Светът на парите: Струва ли си да се доверявате на финансови инфлуенсъри

Светът на парите: Струва ли си да се доверявате на финансови инфлуенсъри

Светът на парите: Струва ли си да се доверявате на финансови инфлуенсъри

Управлението на личните финанси е популярна тема в съвременните блогове. Как да разберем кой наистина дава разумни съвети и кой просто привлича аудитория?

Когато през 2017 г. Ясмин Парнел започва да води блог, тя планира да разказва за живота си като дигитален номад. Скоро обаче станало ясно, че читателите се интересуват повече от това как тя може да си позволи да поддържа начина си на живот на свободна практика. Парнел забелязва търсенето на съвети за личните финанси и променя няколко неща. Така се ражда The Wallet Moth - блог, който предлага съвети за финансите и спестовния живот.

"Преминах към статии за лични финанси, защото моята малка, но нарастваща аудитория проявяваше все по-голям интерес към това как съм избегнала задлъжняването през 20-те си години, как съм планирала бюджета си, за да имам финансова сигурност, и каква работа на непълно работно време върша, за да съм независима от местоположението си", казва тя.

Именно човешкият аспект, личната история, е от решаващо значение, смята тя. "Не твърдя, че моите статии са много по-добри от традиционните финансови консултации. Хората все повече искат да се свържат не с безлика организация, а с някой, когото могат да смятат за приятел." Парнел е сред нарастващия брой "финансови експерти" - автори, които се възползват от привидно неутолимата нужда от материали за разходите, спестяванията и инвестирането.

През последните няколко години популярността на такива "експерти" нарасна неимоверно, като много от тях набраха милионна аудитория. Те са все по-голяма част от глобалната индустрия на влиятелните личности, чийто пазар се оценява на 104 млрд. долара, а някои от авторите съобщават, че печалбите им в социалните медии достигат шестцифрени суми. Постовете им могат да предоставят полезни обяснения за неясни свят на личните финанси, в който младите хора все по-трудно могат да надникнат. Трябва обаче да сте предпазливи към съвети от непознати с неясна квалификация.

Младата аудитория

Всеки ден милиони хора искат съвети от уважавани финансови експерти. Хъмфри Йънг, бивш финансов консултант, оглавява група от финансови експерти. Те са събрали над 50 милиона харесвания и 3 милиона последователи в най-популярната социална мрежа сред младежката аудитория.

Раджика Дугал, професор по бизнес в Нюйоркския университет и маркетинг директор в компанията за финансови технологии Super, казва, че лесното за възприемане съдържание като това на Янг се харесва предимно на по-младата аудитория. "В училищата няма финансово образование и представителите на поколението Z са принудени сами да научат как работят парите", казва тя. - "Това е първата икономическа криза, която младото поколение преживява, и не е изненадващо, че се обръщат към влиятелните личности в социалните медии, за да научат как да вземат правилни решения и да оцелеят в настоящата ситуация.

Конър Кембъл, експерт в сайта за финансови сравнения NerdWallet UK, смята, че успешните финансови блогъри целенасочено създават лесна за разбиране рамка за представяне на теми, свързани с парите. "Експертите в социалните медии са склонни да създават съдържание, което е интересно за по-младото поколение, особено като използват терминология и примери от попкултурата и опростяват терминологията", обяснява той.

Един пример за опростена финансова концепция е "системата на пликовете" - метод за бюджетиране, който стана широко разпространен в социалните мрежи през 2022 г. Тя предполага разпределяне на парични средства в папки или пликове за конкретни разходи, например за хранителни стоки или хобита, което намалява вероятността от прекомерни разходи. На пръв поглед нищо ново, но сама по себе си концепцията е нова за много млади хора, особено за тези, които не са запознати с темата за управлението на личните финанси.

Подобен тип съдържание помага за изграждането на здравословни финансови навици у младите хора, смята Кембъл. "Представянето на финансовите съвети по достъпен начин повишава финансовата грамотност и предизвикват нов интерес към това къде хората инвестират парите си и как могат да увеличат спестяванията си.", казва той. Парнел се съгласява и споделя, че читателската реакция "най-често е положителна" и че хората оценяват съветите за това как да живеят по-икономично. Тя вярва, че достъпността на материалите, съчетана с простотата на съветите, е печеливша формула за по-младата аудитория. "Аз съм просто човек, като всички останали. Търся къде да спестявам пари и каква работа на непълно работно време мога да си намеря", казва тя.

Експерти или обикновени хора?

Въпреки че авторите твърдят, че аудиторията им е много възприемчива към съветите им, експертите предупреждават, че финансовите инфлуенсъри понякога могат да заблудят абонатите си, а в някои случаи дори да ги използват в своя изгода.

"Много от онлайн експертите са обикновени хора без специализирано образование или опит във финансовата индустрия", предупреждава Кембъл. В социалните медии е много лесно да накараш хората да избързат с вземането на необмислени решения от страх да не пропуснат нещо важно. А когато тези тенденции са свързани с реални пари, това в крайна сметка се превръща в голям проблем."

Неотдавна експерти предупредиха за рязко нарастване на самоинвестирането въз основа на съмнителни съвети от финансови интернет лидери. Някои от звездите в  социалните мрежи дават неадекватни съвети или поради липса на финансови познания, или защото е в техен интерес да публикуват все по-необичайни материали в опит да спечелят последователи.

В някои случаи финансовите организации обвиняват създателите на съдържание за лични финанси, че използват слабостите на по-младите поколения, обременени със значителни дългове, за да увеличат броя на абонатите си. Миналата година британският Орган за финансово поведение (FCA) издаде предупреждение срещу онлайн пропагандата, посветена на изплащане на дългове, в което се казва, че блогърите, които публикуват такива постове, подмамват "уязвими или задлъжнели клиенти" да следват "подвеждащи" финансови съвети.

Този проблем съществува от десетилетия. Мегазвезди от финансовата индустрия, много от които са изградили доходоносни кариери благодарение на съветите си за управление на парите, многократно са ставали неволни жертви на този проблем. Така например известната телевизионна водеща Сюз Орман многократно е критикувана, че подкрепя съмнителни финансови продукти, а през 2009 г. дори е обвинена в измама.

Допълнително се усложнява и начинът, по който блогърите печелят пари: звездите на социалните медии често рекламират продукти, което означава, че техните съвети могат да бъдат пристрастни. По-специално, ръстът на рекламите на криптовалути привлече вниманието след нашумели случаи, в които известни блогъри застанаха с имената си в подкрепа на нови видове криптовалути.

Ким Кардашиян например се оказа в центъра на подобен случай, когато публикува информация за криптовалутата Ethereum Max. Въпреки че през 2021 г. Ethereum рязко поскъпна, до януари 2022 г. тя се срина, като загуби 97% от стойността си. Инвеститорите, които претърпяха огромни загуби, заведоха дело срещу Кардашиян (която понастоящем има над 364 милиона последователи в популярната социална мрежа) и други знаменитости, които промотираха продукта, като твърдяха, че те са били в сговор, за да надуят стойността на токените.

В крайна сметка делото беше прекратено, но съдията предупреди за "способността на знаменитостите да убеждават милиони неориентиране абонати да купуват въздух с безпрецедентна лекота и обхват".

Скучно, но ефективно

Джеймс Бекет от Обединеното кралство започва да се занимава със съдържание, след като забелязва, че в интернет се появяват много погрешни и опасни инвестиционни съвети. Бившият маркетолог в социалните мрежи, чийто канал в YouTube има малка, но нарастваща аудитория от няколко хиляди абонати, казва, че много финансови инфлуенсъри знаят, че привличането на аудитория става за сметка на схеми за правене на пари и изтъкване на предполагаемото им богатство. "Социалните медии са намалили продължителността на вниманието ни до части от секундата и е необходимо ярко инвестиционно съдържание, за да се привлече аудитория", обяснява Бекет.

Той е убеден, че истинските професионалисти от света на финансите дават "скучни, но ефективни" съвети. Според него тези съвети са не само по-малко рискови, но и по-надеждни като например за същността и особеностите на понятия като пасивно инвестиране и индексни фондове. Това е особено важно за младите хора, които нямат солидна финансова подготовка или много пари.

"Интернет експертите могат да бъдат проблем, ако се възползват от наивността на хората. Но от друга страна, има много хора, които вършат добра работа, запълвайки огромната празнина, оставена от образователната система.", казва той.

Предпазливи стъпки

При липсата на регулаторен механизъм светът на финансовите експерти остава донякъде нееднозначен. За мнозина блогърите се превърнаха в източник на достъпни парични съвети. И въпреки съмнителните съвети или тактиките за насаждане на страх, Кембъл твърди, че в комбинация с проницателно отношение и доза скептицизъм финансовите блогове могат да помогнат на хората да поемат по пътя на отговорното управление на парите, смята Кембъл.

"Както подсказва името, личните финанси са личен въпрос на всеки човек и обстоятелствата при всеки са различни. Важно е да прецените дали предложенията на популярните експерти са подходящи за вашето финансово положение", подчертава той.

Бекет допълва, че макар звездите на финансовите блогове да са с накърнена репутация, те все още отварят вратата за много хора към объркващия и понякога умишлено затворен свят на финансите и инвестициите. Обективните авторитети, които не печелят от рекламни партньорства и не представят съветите си като "стопроцентови", могат да бъдат "сила на доброто", особено за тези, които никога не са се замисляли за спестяване или увеличаване на богатството.

"Както при всичко останало на света, има добри и лоши финансови експерти", казва той. И добавя: въпреки че най-неприятните и нагли блогъри се продават много по-добре, в социалните медии все още можете да намерите чудесно съдържание за лични финанси от хора, които наистина искат да помогнат.

Източник: BBC

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ