Ключът към успеха на Филип Морис България е в ръцете на потребителите

Ключът към успеха на Филип Морис България е в ръцете на потребителите

Компания, която подхожда смело и иновативно е компания с бъдеще. Това ни споделя с усмивка Десислава Петкова, ръководител „Стратегия и управление на проекти“ във Филип Морис България. С нея се срещаме навръх 10-ата годишнина от пускането на световния пазар на бездимната алтернатива IQOS, за да поговорим за резултатите на компанията в България, търсенията на потребителите и вътрешната култура, като основата на историческа трансформация.

- Професионалното ви пътешествие във Филип Морис България започва като част от програма, насочена към професионалисти с богат опит. Как преминаването през различните роли в организацията ще ви помогне в позицията, която заемате в момента?

- Програмата Game Changers, с която имах шанса да започна работа във Филип Морис България, беше разработена така, че да даде на участниците възможността да се запознаят с функционирането на компанията от много различни страни – потребителска, търговска, финансова. Програмата, освен че ми помогна да разбера бизнеса в дълбочина, ме накара да осъзная от първа ръка нещо много важно – за потребителя стратегия не съществува, единствено изпълнението определя качеството на потребителското изживяване. Затова няма значение колко добре сме формулирали целите и плановете „на хартия“, ако не успеем да ангажираме организацията с изпълнението им. В новата си позиция се стремя да държа фокуса върху тази постоянна и двупосочна връзка между стратегия и реалност.

- Светът наоколо се развива със светкавични темпове, които променят и начина, по който бизнесът реагира на предизвикателствата. Как краткосрочната и дългосрочна стратегията на Филип Морис България отговаря на постоянно променящата се реалност?

- Скоростта на развитие на технологичните и социалните трендове, както и непредвидимостта на политическите и икономическите фактори в локален и световен мащаб правят класическото дългосрочно планиране практически невъзможно. Представете си колко релевантна би била днес една 5-годишната стратегия, формулирана в края на 2019 г. Само 3 месеца след създаването си този документ е бил архивиран. За нас е важно всички служители да са обединени около една ясна дългосрочна визия – да заменим всяка цигара в България, предлагайки на пълнолетните пушачи научнообосновани бездимни алтернативи, които имат потенциала да намалят вредата за тях и техните близки. Стратегията за постигането на тази цел обаче търпи развитие в резултат на бързо променящата се среда и най-вече на постоянно еволюиращите нужди на потребителите. Например, започнахме изпълнението на нашата мисия с пускането на пазара в България, преди 7 години, на IQOS.

Ние обаче осъзнаваме, че няма как един един единствен продукт да отговори на индивидуалните предпочитания на всички пълнолетни пушачи. Заради това, в стремежа си да предложим по-широка гама алтернативи, тази година разширихме портфолиото си в страната с лансирането на вейпинг продуктите VEEV.Ако трябва обаче най-ясно да формулирам кое ни помага да изградим стратегията си във времена на непрестанни промени, то бих казала, че това е  изключително големиият ни фокус върху потребителското изживяване.  Имаме множество инструменти за директна и бърза обратна връзка от потребителите и това ни позволява рано да идентифицираме потенциални проблеми и зараждащи се възможности. За нас ключът към това да сме постоянно релевантни е да е държим потребителя в центъра на нашата вселена. Гъвкави сме и бързо се адаптираме към неговите променящи се нужди. Това ни отличава и ни помага да постигаме устойчиви резултати.

- Тази година се отбелязват 10 години от пускането за първи път на IQOS на пазара в Япония. Как си представяте да се промени бранда в следващите 10 години?

- Без съмнение вярвам, че в бъдеще IQOS ще продължи да се развива по отношение на удобство, дизайн и функционалност. Ако видите първите прототипи на устройството за нагряване на истински тютюн, ще разберете колко бързо и смело се движим напред в технологично отношение. Разбира се, нищо от това не би било възможно без науката, която е в основата на нашата мисия да изградим свят без дим – от 2008 г. насам компанията инвестира над 12,5 милиарда долара за разработване, научно обосноваване и предлагане на нашите бездимни алтернативи. Мислейки за следващите 10 години, за мен най-вълнуващо обаче е, че в рамките на този период ще имаме още научни доказателства и проучвания за дългосрочните ползи от преминаването към бездимни алтернативи за всички онези пълнолетни пушачи, които иначе биха продължили да пушат.

- Възможно ли е да си представим в близко бъдеще България да бъде страна без тютюнев дим?

- Абсолютно! Ако не вярвахме твърдо в това, нямаше да стигнем до тук – 400,000 потребители в България оставиха цигарите зад гърба си благодарение на IQOS. Това не е просто статистика, не са просто числа – това са хора, направили осъзнат и информиран избор да намалят вредата за себе си и своите близки. Вярвам, че българите по принцип сме любопитни, възприемчиви и отворени към иновациите и това се доказва от факта, че София е една от столиците в Европа с най-висока популярност на бездимни алтернативи. По този показател се нареждаме пред градове като Лондон, Амстердам и Мадрид. Уверено напредваме към реализирането на смелата си амбиция за бъдеще без дим в България и глобално. Няма път назад.

- Как вътрешната култура на Филип Морис България подпомага изпълнението на стратегическите цели на компанията?

- Питър Дракър го е казал много добре – „културата яде стратегия за закуска“. Стратегията задава посоката, но вътрешната култура на организацията е решаващият фактор за това дали тази стратегия ще оживее или ще умре. За да се изпълнява ефективно е нужно компанията да създаде подходящата среда, която да подкрепи усилията на служителите и да ги вдъхнови. Тази вътрешна култура ние наричаме ДНК-то на Филип Морис Интернешънъл и то носи в себе си три ценности, които перфектно описват нашата идея за прогрес, трансформация и устойчивост.

We Care, We are Better Together и We are Game Changers не са просто клиширани надписи по стените на офиса ни, а са ценности, които прилагаме в ежедневните си решения и действия и резонират с всеки от нас. За да постигнем такава голяма промяна в света, първо ние самите трябва да сме смели и иновативни, да работим заедно и с грижа един към друг и към потребителя. Ден след ден, всеки ден. Тук връзката между стратегия и култура е много директна и силна – има пълен синхрон между стратегическите ни цели и поведението, към което се придържаме, за постигането им.

***

Визитка

Десислава Петкова е професионалист с дългогодишен опит в утвърждаването на международни брандове за бързооборотни стоки. Тя започва работа във Филип Морис България през 2022 г. като част от иновативната програма за професионалисти Game Changers, чиято цел е да привлече хора с дългогодишен опит в международни компании. От началото на септември Десислава заема позицията ръководител „Стратегия и управление на проекти“ във Филип Морис България.

Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 24-ти до 30-ти март 
СЗО бие тревога за ръст на случаите на туберкулоза сред децата в Европа
На днешната дата, 24 март. Имен ден празнуват Зарко, Захари, Захарина, Хари
Най-голямата компания за фотоволтаични централи в България консолидира финансовите си отчети по нов начин
Спортният министър разпореди проверка на работата на тотото, освобождават ръководството
Цитат на деня
"Възраждане" внася вот на недоверие към правителството заради външната политика
Радостин Василев: Нямам нищо против да съм хулиган в битката с мафията