Бизнес възходът и проблемите на Тайван

В последните години Тайван се превърна в мощна икономическа машина – световен център за производство на лаптопи. Въпреки този възход, в страната е трудно да се стартира бизнес. Тя е изправена пред редица предизвикателства за преодоляването на които е определящо доколко е гъвкава. 

Какво се случва в този край на света?

Днес Тайван има население, наполовина голямо колкото това на Испания. Територията й е едва една пета от тази на Мексико. Въпреки това, тя успява да произведе частите на девет от всеки десет лаптопа.

В същото време, печалбите на компаниите от технологичния й сектор спадат. Конкуренцията тази година се увеличи и потребителите по света все повече искат да си купуват устройства, произведени другаде. Тайван има нужда от спешно преоткриване на икономическата си самоличност. Анализаторите предполагат, че с традициите й да изпълнява поръчките си навреме за чуждестранните компании и силно йерархичната й бизнес култура, тя ще се справи и ще излъчи ново поколение предприемачи. Въпреки ценните й качества обаче някои международни наблюдатели са песимистични. 

„До много голяма степен нещата (тук) са свързани с иновациите”, коментира Хуанг Дерай – бивш директор на Hsinchu Science Park – бизнес парк в Тайван, в който се помещават 400 технологични фирми, световен лидер в производството на чипове. „За да продължим да се справяме добре, трябва да мислим какъв ще е следващият продукт, който ще ни помогне да спечелим пари през идните три до четири години, дори ако продуктът не се продава добре в момента”, казва той. Явно е нужна прозорливост, граничеща с пророчество. 

Икономическата история помни, че Тайван се трансформира от пазарна във високотехнологична икономика през 80-те години на 20 век. Може би не сте чували за компании като Quanta Computer, Compal Electronics, Pegatron, Wistron и Inventec, но заедно, те произвеждат 90% от състава на лаптопите, продавани по света, включително тези на топ марките Apple и Dell. На какъв компютър четете този текст сега? 

Въпреки този факт, производството на компютърни устройства в Тайван става все по-малко печелившо. Съседните производствени центрове Китай и Виетнам набират сила. Пазарният дял на изброените по-горе компании намаля наполовина през последното десетилетие. Приходите на високотехнологичния сектор в Тайван се понижават спрямо двойния им растеж преди 10 години, според Хелън Чянг – пазарен изследовател в IDC, Тайпе. „Тук сме в криза”, казва тя.

Доставките на персонални (PC) компютри по света намаляха от 363 милиона през 2011 г. до 352 милиона през миналата година. Това има значение за тайванската технологична индустрия. Очаква се продадените PC-та да бъдат наполовина по-малко през 2013 г. Тайванските производители на компютърни части усетиха болезнени загуби от липсата на интерес към настолните машини и се преориентираха. Към таблетите. Но не се радват на същата доминация, каквато имат на пазара на лаптопи.

Междувременно продажбите на смартфони по света скачат главоломно. HTC – единственият тайвански бранд телефони  - някога беше номер две в САЩ, но сега се бори с напора на конкурентите Apple и Samsung, които са предпочитани в развитите икономики. Същевременно HTC не предлага достатъчно евтини продукти, за да се състезава с все по-популярните китайски марки Huawei и Xiaomi.  

Бизнесът в Тайван все повече осъзнава, че бъдещето му зависи от способността му да е иновативен. Мнозина сред представителите на технологичния сектор в страната обаче посочват поредица от местни и глобални предизвикателства и казват, че са песимистично настроени.

С население малко под 23 милиона души, островната нация има сравнително малък вътрешен пазар. Икономиката й е доминирана от малкия и среден бизнес. В нея няма корпоративни гиганти, подкрепяни от правителството, както в съседните страни. Дори Тайван да се научи да произвежда продукти, които се продават на вътрешния й пазар, нейните компании най-вече ще трябва да се приспособят към света и да се научат да продават на него, ако искат да оцелеят. За целта ще е необходимо да поемат повече рискове. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ