Бъдещето на търговията с Република Корея: Внасяме високи технологии, изнасяме здравословни храни

Бъдещето на търговията с Република Корея: Внасяме високи технологии, изнасяме здравословни храни

“Потенциалът за развитие на търговските отношения между България и Република Южна Корея е огромен, но слабо реализиран. В последните години дори има негативен тренд за отлив на корейските инвестиции. Нашата цел е да върнем интереса на корейския бизнес към България и да отворим корейския пазар за български продукти”, споделя Джон Парк, председател на Асоциацията за насърчаване на българо-корейски обмен (Korea-Bulgaria Exchange Promotion Association) и предприемач с опит в двустранната търговия от 1990-а година. Споразумението за свободна търговия (FTA) от 2011 г. между ЕС и Южна Корея премахва почти 99% от всички вносни мита, което улеснява и прави по-евтини вноса и износа. Въпреки това, стокообменът между двете страни е нестабилен. През 2022 г износът на български стоки и услуги към Южна Корея е 258,9 млн. лв. (спад с -38% от 2021 г.), а внoсът от азиатската страна е 423,1 млн. лв.

Асоциацията за насърчаване на българо-корейски обмен (АНБКО) е създадена в началото на 2024 година и ще поощрява търговските отношения между двете страни в областта на земеделието, хранително-вкусовата промишленост, високите технологии, медицината и козметиката. Това включва:

  • Внос на оборудване и технологии от Корея към България
  • Износ на свинско месо от България към Корея
  • Износ на жива закваска Lactobacillus bulgaricus
  • Внос на органични торове от Корея за България
  • Имплементиране на системи за управление, мониторинг и производство на козметика
  • Износ на български суровини за козметика, включително етерично маслени култури
  •  Развитие на женжен културата в България

В управителния съвет на Асоциацията влизат знакови лица с доказан опит в сферата на земеделието, здравеопазването и икономиката. Зам.-председател на АНБКО е Ивайло Тодоров, предприемач в сферата на земеделието, системите за биосигурност, (abconsulting.bg, tinox.tech) и учредител на Асоциация на земеделските производители в България. В управителния съвет на новата българо-корейска асоциация влизат и няколко бивши министри: Валери Цветанов, министър на земеделието в периода 2008-2009 г, Иван Пушкаров, бивш министър на икономиката и доскорошния министър на здравеопазването Христо Хинков. За развитие на двустранните отношения в сферата на животновъдството ще работи изпълнителният директор на Група АЯКС Венцеслав Славов.

Корейските корпорации правят редица инвестиции в държави от Централна и Източна Европа като Унгария, Полша, Чехия, Словакия и Румъния. А днес, въпреки че България е част от ЕС, корейските компании започват да се изтеглят. Наскоро “Хюндай” продаде своя бизнес „Елпром - трафо" след 13 години на българския пазар, а през 2019 “Самсунг” се раздели със седемте си фотоволтаични парка и също излезе от страната.

И докато големите компании се влияят от глобални фактори, средният бизнес може да се възползва от ниши, които не са реализирани до момента, смята Джон Парк. По неговите думи, днес в света има две тенденции, на които инвеститорите обръщат внимание – модернизация и връщане към природата. България трудно може да привлече световните инвеститори чрез своята хайтек среда, но може да стане водеща държава в света от гледна точка на природосъобразния начин на живот.

Южна Корея все още внася българското кисело мляко от Япония

“Българското кисело мляко и виното са сред топ продуктите, от които има интерес корейският пазар. Също като в Япония, така и в Южна Корея България е известна като страна с дълга продължителност на живота. Но за разлика от Япония, където вече 50 години се консумира българско кисело мляко, благодарение на партньорството между “Мейджи” и Ел Би Булгарикум, за корейския пазар това е нещо ново”, продължава Парк.

“Смятам, че сега е най-доброто време южнокорейците да започнат промяна в навиците си за консумация на кисело мляко. Американският пазар на кисело мляко преди 50 години много прилича на южнокорейския днес. Потребителите го възприемат основно като сладък десерт, но това се променя, когато влиза марката гръцки йогурт Chobani, който прави така, че киселото мляко вече да се смята за храна. Куриозен факт е, че в Южна Корея внасяме японско и дори датско кисело мляко с жива закваска Lactobacillus bulgaricus, но все още не сме внасяли оригинална българска закваска”, казва още корейският предприемач.

От асоциацията вече са инициирали среща с местна млекопреработвателна компания и планират изграждането на предприятие за производство на български млечни продукти.

Партньорството в сферата на земеделието също изглежда обещаващо. “В България вече се доставят корейски сензори за управление на наличностите зърно във фуражни силози. Същевременно, в момента у нас се изгражда първата умна свинеферма в един от животновъдните комплекси на Група АЯКС. Тя е оборудвана с корейска технология: високотехнологични сензори и управление с изкуствен интелект. Очаква се и сътрудничество в областта на ваксинацията срещу АЧС”, казва Ивайло Тодоров, зам.-председател на АНБКО.

Женшен може да замести тютюнопроизводството у нас

Самият Джон Парк стартира своето бизнес приключение в България като дистрибутор на женшен преди повече от 30 години. Той е убеден, че България може да се превърне в успешен производител на културата и дори да стане лидер в Европа. “В света има четири големи производители на женшен. Това са Република Корея, Китай, САЩ и Канада. През 2015 г. стартирахме четири тестови стопанства за отглеждане на женшен в България, които показаха отлични резултати. В Канада например много от фермерите, които отглеждат женшен са се занимавали с тютюн преди това. В България има много райони, които попаднаха в трудна социално-икономическа ситуация заради краха на тютюневия бранш. Земеделците, които които доскоро са отглеждали тютюн, могат лесно да трансформират своята дейност в посока женшен. Парк развива т.нар. “Женшен училище” в България, където споделя своето ноу-хау за отглеждане на български женшен на десетки свои курсанти.

Български суровини за корейската козметика

Българският бизнес има възможност да се възползва и от световния бум на корейската козметика, позната като K-BEAUTY. “Планираме да работим с производители на етерично-маслени култури, които да захранват с качествени суровини растящия козметичен сектор в Южна Корея”, казва Ивайло Тодоров.

Първото официално събитие в България, организирано от Асоциацията за насърчаване на българо-корейски обмен се проведе на 30 май 2024 г в рамките на изложението Булмедика.

“Посрещнахме официални гости от България и Ю. Корея, както и представители на бизнеса от сферата на производство на козметика, суровини и технологични решения. Това събитие предостави уникални възможности за сътрудничество и партньорство между двете страни”, завърши Тодоров.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ