Ричард Брансън: Прекрасно е да бъдеш малък в бизнеса

Ричард Брансън: Прекрасно е да бъдеш малък в бизнеса

За всеки предприемач, който има куража да се изправи срещу Голиат, въоръжен с прашка и няколко камъка, се намират стотици хора, които казват: „Сигурно се шегува! Няма как да се конкурира с това чудовище!”

През по-голямата част от моя живот в бизнеса, съм играл ролята на Давид. И харесвам всяка минута от това преживяване. Винаги съм вярвал, че малкото е красиво. Младият, агресивен бизнес притежава изненадващи предимства, когато се сравни с големите, тромави конкуренти. Всичко, което трябва да направи в подобна ситуация, е да определи кои са слабите страни на гиганта и да реши как най-добре да ги използва.

Докато пишех този текст си спомних далечната вече 1984 г., когато крехката авиокомпания „Върджин Атлантик” започна битка с могъщата „Бритиш еъруейс”. Всичко изглеждаше предрешено, дори банката се разколеба в шансовете да спечеля и ми отказа заем в последния момент. Но нашия нескъп арсенал съдържаше някои изненадващи и изключително нетрадиционни оръжия. Вероятно най-ефективното от тях беше нашата гъвкавост. Тя беше неотменна част от корпоративната ни култура и бе възможна единствено, защото бяхме малки. Компанията „Бритиш еъруейс” бе приклещена от огромна йерархия на вземане на решения, която правеше всяка промяна много трудна. При нас бе точно обратното и когато видехме, че новите неща не вървят бързо можехме да ги спрем и да започнем други.

По това време много харесвах начина на работа на легендарния авиационен предприемач сър Фреди Лейкър. Веднъж той ми каза: „Ричард, запомни, че само глупакът никога не променя мнението си.” И без да чакам да заприличам на глупак, се вслушах в съвета му. Във „Върджин”, когато нашите клиенти или някой от екипажите ни кажеше, че не харесва нещо, ние спирахме да го правим и се насочвахме към друго.

Това, че компанията беше малка – имахме само няколко самолета – ни позволяваше да предлагаме на клиентите ни обслужване, което големите играчи просто не можеха да си позволят. Така например започнахме да превозваме с лимузини нашите пътници от „Висшата класа” (което се равнява на „Бизнес класа”, ние не предлагахме „Първа класа”) от и до летището. За да ни конкурира „Бритиш еъруейс” трябваше да предложи тази услуга за всеки полет, не само за тези, за които се конкурираха с „Върджин”. А това щеше да й струва твърде скъпо.

Ако ние предлагахме на бизнес класата лимузина, какво трябваше да предложи конкурента ни на своите пътници в „Първа класа” – да ги вози с „Ролс Ройс” ли? Не отне много време на техния мениджмънт, да реши да не предлага нищо и 26 години по-късно, това си остава уникално изживяване за нашите пътници.

Може да прилича на признание от моя страна, но не мисля, че компанията „Върджин” някога е била най-големия играч, в който и да е от сектор.

В края на 80-те „Върджин рекордс” стана най-големия незвивисим продуцент в музикалната индустрия, което на мен ми се стори опасно. Направих всичко възможно да направя така, че компанията да се раздели на по-малки фирми. Така запазвахме своята конкурентност и можехме да правим бързи промени. Компанията остана достатъчна влиятелна и креативна. Привличахме имена като „Ролинг Стоунс”, които знаеха, че работейки с „Върджин” никога няма да станат просто поредната супергрупа сред всички останали супергрупи. И в същото време продължавахме да бъдем достатъчно малки, за да следим какво се случва по улиците и непрекъснато да откриваме нови страхотни музиканти.

Сега, когато се замислям, единствената сфера, в която сме най-големия играч е космическите пътувания. Но „Върджин Галактик” не се вписва много точно в общоприетото схващане за лидер на пазара.

Когато казвам, че малките са прекрасни, не твърдя, че няма добри компании сред големите. Ако се вгледате внимателно, обаче, някои от най-добрите като Apple, напрпимер, са станали такива като са се фокусирали върху страхотни продукти, проявили са гъвкавост и са се конкурирали с много по-големи от тях компании.

Впечатляващият успех на Apple и донесе страхотен растеж – онези дни, онези битки за оцеляване са като далечен спомен. Но и днес Стив Джобс трябва да се бори упорито, за да запази културата на компанията, така че да продължи да бъде по-гъвкава от конкурентите си.

Сега само трябва да си спомня къде си оставих прашката?

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Нов революционен метод може да доведе до по-ранно откриване на болестта на Алцхаймер
Скенери хвърлят светлина върху промените в мозъка, когато се унасяме от умора
Големите победители: Кои са финалистите в "Мениджър на годината 2025"?
На днешната дата, 30 октомври. Рождениците днес
Полски изтребители прехванаха руски самолет, извършвал разузнавателен полет над Балтийско море
Гърция започва доставки на газ за Украйна през България, Румъния и Молдова
Археологическа находка предоставя нови сведения за мобилността на неандерталците
Времето: Жълт код за обилни валежи с гръмотевици в 6 области в страната