20 години "Мобилтел"

20 години Мобилтел

20 години "Мобилтел"

Изпълнителният директор Танасис Кацирубас: Да бъдеш различен и уникален е нещо, което винаги ти дава предимство на всеки пазар.

Господин Кацирубас, какво от изминалите 20 години на "Мобилтел" искате да пренесете в бъдещето?

Преди две десетилетия "Мтел" постави началото на мобилната телефония в България. През всичките тези години компанията беше идентифицирана в представите на българските потребители като силен български бранд. Това, което искаме да запазим в бъдеще, е точно тази гледна точка. От първия си ден компанията е била идентифицирана като технологичен лидер с качеството на своите услуги, с иновациите и новите неща, които довежда на пазара. В бъдеще ще продължим да бъдем технологичният лидер на българския пазар.

Как измервате успеха в "Мобилтел"?

Ако питате нашите акционери, те ще ви кажат, че успехът се измерва в пари. Начинът, по който ние измерваме успеха, е да имаме удовлетворени клиенти, да отговаряме на техните очаквания и убеждения. Когато отговаряме на тези очаквания, тогава сме и финансово успешни.

Кое е следващото голямо нещо за развитието на компанията?

Голямото нещо не само за нас като технологичен лидер, а и за българския пазар като цяло е предстоящото въвеждане на 4G технологията LTE. Ние сме изградили необходимата мрежа и сме готови да пуснем LTE услуги. За целта обаче трябва да получим одобрение от регулатора за използването на честотен спектър, за който кандидатстваме.

Преди време бяхте начело на друг мобилен оператор в България. Сравнявате ли двете компании?

Би било нечестно да правя сравнение между двата оператора. Това, което мога да кажа, е, че времената се промениха драстично в сравнение с периода, когато бях начело на другия оператор. Имаше много външни параметри, които повлияха сериозно на нашия бизнес, свързани с политическата и макроикономическата ситуация, с намаляването на някои такси в резултат от регулацията на ниво ЕС и т.н. Мисля, че успехът на всяка компания идва от това колко бързо и колко добре се адаптира към новите изисквания. Вярвам, че "Мтел" прави успешни усилия да се адаптира към тези нови пазарни и регулативни изисквания. Все пак ако мога да донеса своя личен опит от предишния оператор - искахме да бъдем уникални и различни на пазара. Това е нещо, което днес искаме да приложим в "Мтел". Да бъдеш различен и уникален е нещо, което винаги ти дава предимство на всеки пазар. Това е и причината да започнем с нашата нова кампания "Ти водиш" - за да представим нова перспектива на пазара.

Каква е вашата "рецепта" за работа с хора?

Бих я нарекъл по-скоро философия. Преди всичко вярвам, че хората са най-важният фактор в изпълнението и доставката на една услуга. Всеки оператор всяка година инвестира много пари в мрежи, системи, сгради и т.н. Обаче инвестицията в хората е безценна. Моята философия е, че хората са членове на един екип. Винаги казвам, че побеждаваме като екип или губим като екип. Важно е всеки да разбира и да приема своята роля в рамките на екипа. Когато всеки разбира своята роля, екипът започва да побеждава. За мен е много важно хората винаги да имат нагласата да приемат предизвикателства. Да приемат като предизвикателство моментната ситуация, това, което правим, и да се предизвикват взаимно, за да стават подобри. Така всички ставаме подобри, екипът става по-добър, а компанията получава конкурентно предимство.

Каква е философията зад активната социална дейност на компанията?

Като компания имаме социална отговорност към обществото и към страната. Необходимо е да връщаме на обществото част от това, което получаваме. Затова от много години "Мтел" поддържа различни социални дейности. Това, което се опитахме да направим през последните две години, е да постигаме много по-голям ефект в това, което правим. За тази цел подредихме социалните си дейности в три стълба. Първият стълб е свързан, разбира се, с децата. Децата са бъдещето на страната и са отражение на това, което ще се случва през следващите години. Затова имаме много инициативи, които са фокусирани върху тях. Следващият стълб е насочен към спорта и като цяло към активния начин на живот. Спонсорираме различни спортни събития и ще продължим да го правим. Третият стълб е свързан с околната среда и с това, че всички ние трябва да бъдем по-съзнателни и с нагласата да пазим нашата околна среда - мястото, където живеем.

Кои ще бъдат основните технологични развития в областта на комуникациите през следващите години?

Преди 20 години ние стартирахме като "чист" мобилен оператор, а след това добавихме и фиксирани услуги като широколентов интернет и телевизия. Сега можем да кажем, че сме завършен телекомуникационен оператор. Планираме да навлезем в ИТ индустрията чрез нови услуги, които стартираме на пазара, като Office 365. Винаги казвам, че красотата на нашата индустрия е в това, че няма граници. Защото с нашите услуги ние достигаме до различни индустрии. На някои пазари мобилните оператори започват да предлагат финансови услуги, например електронен портфейл. Друга такава индустрия е транспортът, където предлагаме услуги, свързани с проследяването на доставки. Гледайки напред, има интересни развития, свързани със здравеопазването. Например провеждат се експерименти, при които се поставят микрочипове в телата на хората, което позволява ранна диагностика и профилактика на заболяванията. В крайна сметка просто няма таван за това, което правим. Винаги казвам на моите хора, че сме големи късметлии, че работим в тази индустрия.

Какво ни дават и какво ни отнемат технологиите?

Трябва да приемем факта, че технологиите промениха начина на живот на хората. През последните няколко години технологиите оказаха влияние на културите в различни общества и страни. Те ни дадоха възможността да правим нещата различно, да ги правим по-бързо, да бъдем по-ефективни в това, което правим, и да използваме ресурсите по-добре. Това е процес, който ще продължи и в бъдеще. От друга страна обаче, технологиите ни наложиха определени ограничения. Например от гледна точка на това, че хората нямат достатъчно време да комуникират лице в лице с други хора. Днес някои вярват, че да си говориш с някого по Скайп, да речем, е достатъчно добра форма на комуникация. Така обаче се губи личният контакт. Където и да отидем, дори да сме на почивка, първото нещо, което вземаме, е мобилният телефон. Това поставя определени ограничения на възможността да се наслаждаваме на почивката си. Постоянната свързаност с работа е като да носиш офиса със себе си. Затова в новата ни комуникационна кампания със слогана "Ти водиш" ние на практика казваме на нашите клиенти: "Ние ви осигуряваме най-добрата технология на пазара. Вие обаче решавате как да я използвате". С други думи, "вие водите" технологиите, а не обратното. Това е много важно послание в технологичните времена, в които живеем. Както казах по-рано, всичко може да бъде направено с вашия мобилен телефон и интернет връзка. Като минимум обаче използвайте ефективността на тези технологии, за да печелите време. И използвайте това спестено време, за да го прекарате с хората, които обичате, и за да се наслаждавате на живота.

Вашите услуги са свързани с преживявания. Какво правите, за да бъдат клиентите ви щастливи?

Клиентите имат определени очаквания и убеждения. Мисля, че преди всичко ние като компания трябва разберем какви са тези очаквания и убеждения. Следователно ние трябва да сме близо до клиентите, да разговаряме с тях и да ги слушаме. Всичко, което осигуряваме като услуга, трябва да отговаря на очакванията им. Ние го правим и ще продължим да го правим. Нашата философия е, че това е най-добрият начин да осигурим възможно най-доброто потребителско изживяване. Вярваме, че това ни носи лидерство и конкурентно предимство на пазара в сравнение с нашите конкуренти.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ