Изкуството да работиш за себе си
Съвсем случайно станах фрийлансър преди 17 години. Напуснах агенцията, за която работех, но още в същия ден получих 3-4 обаждания от клиенти. Всички искаха да знаят накъде поемам. Понеже бях вършил всичко за тях, те оценяваха вниманието и грижите, които влагах. Тогава ми просветна! „Може би мога да работя за себе си и да обслужвам тези клиенти, вместо да ходя в друга агенция? Така ще направя!“
Успехът като фрийлансър никога не е гарантиран, но планът, който ви давам, може да ви помогне. Вие сте шефът,и , ако мразите работата си, това е ваш проблем!
Великият план на фрийлансъра
1. Брандовете не се ползват само от корпорациите
Вашият бранд не е логото ви, т.е. просто знак, изписан във визитната картичка или сайта ви. Щом работите за себе си, значи вие сте своят бранд. Всичко, което правите, казвате или споделяте, е част от личния ви брандинг.
За да успеете като фрийлансър, трябва да се отличавате. Това става, когато разкажете историята си и същността си в статиите, видеоклиповете, продажбите, бюлетините си и всичко останало. Също така споделяйте историите на клиентите си, които разказват за резултатите от работа с вас.
Не се страхувайте да изразите мнение. Брандът ви ще бъде по-силен, когато клиентите видят във вас надежден и истински човек с автентичен глас. Не се поддавайте на изкушението да звучите като компания със строги указания и корпоративен език.
Брандът ви ще проработи, когато покажете истинската си същност. Точните хора, с които искате да работите, ще бъдат привлечени, а другите – отблъснати.
2. Подбирайте добре
Казвам много пъти „не“ на потенциални клиенти. Имам основателни причини:
- Когато кажа „не“, значи съм отдаден изцяло на работата, която съм захванал в момента. Клиентите получават цялата ми енергия и креативност. След това продължават да търсят услугите ми.
- Не се стресирам излишно, опитвайки се да свърша всичко, докато работя по 20 часа на ден.
- Да, приходите ми ще намалеят сега, но в бъдеще ще се увеличат, тъй като хората, които ми плащат са много доволни и ще се превърнат в мои търговци.
- Когато откажа на клиент, не означава, че няма да работя с него. Казвам „не“ сега, но не и в бъдеще, когато графикът ми ще е свободен.
Понякога усещам, че някой клиент ще ме изиграе или няма да се впише в начина ми на работа. Вярвам на интуицията си.
Разбира се, понякога няма как да откажете, особено, ако сте останали без работа, а сметките се трупат. Ако имате избор, ви е позволено да откажете всичко, което не ви устройва.
3. Бъдете наясно с целта си
Трябва да знаете каква е целта ви, за да вземате правилните решения. С ясно определена цел ще знаете с кои клиенти да работите, какво да споделяте, какво да отхвърляте и към какво се стремите.
Задайте си следните въпроси:
- Вашата работа какво подкрепя?
- Какви са целите и представите ви за вашия труд?
- Какво ви отличава от другите фрийлансъри със същите умения?
- Какво искате да постигнете за себе си и клиентите си?
Интуицията ви е отражение на целта, която сте си поставили, стига да сте били честни със себе си. Вътрешното усещане служи като контрольор на целта ви. То ще ви предупреди, ако се отклонявате от нея или ако трябва да я промените.
4. Не е важно само да усвоите занаята, а да вървите напред
Когато работите на свободна практика, вие вземате решения относно продажбите. Това става като градите доверие и връзка с клиентите. Всеки може да го направи.
Без значение какви умения притежавате, всичко се свежда до това кого познавате. Така че, колкото повече хора опознавате, толкова е по-голям шансът да работите с повече клиенти.
Опознайте хората по естествен начин като присъствате на различни събития, участвате в онлайн общности и дори като ги помолите за разговор по Skype.
5. Няма конкуренция
В корпоративния свят са ни научили да мачкаме конкуренцията. В работата на свободна практика този принцип не е задължителен.
Колегите ни вършат работа, еднаква или сходна на нашата. Имат подобни като нашите умения и знания и дори преживяват същите трудности. Разбират ни, защото са като нас. В същото време, са достатъчно различни и могат да предложат друга гледна точка от нашата.
И защо да ги смятаме за врагове? Те по-скоро са нашата общност.
6. Обърнете внимание на бизнес профила в работата си
Не само, че създавате работа, която клиентите искат от вас, но и управлявате проекти, за които плащате, следите разходите, спазвате крайни срокове и водите счетоводство.
Работата на свободна практика е бизнес.
Отнасяйте се сериозно и комбинирайте уменията със знанията по бизнес.
7. Споделяйте това, което знаете
Помислете си за водещите лидери във вашата индустрия. Какво ги обединява? Всички те споделят знанията си със своята публика посредством имейли, книги, лекции, статии, публикации и т.н. Вероятно така са се прочули.
За щастие, и вие може да направите същото. Нищо не ви пречи да качите съдържание в уебсайта или блога си. Споделете това, което има най-голямо значение за хората, които искат да ви наемат. Питайте ги какво ценят. Или просто слушайте с какво се борят, какво опитват да научат или какво не могат да разберат.
8. Обичайте работата, а не хвалбите
Работата ви ще пострада, ако се интересувате само от награди и признания. Ще мислите само за вниманието, което получавате, а не как да решите даден проблем. Внимавайте, защото намеренията ви са ясни за всички. Правете това, което искате другите да забележат и да знаят.
9. Не се страхувайте да говорите за пари
Няма нищо лошо да печелите пари, когато работите за себе си. Понякога парите стават неудобна тема, когато трябва да определите цената на услугите си. Бъдете напълно убедени в сумата, която искате, защото, ако се колебаете, клиентът също ще е несигурен.
Може да се упражнявате с помощта на колеги, приятели и потенциални клиенти. Дори да сте гений, първите няколко пъти ще е трудно. С времето ще свикнете да обяснявате защо си струва да вложат пари във вашата работа.
Помнете: ако хората веднага се съгласяват да работят с вас, когато обявите цената, значи не им вземате достатъчно.
10. Обобщение
Хората на свободна практика не работят заради парите или за да обират овации във Facebook. Те искат да създават ценности за другите хора, докато водят живота си според своята преценка.
Ако искате дълга кариера на фрийлансър, обръщайте внимание както на работата, която сте захванали, така и на начина, по който правите бизнес.
Пол Ярвис, автор и дизайнер, за Inc.com
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.