Колко е важно да бъдеш симпатичен
Обикновено си представяме бизнес лидерите като силни и самоуверени хора. Но симпатяги? Не, това не е характеристика, с която сме свикнали да ги свързваме.
И все пак да си симпатичен е много важно, ако искаш да оцелееш в съвременната среда, смята Дейв Керпен, съосновател и председател на Likeable Media – една от най-успешните маркетингови фирми в САЩ, която специализира в промотирането чрез социални мрежи.
„Тезата ми е, че симпатичността е много важна и въпреки че според някои тежката работа е единственият път към върха, това е така само временно, защото един ден ще ви разобличат като „несимпатични” и няма да можете да оберете облагите от всичкия този труд”, смята Керпен.
Той даде интервю пред сайта RealBusiness, в което обяснява какво означава да бъдеш симпатичен, разказва за едно любопитно екипно упражнение и споделя Платиненото си правило за общуване.
Защо е толкова важно да бъдеш симпатичен?
- Днес това е по-важно отвсякога, защото светът е по-малък от когато и да било преди. Благодарение на социалните медии прозрачността вече не е въпрос на избор. Тя е задължителна. Дори да не искате да бъдете открити, светът е прозрачен.
Може ли някой да обърка идеята за „симпатичност” с това да си твърде добър или твърде мекушав, за да бъдеш лидер?
- Не, защото в края на краищата да бъдеш симпатичен не е въпрос на това колко приятели печелиш. Важното е дали имаш страст в себе си. Дали слушаш. Дали умееш да разказваш истории. Дали те възприемат като честен и добър човек. Разликата е много тънка, наистина. Аз определено не смятам, че най-свестният винаги печели, но мисля, че да бъдеш добър със сигурност е част от „пакета на успеха”.
Какви са някои от големите грешки, които мениджърите правят, когато ръководят служителите си?
- Това например ми се струва очевидно, но понеже се случва много често, си струва да го отбележим – наказанията и критиките не носят практически никаква полза, особено ако са публични. Всички критики, направени пред хора, трябва да се елиминират – идеята да кастриш някого пред колегите му е абсолютно непродуктивна. От друга страна, позитивните похвали са страхотни – никога не можете да давате достатъчно от тях. [Вика към служителите си] Хора, вие сте върхът!
Препоръчвате едно упражнение, в което служителите трябва да напишат собствения си некролог и да го прочетат пред екипа. Каква е ползата от това?
- Упражнението е много стряскащо, но кара хората да мислят какво е наистина важно за тях и дали са на прав път в живота. Изживяването освен това сплотява много колегите. Ценя моментите, когато се показваме такива, каквито сме, раними – те наистина сплотяват екипите и хората започват да се разбират взаимно. Когато чуете нечий некролог, написан от самия човек, ще разберете кой е той и за какво се бори много по-добре, отколкото дотогава.
Имате едно Платинено правило, което е и Вашата философия за това как трябва да се отнасяме с хората. Как работи то?
- Много хора говорят за Златното правило – дръж се с околните така, както искаш да се държат с теб. В крайна сметка това обаче не е достатъчно, защото вие не сте като другите хора – всеки е уникален. Много по важно е това, което аз наричам Платинено правило – дръж се с останалите така, както самите те се държат със себе си! Разберете ги. Поставете се на тяхно място, за да разберете как биха искали да бъдат третирани. Това е нещо много различно от начина, по който вие самите искате да се отнасят с вас – защото всеки е различен.
Колко време е нужно, за да разберем някого?
- Колкото повече време имате, толкова по-добре ще го разберете. Познавам жена си от 11 години и все още се старая да подхождам колкото мога по-добре към всяка ситуация. Истината е, че с всеки ден я разбирам все по-добре, с всеки ден разбирам маркетинговия си директор все по-добре и все по-добре мога да прилагам Платиненото правило.
То става все по-интересно с напредването на времето. Златното правило в повечето случаи е стабилен залог – ако не познавате някого, заложете на него. То е чудесно, но Платиненото е по-добро. Когато започнете да разбирате по-добре колегите си, шефа си, хората, които работят с вас, започнете да мислите как да ги мотивирате най-успешно и какво би ги направило най-щастливи!
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.