Изкуството да казваме „Не”

Изкуството да казваме „Не”

Ако имейл пощата ви прилича на моята, то тя е пълна със запитвания и покани. Всеки януари идва с нова камара нетърпеливи клиенти, вълнуващи проекти и лесни за изпълнение обещания.

Ако не се научите да казвате „Не” – често, възпитано и ефективно, ще посрещнете февруари, претоварени от работа и изтощени.

Добрата новина е, че същите технологии, които заплашват да ви засипят с работа, могат да ви помогнат да сте в добро здраве. Ето как аз използвам компютъра и социалните мрежи, като съюзник в дисциплинирането ми да казвам „Не”:

Подредете ангажиментите си по приоритети. Използвайте таблица, за да направите списък с проектите, върху които работите. Създайте колона за отбелязване на нивото на важност по скалата от 1 до 5. Добавете и колона, в която да впишете имената на тези, които могат да ви помогнат по проекта. Подредете проектите си по степен на важност и отделете всички, освен тези, които са най-важни и могат да се реализират само лично от вас.

Организирайте своите онлайн комуникации. Може би имате 10 различни комуникационни канала (имейл, текстови съобщения, Facebook и т.н.), които трябва да обработвате всеки ден (ако не и всеки час). Отделете една седмица, в която да ограничите своите онлайн комуникации до възможния минимум. В края на седмицата закрийте профила си във всяка мрежа, в която влагате повече време, отколкото си заслужава спрямо получените ползи или променете профила си така, че да кажете на хората, че предпочитате да общуват с вас чрез други мрежи.

Превърнете „Не”-то в свой основен отговор. Планирайте да казвате „Не” на всички покани за присъединяване към нови социални мрежи, проекти и събития. Кажете „Да” само ако предложението отговаря на определен брой критерии. Например, „да, интересуват ме конференции, които обединяват бизнес развитие (намиране на клиенти), професионално развитие (подобряване на умения и нови знания) и личностно развитие (израстване на личността). Или „ да, посещавам събития, които обещават да покрият поне два от тези три критерия.”

В началото, нито една от тези практики няма да намали безпокойството, което усещате, когато изричате „Не” или пък страха, че ще пропуснете страхотна възможност. Но точно, защото е толкова трудно да се каже „Не”, ние се нуждаем от инструменти и системи, които да ни помогнат да стане малко по-лесно и лека-полека да се превърне в навик. Колкото по-често казвате „Не”, толкова по-добре ще се справяте с важните проекти, на които сте казали едно голямо „Да”.

 Александра Самюел, изпълнителен директор на агенцията за социални медии „Соушъл сигнал”

 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Дина Темелкова е Мениджър на годината 2025
На днешната дата, 11 ноември. Започват „Вълчите празници”, имен ден празнуват Мина, Минчо, Виктор, Виктория
Учени откриха бактерии, които ядат пластмаса в океана
За последно: Милиардерът Уорън Бъфет ще дари 1,35 млрд. долара за благотворителност, преди да се оттегли
САЩ призовават съюзниците от НАТО да спрат да купуват руска енергия
Сирия се присъединява към водената от САЩ коалиция срещу „Ислямска държава“
Италианската кухня може да стане част от световното културно наследство на ЮНЕСКО
Резултатите от конкурса "Мениджър на годината 2025" бяха представени пред Обществения съвет. Победителят става ясен тази вечер