сърцето си. Онези странни чувства, които наричаме инстинкт, също са послания от мозъка, и то от най-древната му част – амигдалата. В такива случаи ни се струва, че нещо „не е наред” или „върви чудесно” – но не можем точно да обясним защо. Всъщност тези послания, наречени соматични маркери, насочват вниманието ни към новите възможности, опростявайки по този начин процеса на вземане на решения. За лидерите е ключово да следят постоянно тези естествени сигнали на тялото си, за да си създадат представа коя е автентичната им същност и в какво се изразява техният собствен, естествен начин на мислене и реагиране. Често ще откриете, че изненадвате самите себе си.
Фокусиране върху другите
За да бъдете автентични, трябва да се представяте като един и същи човек пред всички останали. Също толкова важно е обаче да бъдем отворени към нещата, които останалите имат да ни кажат – особено хората, чиито мнения уважаваме. Обикновено пребиваваме в състояние на „отворено съзнание”, а именно, най-общо забелязваме какво става около нас, но не се концентрираме много върху него. Лидерите, които искат да постигнат по-богата съзнателност обаче трябва да възпитат у себе си така наречената „когнитивна триада”. Тя се състои от следните три елемента:
• Познавателна емпатия – способността да разбираш гледната точка на другия;
• Емоционална емпатия – способността да усетиш чувствата на някой друг;
• Състрадателна емпатия – умението да усетиш какво иска другият от теб.
Възпитате ли у себе си тези три умения, ще промените драстично взаимоотношенията си с останалите, и то в много положителна посока. Пътят към постигането на това е прост, но дълъг – при всяка комуникация се опитвайте да се съсредоточавате върху знаците, които вашият събеседник ви изпраща, за да съобщи за чувствата, желанията и намеренията си. Често тези знаци са несъзнателни – затова си струва да заострим наблюдателността си и да изучим науката за езика на тялото.
Фокусиране върху света
Лидерите с добър външен фокус са не само добри слушатели, но и умеят да задават въпроси. Те са визионери, които усещат дългосрочните последствия от всяко решение и могат да си представят как промените, които направят днес, ще променят бъдещето. Отворени са към изненадите, които им поднася реалността и знаят как да адаптират всичко ново към целите си. Пример за това даде Мелинда Гейтс, която разказа в предаването „60 минути”, че съпругът й Бил е от хората, които могат да изчетат цяла книга за торовете. Защо торовете? Връзката явно е очевидна за Бил Гейтс, който непрекъснато търси технологични нововъведения, които могат да спасяват животи в световен мащаб. „Няколко милиарда души щяха да умрат, ако не бяхме измислили торовете”, е неговият отговор.
За да се научите да се фокусирате върху света и да извличате полза от ресурсите му, трябва да мислите стратегически. Двата основни елемента на този тип мислене са използването на настоящите ви предимства и търсенето на нови. Търсенето е свързано с центровете на мозъка, които отговарят за очакването и усещането за заслужена награда. С други думи, приятно е да заседнем в установената рутина, но когато превключим към „изследователско мислене”, трябва да направим съзнателно усилие да потърсим радостта в новите пътища. Има обаче неща, които биха ни попречили. Недостатъчният сън, алкохолът, стресът и умственото претоварване пречат на мозъка да поддържа външния си фокус, който води до открития, иновации и успешни стратегии. Ето защо успехът започва от грижата за себе си и от съзнанието, че всички инструменти, от които се нуждаем, за да покоряваме нови върхове, се намират в нас самите. И имат нужда от внимание и поддръжка.
HBR.org
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.