Маркетинговият трик на века

Маркетинговият трик на века

В следващите няколко години бутилираната вода за пиене най-вероятно ще надхвърли продажбите на газирани напитки. За изненада, това може да бъде добра новина за много от гигантите, произвеждащи безалкохолни. И лоша новина за потребителите, които ще бъдат ощетени.

"Бутилираната вода е маркетинговият трик на века", пише Джон Джуел в The Week.

Защо? 

Компаниите, които бутилират минерална или изворна вода, според него са успели да убедят западните потребители, че купуването на вода за пиене е по-здравословният избор в сравнение с купуването на газирани напитки, които съдържат захар или купуването на газирана вода. Но сравнението в много от случаите е погрешно, смята той. Бутилираната вода просто не е алтернатива на газираното, за да се замества с него - тя реално е алтернатива на много по-евтината и небутилирана вода за пиене, която тече от чешмите. Някои смятат, че е далеч по-неекологичен вариант заради използваните бутилки. 

"Покупката на бутилирана вода ни дава възможност да комуникираме нашата уникална личност и грижата ни за тялото и околната среда", пише Джуел. Центрирането около храненето и независимостта на човека като собствено чувство е точно това, което големите производители на безалкохолни напитки сега се опитват да изтъкнат чрез маркетинговите си кампании. 

През 2014 г. обемите на продажби в Щатите на водещи марки вода в страната са нараснали със 7 до 9%. За сравнение, продажбите на кола - пепси кола или кока-кола, са паднали с близо 3% за годината. Жаждата за бутилирана вода на хората нараства. 

Coca-Cola Enterprises, Inc. в Европа - една от водещите фирми за бутилиране на газирани напитки на европейския пазар, обяви, че общото й количество бутилирана вода се е покачило с 12% през 2015 г. спрямо предишната година.

"Имахме някои значителни инвестиции в изследване и развитие, които ни позволиха да изложим повече нови продукти" на пазара, каза Ал Кери - главен изпълнителен директор на PepsiCo Americas Beverages на конференция през декември. "Не всичко е изкривено към здравословното, но много здравословното и много личното за човека дават резултат", смята той по отношение на маркетинга. 

Производителите издигнаха бутилираната вода до статута на най-здравословна напитка чрез маркетинг, отбелязва Джоуел. 

И въпреки че бутилираната вода в Щатите например може да струва до 2000 пъти по-скъпо спрямо водата за пиене, която тече от чешмата и е годна за пиене, водата в бутилка носи изненадващо ниски печалби за компаниите. Тези фирми инвестират не само в обикновената бутилирана вода от чешмата, което си е най-директният и голям маркетингов трик на века според Джуел, но и в нови видове, по-скъпа вода от класическото H2O. 

През 2016 г. "Пепси" ще представи новата си газирана вода Aquafina, която е овкусена по различни приятни начини. Тези напитки ще бъдат "официалният хидратиращ спонсор на нюйоркската седмица на модата" тази пролет. В същото време "Кока-Кола" предлага газираната Smartwater, чието рекламно лице е актрисата Дженифър Анистън. 

"Бутилираната вода е бизнес за 13 млрд. долара, който логично няма нужда да съществува", смята Джуел. Той твърди, че водата в бутилка в Щатите е символ на американската култура на еднократната употреба, която култура повече цени брандинга, отколкото околната среда. 

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ