Супертунелът Сен Готар в 7 цифри

Супертунелът Сен Готар в 7 цифри

Днес в Швейцария се открива най-дългият железопътен тунел в света - Сен Готар, който пресича швейцарските Алпи, за да свърже Милано и Цюрих. Церемонията ще е бляскава и в присъствието на Ангела Меркел, Франсоа Оланд и Матео Ренци.

Съоръжението поставя няколко рекорда. Ето 7 числа за мегапректа, събрани от „Фигаро“:

• 57 километра. Толкова е дълъг тунелът който има две жп галерии и сервизен тунел. Общата им дължина е 151 км. Съоръжението е по-дълго от тунела под Ла Манша, (50,5 км, от които 38 км под вода) и от Сейкан (53,9 км), който свързва островите Хоншу и Хокайдо.

• 3 часа. Толкова време ще отнема пътят между Милано и Цюрих с 249 км в час през тунела. Пътниците пестят около 45 минути в сравнение с досега. Товарните влакове ще се движат със 160 км  час.

• 17 години. Въпраки че изглеждат дълъг период, графикът на строежа е спазен. За да бъде завършена трансалпийската връзка, трябва да има ще един тунел, по на юг, който ще бъде дълъг 15 км и ще е готов през 2019 г. Изпълнението, като по швейцарски часовник, контрастира с друг подобен проект  през Алпите – между Лион и Торино, който ще е готов в най-добрия случай през 2030 г., а решението за него е взето още през 2001 г.

• 11,1 млрд. евро. Цената на съоръжеието. Бюджетът му бе под надзора на швейцарските гласоподаватели и не бе надхвърлен. За сравнение, въпреки че всеки проект е уникален, тунелът Лион – Торино ще струва по последни сметки 24 млрд. евро

• 550 метра. Това е максималната височина на тунела над равнината. Достатъчно е да се каже, че денивелацията е много малка в сравнение със съществуващия досега жп тунел между Швейцария и Италия, който се изкачва на 1151 метра. Планината се извисява над тунела на повече от 2500 м.

• 56 метра на ден. Това е рекордът за пробиване за един ден. Поставен е на 18 юли 2009. Средната скорост на пробиване е била между 10 и 14 метра дневно. Близо 2/3 от двете жп галерии са прокопани с машина за пробиване на тунели. Останалата 1/3 са направени по стария метод – с взрив.

• 417. Това е броят на терминалите за спешни повиквания, разположени по протежение на двете жп галерии.

Още: Добре дошли в Готард - най-дългия тунел в света! (фотогалерия)

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ