Свят, в който трябва да се научиш да бъдеш забелязван

Свят, в който трябва да се научиш да бъдеш забелязван

Работното място е създадено за екстроверти, казва Деб Лиу. По думите и успехът в бизнеса често е свързан със способността на човек да споделя, да говори, да създава връзки и да ръководите другите.

Тя определено знае какво говори. Лиу е главен изпълнителен директор на компанията за генетични тестове Ancestry.com, която се оценява на 4,7 милиарда долара,

Лиу описва себе си като интроверт. Тя завършва инженерно училище с отличие „на практика без изобщо да говори“, споделя тя пред CNBC Make It. Упоритата работа, казва Лиу, е била достатъчна, за да се дипломира.

След това тя посещава Бизнес училището към Станфордския университет, където участието в клас понякога е отговаряло за 50% от оценката, която е получавала – подход, имитиращ средата на много работни места, където способността ви да бъдете виждани и чувани често корелира с вашия успех.

„Тогава разбрах, че трябва да разбера как да бъда успешна в този свят“, разказва Лиу.

Нейното решение е да третира екстровертността като практично умение, а не като вродена личностна черта. В Станфорд това е означавало да си поставя малки цели, като например да говори поне три пъти седмично в даден клас. Тя е продължила да практикува този си метод по време на първата си работа в технологичния сектор, след като през 2002 г. става като старши продуктов мениджър в PayPal.

Днес Лиу приписва успеха си в бизнеса на самообучението си в екстровертност. Тя преминава през редица изпълнителни роли в PayPal, eBay и Facebook, преди миналата година да стане главен изпълнителен директор на Ancestry миналата година.

Нейната стратегия може потенциално да помогне на голяма част от работна сила: Проучване от 2021 г. на Truity Psychometrics установи, че около 50% от работещите професионалисти в САЩ се самоопределят като интроверти.

Ето двата съвета от Лиу за всеки, който иска да последва нейния път:

Отделете време за практика

Лиу казва, че за интровертите е лесно да се отпуснат по време на разговори или срещи и да си помислят: „Точно в този момент няма нужда гласът ми да бъде чут“.

Това мислене ще ви попречи да станете по-добри в екстровертността, твърди тя. Вместо това Лиу препоръчва да мислите за екстровертността като за изучаването на нов език - не можете да го овладеете за миг, но винаги можете да се подобрите, като практикувате с другите.

Например, можете да си поставите за цел да се ходите на кафе с ваш колега всяка седмица, за да дискутирате въпроси, които по-късно може да се появяват на срещи с екипа. Може също така да организирате редовни брейнсторминг сесии с колеги, за да обменяте идеи на глас.

Работете по малки цели

Лиу съветва да си поставяте малки и постижими цели.  „Не се стремете да говорите по 10 пъти по време на всяка среща. Вместо това започнете с опити да изразявате мнение по един или два пъти по време на среща или пък веднъж в рамките на работния ден“, казва тя.

Този тип подход за поставяне на цели е проработил за „изключително интровертен“ служител, за който Лиу е отговаряла в миналото. Тя му е казала да се изказва поне веднъж в рамките на 30 минутна среща и поне два пъти в случаите, когато срещите са продължавали поне час. „Колкото повече говореше, толкова по-комфортно започна да се чувства и да приема идеята, че може да използва гласа си по-широко на работното място“, споделя тя.

По-късно служителят става вицепрезидент по инженерството в друга компания, като се възползва от новото работно място, където не е бил известен като кротък и срамежлив „След като отиде на ново място можеше да използва гласа си без бремето, което носеше със себе си, когато беше наистина тих човек“, казва тя.

„Ключът е в това да осъзнаем, че нещата няма да вървят гладко от самото начало. Може да почувствате сериозно неудобство, когато активно общувате с други хора и не винаги ще впечатлявате с блестящи коментари по време на срещи. Всичко това е част от практиката. Това отнема време. Важното е, че постепенно работите към целта и ставате по-добри“, обяснява Лиу.

....................

Аника Ким Константино за CNBC

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ