ArtVista БРОЙ /// Мениджър 10/24
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Случайните шарении на Недко Солаков
Игра с избора и „лотария“ на признания – няма нищо случайно в новата изложба на артиста, с която ни предлага освобождение на чувствата
Случайните шарении на Недко Солаков
Игра с избора и „лотария“ на признания – няма нищо случайно в новата изложба на артиста, с която ни предлага освобождение на чувствата
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Недко Солаков – който все така е най-известният съвременен български художник на международната арт сцена – е представен от галерия „Сариева“ с изложбата „Случайна шарения“ (11 октомври – 24 ноември 2024 г.) в DOT Sofia. И разказва истории, както обикновено. Всъщност препратки към истории от неговия живот и творчество, ако следваме клишето, заигравайки се с лотарията на случайния подбор.
Поставил е галеристките Катрин и Веселина Сариеви в абсурдната ситуация да избират произведенията за изложбата само по гърбовете и рамките им. Така получилата се експозиция от работи, подредена по реда на избирането, се разгръща в залата като разбъркана ретроспекция. Тя произволно смесва произведения от 80-те до 2023 г. Живопис, рисунки и обекти от различни времена съжителстват игрово по стените, придружени от обяснителни текстове на автора – изписани на ръка на български и английски език. В текстовете няма старание или краснопис, напротив, водени са от импулс, вървят – накъдето им падне, завиват под и над рамките, промушват се между тях и… разказват.
Няма как известният „разказвач на истории“ Недко Солаков да пропусне да го направи. Дори и когато случайният избор сякаш изключва линейния наратив. Но дори фрагментарният разказ е разказ. Който заедно с произведението, за което се отнася, препраща към други истории, към други творби, към по-големи тематични цикли и поредици. А съответно и към други вълнения.
Те са лични, доколкото и изложбата е по-скоро интимна, изповедна даже, самоиронична и изпълнена със специфичното за Недко Солаков чувство за хумор. А спецификата идва сякаш от много сериозното му отношение към хумора. В него има нещо брьогелско – в абсурдните ситуации, в гротескните сцени, в приказната фантазия, едновременно грандиозна и дребно повседневна. Тя е колкото забавна, толкова и нелицеприятна, а същевременно е съчувстваща и изпълнена с емпатия.
Особено в тази изложба.
Можем да я разглеждаме като серия от признания – визуални и словесни, които лъкатушат във времето, оформени като дълго изречение, осмислени отстранено, самоиронично, с мъдростта и непукизма, натрупани през годините.
По силата на случайния избор първа се явява картина с горящ във въздуха самолет от 1988 г. В надписа художникът пояснява, че все още го е страх в самолет и в скоби уточнява, че е спрял да лети през 2008-а. За тези, които познават почти необятното творчество на Недко Солаков, това не е новост. Напротив, припомнят си големи проекти – например текстове върху крилата на самолет, както и много други произведения, посветени на страховете му и конкретно на този страх.
Втората картина в изложбата е от 1989-а и се явява триптих от неприлични телесни действия, свенливо покрити с прозирен воал. А към тях е признанието „Все още правя две от тези отвраtitковщини“ – и можем само да гадаем кои са те. Което напомня за легендарна случка с друга картина, покрита с воал, скандализирала журито на обща художествена изложба „Голо тяло“ също през 80-те. Защото вместо обичайното голо и сякаш задължително женско тяло, художникът представи... гол охлюв. Отвъд иронията на конкретната ситуация тук лесно можем да открием дебатите за позволеното и непозволеното в изкуството, развихряли се през вековете.
Сякаш като контраст третата картина е светла, ведра, с неясен, но трогателен образ в центъра на бели вихри – и с текст „Непрекъснато пожелавам good luck на семейството си“.
С четвъртото произведение художникът признава, че е „попрестанал“ да се моли на куратори. А самото то с малък бюст на „Давид“ от Микеланджело и с приказна история, разказана под него, препраща към сложните отношения между колекционери, куратори и художници в света на изкуството. Самата история е забавна, недкосолаковска, така да се каже, в която призраци на велики художници правят мръсни номера на млад куратор в борбата си за престижно място. От което, прочее, дясното ухо на Давид се е запушило с ушна кал…
Темата продължава в петата картина – отново трогателен светъл образ на черен фон. Авторът смята A Little Ghost (1990) за една от най-добрите си работи и се чуди: „Защо, мамицата ѝ, още не е продадена“.
Недко Солаков е известен със сериите си от рисунки на различни теми, които се четат и като малки разкази, и като философски размисли. Една от тях се е паднала шеста в изложбата, а надписът към нея по стената пояснява, „че по едно и също време всичко може да се случи“.
Седма се е паднала голяма картина от 2023 г., в която на червен фон пише, че авторът няма идея защо я е направил и какво ще се случи с нея. Надписът по стената е неговото признание, че с No Idea просто се прави на интересен. Дали е само това, е въпросът.
Защото случайният избор на следващите три произведения в изложбата „говори“ за интуицията, колебанията и съмненията на художника. Те са присъщи на всеки човек, разбира се, но в артистичния изказ на Недко Солаков стават забавни, абсурдни и весело самокритични. Just Do It (Не се офлянквай) все още му върши работа, е написал на стената. А като чета оправданията в нея, те напълно се отнасят и за мен, а вероятно и за всеки друг.
Следва „обективно“ наблюдение върху собственото му творчество – с цветна, експресивна, дори мрачна картина с драматичен сюжет от 1986 г., която буквално отразява прехода от младежката му „сребриста“ живопис към цветната и по-зряла такава. И обективността отстъпва на артистичността чрез пояснението в скоби, че е нарисувал тази картина върху „сребрист“ пейзаж от Боженци. Мога да си го представя…
После в изложбата идва кратка живописна „въздишка“ за съвременните дограми, заради които вече няма заскрежено-ледени цветя по прозорците през зимата. За да завърши случайно, но и „почти логично“, както гласи надписът, с „Крадецът на изкуство (Йети)“. "Хвърлил, прочее, око и на "шарения стълб зад вас".
Всъщност нищо случайно няма в тази изложба. Играта с избора е само един от възможните подходи към творчеството на Недко Солаков. Който свободно живее в големия свят на изкуството. А и зрителите му заедно с него.
|
Ключови думи
Недко Солаков
изложба