7 психологически трика, които работят безотказно в рекламата

7 психологически трика, които работят безотказно в рекламата

Повечето хора са податливи на уловки, провокации, манипулации от най-различен характер. Така сме устроени – не е трудно да ни излъжат, а ние самите сме готови да участваме в лъжи.

Философски погледнато всички прийоми за манипулиране и заблуда се основават на едно и също - базовите човешки потребности, които съставят пирамидата на Маслоу. Храна, вода, сън, секс — това, разбира се е много важно, но и доста примитивно в днешно време. В съвременното общество отдавна на преден план стоят други потребности.  За човешките същества днес, които по своята същност са обществени животни е безкрайно важно удовлетворяването на нужди от друго естество: да бъдат любими и да бъдат „готини", каквото и да означава това.

Точно със създаването на тези илюзии се заиграва преимуществено рекламата, което уж ни вбесява, но така или иначе сработва. Как го прави? В ход и масова употреба са едни от най-фините трикове, основани на поведенческата психология  

1. Натиск върху желанията

В главата на всеки от нас живеят пълчища чудовища, които само чакат момента да изскочат от своя ъгъл и да започнат да ни размахват крещящи лозунги: „Ти си лузър!”, „ Нали ти казвахме, никой няма да се влюби в теб”, „И в училище тя беше по-готина от теб, и сега”.

О, да – това са присъщите на всеки страхове и опасения, че неговите социално и личностно важни потребности никога няма да бъдат реализирани. С тях се заиграва на практика всяко рекламно послание, в което е показан начин на живот, смятан за желан в обществото – разкошен офис на последния етаж на небостъргач, безгрижно пътешествие, щастливите влюбени и т.н. И така ще продължава, докато не се сменят най-важните човешки потребности. Тоест, вечно!

 2. Заплахата

Хората са страхливи. Особено, когато става дума за здравето им и за външния им вид. Колкото повече години трупа човек, толкова повече мисли за здравето си, защото животът му става все по-труден. Сутрин се надига с мъка от леглото, тук нещо го боли, там нещо го стрелка, а като се погледне в огледалото, брои бръчки. А така му се иска да е бодър, кръвта му да кипи като на 20-годишен, ако не вечно, то поне още 10-20 годинки. При най-възрастното поколение проблемът прераства в желание да поживее, ако може, по-дълго.

Колкото до външния вид, то в сила са както „чудовищата”, описани по-горе, така и последствията от тях, т.е. заплахата. Ако не си красив, имаш пъпки или пък венците ти кървят, едва ли някой ще се влюби в теб, а и успехът ще те заобикаля.

3. Създаване на проблем и предлагане на решение

Този начин на манипулиране съвсем естествено произтича от първите два. Когато рекламата е наплашила достатъчно своята жертва, тя изведнъж „се усмихва” и ти поднася решение на всички проблеми и печелившия билет за удовлетворяване на всички потребности. Всички стават щастливи, любими, готини. Венците не кървят, холестеролът изчезва, кариерата процъфтява, мечтаният дом вече е твой.

 4. Илюзията „Това е възможно”

Този трик често се прилага в реклами на банки и всякакви подобни финансови институции, които обещават на своите клиенти планини от злато. В посланията си повечето от тях акцентират на dolce vita, с която непременно ще се сдобият техните клиенти, ако се обърнат към тях. И тогава вече ще могат да си позволят всичко – това е илюзията, която гради лъжливото усещане за богатство, просперитет и могъщество.

5. Позоваване на авторитети

Човек не може да бъде абсолютно компетентен във всяка сфера и затова е склонен да се вслушва в хора, които са по-сведущи по едни или други въпроси, които са по-авторитетни. Затова и рекламите са пълни с персонажи по бели престилки, експерти, лаборатории и сложни уреди с неясен произход и предназначение. Цели съсловни организации дори застават с колективния си авторитет зад утвърждаването на дадена марка. А аудиторията вярва и компенсира вложените в бранда пари.

6. Цялото богатство на сравнителната лексика

„Новост”, „уникален”, „революционен”, „първият”, „единствен”, „повече”, „по-ефективен” и така нататък, нямат изброяване тези възторжени съществителни и прилагателни, призвани да формират в целевата аудитория впечатление, че само и единствено този продукт заслужава внимание, а всички останали са морално остарели, неефективни глупости.

7. И, най-важно – съблазняването с еротика. Вечният и един от най-надеждните способи за привличане на клиенти. Дори и ако търгувате с карданни валове за тежкотоварни камиони.

Източник: Е-executive

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 15 юли. Имен ден празнуват Владимир, Владимира, Влади, Владо
Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 14 до 20 юли
Тръмп обяви оръжие за Украйна за милиарди и заплаши Русия с мита от около 100%, ако до 50 дни няма споразумение
България е сред най-засегнатите от климатичните промени държави в Европа
Преходът към еврото вече започна: Левовите банкноти в обращение намаляват с 6% от началото на 2025 година
Върховният съд на САЩ даде зелена светлина за закриване на министерството на образованието
Великите слушатели използват три думи, за да пробият защитната черупка на събеседниците си
Годишната инфлация в България се ускори до 4.4%