Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Всеки пети българин разчита на кредит за коледен подарък
Една пета от българите вземат заем, за да купят коледни подаръци, като средният размер на сумата е 336 лв. Това показват резултатите от международно проучване на практиките и нагласите в последните години, извършено от агенция IPSOS за дружествата ПРОФИ КРЕДИТ*, в което са взели участие 4 000 души от Полша, Чехия, Словакия и България.
Мнозинството от анкетираните българи посочват, че изразходват под 150 лева за подаръци за Коледа, 24% харчат между 60 и 100 лв., 20% - между 100 и 150 лв., 16% отделят между 150 и 200 лв., 14% планират между 200 и 300 лв., 13% пазаруват за над 300 лв., 3% отделят под едва 30 лв. Има и едни 2% от анкетираните, които са отговорили в анкетата, че не купуват коледни подаръци.
Според изследването българите са най-отворени към идеята да купят коледни подаръци на разсрочено плащане - по този показател делим първото място с Полша (20%) и изпреварваме Чехия (12%) и Словакия (15%), . Двадесет и три процента от тях вече са го правили, а 35% споделят, че биха се възползвали от подобна услуга. Останалите 42% споделят, че по-скоро биха избегнали разсрочване на плащането за коледни подаръци. В сравнение с останалите страни, този процент е най-висок при чехите (71%), следвани от словаците (63%) и поляците (56%). „Важно е да не се поддаваме на коледната шопинг истерия. Кредитите трябва да се взимат, за да се удовлетворяват значими потребности. Няма смисъл да задлъжняваме излишно и заради това да направим Коледата си по-пищна, да си разваляме цялата година“, предупреждава Ондржей Локвенц, глобален маркетинг директор на дружествата ПРОФИ КРЕДИТ в Европа.
Друг любопитен изводи от проучването разкрива, че българите оставят купуването на подаръците за последния момент – през декември. 50% от запитаните уточняват, че тогава отделят време за покупка на коледни подаръци. Един от трима (33%) българи избира денят точно преди Бъдни вечер за празничното пазарувен. До ноември, с коледните приготовления са готови само 13% от българите.
Подобна е ситуацията и при поляците, като единствената разлика е, че едва 17% от тях чакат до деня преди Бъдни вечер, за да пазаруват. В Чехия и Словакия картината изглежда по различен начин, като съответно над половината от чехите (58%) и словаците (53%) искат да избегнат коледната лудница и купуват подаръците до края на ноември.
„Процентът на българите, които пазаруват в електронни магазини не е малък – 62%, но в сравнение с другите страни, обект на проучването, е по-нисък. Най-често по интернет българите купуват играчки (44%), дрехи (41%), книги (39%) и електроника (36%)“ казва Онджрей Локвенц, глобален маркетинг директор на дружествата ПРОФИ КРЕДИТ в Европа. „В Словакия и в Полша повече от три четвърти от хората купуват подаръците за коледните празници през интернет, а Чехия е лидер, където този процент достига 84%“.
###
*Проучването е количествено и е проведено в 4 държави – Чехия, Полша, Словакия и България, сред 4000 души възраст между 18 и 65 години. Изследването е реализирано от агенция за маркетингови проучвания IPSOS през юли 2015 г. посредством онлайн допитване.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.