ЛЕВ ИНС: Не сме стандартен, а иновативен застраховател

ЛЕВ ИНС: Не сме стандартен, а иновативен застраховател

С Валентин Илиев, изпълнителен директор и член на УС на ЗК “ЛЕВ ИНС” АД разговаряме за дигитализацията на бизнесите, финансовите рискове, свързани с  киберсигурността и как може бизнесът да ги изнася и управлява ефективно

Дигитализацията на бизнеса е едно от основните направления, в които компаниите в България, а и по целия свят, влагат усилия и инвестиции. Какво значи това за застрахователния бизнес?   

В момента се случват много сериозни реорганизации в бизнес процесите, които се наблюдават не само в страната ни, но и в световен мащаб. Всички те са фокусирани върху адаптацията на различните видове бизнес към изискванията на съвременния свят, като крайната цел е повишаване на рентабилността и намаляването на рисковете. Част от водещите рискове на пазара в България за 2024г., които са и пряко свързани със застрахователния сектор, касаят нови участници, сливания на дружества, прегрупиране на бизнес и не на последно място процесите по дигитализация.  

След Ковид кризата, и особено в последните две години, наблюдаваме засилени темпове на дигитализация, което важи с пълна сила и за застрахователния сектор. От една страна самият бизнес има нуждата да се дигитализира, за да подобри ефективността, да ускори процесите и да постигне по-добро клиентско изживяване, да овладее недостига на квалифицирани кадри в сектора, а от друга страна да отговори на нуждата от ориентиране на продуктите си в посока на дигиталните процеси на клиентите. Бизнес клиентите имат нужда от по-добра финансова защита срещу рисковете за киберсигурността им и решението идва под формата на специализирани кибер застрахователни решения. 

Според водещите световни анализатори като ключови бизнес рискове по света се определят кибер инцидентите. Те са посочени като най-съществения риск в глобален мащаб за трета поредна година. На второ място е прекъсването на бизнес дейността и на трето място са природните бедствия, които от своя страна бележат много съществен ръст през последната година. Всички тези факти доказват защо са необходими усилия в посока на реорганизация на бизнеса на различни нива и защо се оправдават инвестициите. 

Как се дигитализира един застраховател? Какво представлява дигитализацията за ЛЕВ ИНС?  

Подобен процес е многопластов и обхваща различни страни от дейността на едно застрахователно дружество. Естествено, има и общи правила за пазара, но и всеки застраховател подхожда в развитието си според своята визия. 

Като цяло дигитализацията в застраховането съчетава внедряване на модерни технологии и цифрови инструменти, които трансформират традиционните процеси и услуги в индустрията. Това съкращава максимално потребителския път на клиента и оптимизира ресурсите на екипите.   

ЛЕВ ИНС отдавна се движи в посоката на дигитализиране на много процеси и поетапно имплементира системи и технологии в различни направления. Ще спомена само няколко от тях, за да илюстрирам приоритетите ни:  

Онлайн платформи и самообслужване  

ЛЕВ ИНС създава своя уебсайт и мобилни приложения, по начин, който позволява на клиентите да сключват застрахователни полици директно, да подават искове и да управляват своите застраховки онлайн. Това значително улеснява достъпа до услуги на клиентите и намалява времето за обработка.  

Автоматизация на вътрешните процеси  

Използваме софтуер за автоматизация, с който оптимизираме рутинни задачи като обработка на искове, изчисление на премии и управление на документи от клиенти. Това не само спестява време и ресурси, но и намалява риска от човешки грешки в тези процеси. 

Изкуствен интелект и машинно обучение  

AI и машинното обучение се използват за анализ на големи обеми данни, каквито ние имаме, като най-големият застраховател в България. Този подход ни помага да предсказваме рискове, да персонализираме полици и да засичаме опити за измами. Планираме въвеждане на чатботове с AI, които могат да предоставят 24/7 клиентска поддръжка и да поддържат оптимизиран трафика към нашия денонощен кол-център.  

Персонализация на продуктите  

С помощта на анализ на данни и AI, ние можем да създаваме персонализирани застрахователни продукти, които отговарят на специфичните нужди и рискови профили на клиентите ни. Това има особено силно значение към момента, заради важни за обществото теми като бонус малус и цената на застраховка ГО.  

Споменахте по-горе и за друго направление, върху което има влияние дигитализацията за застрахователите, а именно развитието на нови застрахователни продукти. Какви са тези продукти?  

В световен мащаб, дигитализацията и нуждата от постигане на висока киберсигурност създаде предпоставки за формирането на цяло ново направление в застраховането, а именно кибер застраховането. То се грижи изцяло за финансовите рискове, които могат да настъпят в следствие на кибер инцидент или пробив в защитата на всеки бизнес клиент. Покрива рискове като загуба на приходи, поради прекъсване на дейността в следствие на кибер инцидент, разходи за възстановяване на дейността, разходи за уведомяване при изтичане на лични данни, съдебни разходи и административни глоби, и още множество потенциални финансови щети, които могат да настъпят за всеки бизнес в следствие на кибер атака или инцидент. Кибер застраховането е ефективният начин за изнасяне и управление на финансовия риск свързан с киберсигурността. 

ЛЕВ ИНС предлага такива кибер застраховатени решения на българския бизнес вече повече от 5 години. Бяхме първите, които ги въведоха в България, но верни на себе си, не сме стандартен, а иновативен застраховател, който предлага не само застраховка, а дава възможност за цялостна 360 градуса защита на своите клиенти. При нас процесът не започва с предлагането на полица. Ние предлагаме обучения за киберсигурност, одити на сигурността, мониторинг, експертна помощ и съвети в реално време при инциденти и събития, и чак накрая е застрахователното покритие. Тоест нашите кибер застрахователни решения се стремят да помогнат на клиентите по целия път за постигане на високи нива на киберсигурност, като им партнираме и го извървяваме заедно с тях. 

Именно при споделянето на този път, разбираме нуждите на клиентите и развиваме своите застрахователни продукти. Опитът ни показва, че най-ценното, което трябва да бъде защитено от тези рискове, са дома и бизнеса. За бизнеса сме разработили няколко решения, които са ориентирани към индивидуалните нужди на всяка организация.

Застраховката Кибер Лев, например, е специално решение за малък и среден бизнес, който му дава три нива на защита: превенция чрез технологични инструменти, реакция от международни кибер експерти, в случай на инцидент и застраховка, в случай на реализирани финансови загуби. То е така създадено, че да бъде достъпно за всички видове бизнес, без да бъде съществен разход за бюджета им, но активно да ги защитава.

За големите компании, които имат по-специфични нужди, предлагаме Кибер застрахователна полица, която им дава множество възможни покрития за всички кибер рискове, от които могат сами да избират, а освен това включва и безплатен одит и анализ от кибер експерти на международно ниво.

Най-новият ни продукт за бизнеса е “Застраховка на сайт”, която няма аналог на пазара. Тя е подходяща за всички видове уебсайтове, включително за онлайн магазини, портали за услуги и много други. С нея клиентите могат да избират покрития срещу много кибер рискове, като пропуснати приходи заради прекъсване на дейността на сайта, разходи за възстановяване на работата на сайта, покритие за услуги за овладяване на имиджови щети и още десетки. Но не спираме дотук. Ние следим проактивно развитието на рисковете и заплахите и при всяка нововъзникнала нужда на клиентите, сме готови да реагираме със съответното решение за тях. 

Според Вас какво трябва да има предвид бизнеса, когато мисли и въвежда дигитализацията, за да се възползва от нея без да застрашава киберсигурността си?  

Дигитализацията предоставя много предимства, свързани с удобство за клиентите, оптимизиране на вътрешен ресурс, създаване на иновативни продукти и повишаване на приходите. Въпреки това, тя също така изисква сериозни инвестиции в технологии и киберсигурност, за да се гарантира защитата на данните и съответствието с регулациите, които са едно от най-сериозните предизвикателства пред сектора.

ЛЕВ ИНС инвестира постоянно, както в собственото си развитие, така и в развитието на продукти за клиентите, които да отговарят на съвременните им нужди, както в бизнеса, така и в обществото. Според всички световни експерти по киберсигурност, недостатъчното знания на хората са основните причини даващи възможност на кибер престъпниците да осъществяват пробиви. Ето защо, съвместно с нашия партньор CYBER 360 Academy, даваме възможност на нашите клиенти да обучат служителите си как да работят с дигиталните системи без да застрашават киберсигурността си - своята и тази на компанията, в която работят.

Освен това, ние вярваме, че базовите знания за киберсигурността и безопасното ни онлайн поведение трябва да се възпитават още в ранна детска възраст. Затова и нашата социална кампания “Пази детето в интернет” вече 3 години обучава безвъзмездно децата в цяла България как да боравят безопасно с интернет, от какво да се пазят в онлайн пространството и как да не стават жертви на злонамерени действия на кибер престъпници. До момента сме достигнали над 150 000 деца и техните, учители и родители. Обратната връзка на тези хора ни дава да разберем, че въздействието на кампанията е реално и съществено, а наградите, с които кампанията беше отличена, за социална иновация от Министерството на труда и социалната политика и специалната награда на международния конкурс в памет на Джовани Фалконе, ни дават увереност, че и секторът, и обществото виждат смисъла в споделянето на знания за киберсигурността и ни подкрепят в мисията ни. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ