Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Новата икономика: Глобалната търговия е изправена пред насрещни ветрове през 2025 г
Компаниите по света полагат усилия да изпреварят заплахите от новоизбрания президент Доналд Тръмп за налагане на мита върху най-големите търговски партньори на САЩ през 2025 г.
Но тъй като остават само три седмици до деня на встъпването на Тръмп в длъжност, много икономисти могат само да се осмелят да гадаят как търговските войни на новия президент ще повлияят на перспективите за растеж. Те също така ще трябва да отговорят на един от най-належащите въпроси за следващата година: Ще продължат ли централните банкери да намаляват лихвените проценти, ако митата предизвикат нови инфлационен натиск?
„Всичко може да се случи – дори се говори за възможни повишения на лихвите в зависимост от това какво се случва с тарифите и инфлацията“, каза старши икономистът на BMO Capital Markets Дженифър Лий пред Bloomberg TV миналата седмица. „Така че в момента изглежда може да стане всичко“, добави той.
Ако любимата дума на Тръмп в речника е „мито“, може би най-малко любимата дума за бизнеса, потребителите и икономистите е „несигурност“ – като тази, която обгражда плана му за широко разпространено увеличение на ставките върху вноса.
„Голямото нещо в момента е несигурността – какво точно ще стане, кога ще стане, как ще стане?“, коментира Райън Петерсен, основател и главен изпълнителен директор на Flexport.
Ето три фактора, които са в основата на големите неизвестни за световната търговия през 2025 година:
Тарифният шериф се завръща
Тръмп, който ще се завърне на президентския пост в САЩ на 20 януари, прекара седмиците преди изборите, заплашвайки Мексико, Канада, Китай и Европейския съюз с по-високи мита върху вноса, освен ако лидерите не предприемат конкретни действия, вариращи от репресии срещу нелегалната миграция до закупуване на повече американски енергиен износ.
По-рано този месец Bloomberg Economics изложи правдоподобен сценарий за това как Тръмп може да въведе своите мита от средата на 2025 г., включващ утрояване на налозите за Китай до края на следващата година. „Всеки, който има търговски излишък със САЩ, трябва да се чувства много неудобно в момента“, каза Лий.
Застой в пристанищата на САЩ
Докерите в пристанищата на източната част на американското крайбрежие и на Мексиканския залив може да напуснат работа, освен ако не успеят да постигнат нов договор с работодателите си до крайния срок 15 януари. (ILA – най-големият профсъюз на морските работници в Северна Америка – стачкува три дни в началото на октомври и смущенията бяха незабавни, макар и краткотрайни.) Наскоро Тръмп се намеси, заставайки на страната на работниците от ILA.
Карстен Бжески, глобален ръководител на макроизследванията в ING, каза, че една от възможностите е „противоинтуитивен скок в световната търговия през първите месеци на годината, тъй като компаниите натоварват износа за САЩ“.
Геополитически сътресения
Червено море беше арена за атаки на кораби от йеменските бунтовници Хути през 2024 г. Предвид факта, че в района все още прелитат ракети, очакванията са корабите да продължат да се отклоняват по заобиколен маршрут около Южна Африка през следващата година. В същото време Тръмп се е фокусирал върху възстановяването на контрола на САЩ върху още по-важен воден път за икономиката на нацията - Панамския канал. Президентът на Панама няма обаче намерение просто да бездейства. И в двата случая геополитическият конфликт в жизненоважни водни пътища е още един облак над международната търговия.
През 2025 г. може да има потенциално добри новини в корабоплаването, които всъщност могат да компенсират по-високите разходи, които тарифите на Тръмп ще създадат. Товарните превозвачи са поръчали много нови кораби, които ще влязат в експлоатация през 2025 г., облекчавайки натиска върху цените на товарите, които приключват тази година с повишение. И ако насилието в Червено море намалее, позволявайки на трафика отново да тече нормално, „това незабавно ще намали цената на морския транспорт с две трети, може би повече“, каза Петерсен.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.