AdVenture БРОЙ /// Мениджър 02/2025

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

Маркетинг без лайкове

Без социални медии маркетингът е възможен, ефективен и въздействащ

Маркетинг без лайкове

Маркетинг без лайкове

Без социални медии маркетингът е възможен, ефективен и въздействащ

Маркетинг без лайкове
quotes

Социалните медии днес са вездесъщи, включително и в маркетинга. Но има и бизнеси, които успешно достигат до целевата си аудитория, без да използват силата им. Веднага трябва да се направи уточнението, че маркетингът без социални медии е ефективен само при определен тип бизнеси. Масовите марки не могат да си позволят лукса да не присъстват интензивно в мрежата. Обаче ако става въпрос за локалност, лукс, езклузивност, новаторство, тези бизнеси нямат жизненоважна нужда от социалните платформи, за да се развиват успешно.

Кои са предимствата?

Отсъствието от социалните платформи изгражда по-автентична и пълнокръвна връзка с клиентите. Тя от своя страна насърчава по-непосредствено и директно общуване – персонални имейли (написани от човек, а не от изкуствен интелект); „старомодните“ лични обаждания, които не досаждат, а карат клиента да се чувства „ухажван“, срещи на живо, в които отсрещната страна усеща топло разбиране и отношение. Именно получаването на подобно специално внимание изгражда възможно най-голямо доверие и лоялност към марката.

Когато човек е „потопен“ в социални медии, той буквално е „бомбардиран“ отвсякъде с рекламно съдържание и трудно може да различни дали то идва до него по ограничен или платен начин. А когато алгоритмите на социалните медии засекат конкретен интерес, те на мига започват да „сервират“ още и още подобно съдържание, което може да бъде полезно на потребителя, но и да му втръсне бързо, да го отврати от темата, която само до вчера му е била интересна, дори най-лошото: да го манипулира и превърне в краен екстремист във възгледите.

Повече от 2 години профилът на Lush в Instagram изглежда така – само 9 поста, които не се актуализират. Марката, която е известна с бомбичките си за вана, се зарече, че няма да се върне в Instagram, докато Meta не осигури по-безопасна среда за потребителите. Бомбичките за вана на Lush помагат на хората да се „изключат“ от мрежата, да се отпуснат и да обърнат внимание на себе си. Социалните медии са антитеза на това желание. Гениален маркетинг ход: отсъствието от социалните мрежи перфектно се свързва с ДНК-то на марката.

Клиентите не са изложени на постоянен шум

Той разсейва и често ги кара да постъпват импулсивно (купуват стоки и услуги, които не са им нужни, но понеже са били на промоция, са се изкушили). Марките също са щастливи, защото не трябва да се конкурират с всички други бизнеси, които се борят за вниманието на същата аудитория в този момент. Така съобщението на бизнеса остава ясно, силно и достига до точните хора.

Социалните медии постоянно правят промени в алгоритмите и функционалностите си, които директно рефлектират върху видимостта и обхвата на съдържанието и водят до непредсказуеми резултати за бизнеса. Дори на специалистите по дигитален маркетинг им е трудно да смогват с всички новости и актуализации. Маркетингът извън социалните медии използва стабилни и проверени методи, които не зависят от външни фактори. Това позволява изграждането на стратегия, която е по-предсказуема и устойчива, по-малко рискова и осигурява дългосрочен успех.

Липсата на маркетинг в социалните мрежи се компенсира със силно физическо присъствие на място. То работи отлично за локални бизнеси чрез организирането на тематични събития, фестивали, отворени дни, партньорства с други бизнеси и институции, подкрепа на социални каузи, реклама от уста на уста. Всички тези инициативи изграждат стабилна връзка с местната общност, увеличават видимостта и привличат повече клиенти, създават доверие и дългосрочна лоялност, стават символ на качество и автентичност. И най-важното: целевата аудитория директно се свързва с марката без излишни посредници.

Apple има официален профил в Instagram, но вместо да рекламира продуктите си директно, марката споделя само съдържание, създадено от потребителите, което е част от кампанията Shot on iPhone. Този хитър маркетинг ход укрепва общността от верни последователи (евангелисти на марката) и провокира още и още UGC (съдържание, създадено и споделено от потребителите, което в социалните мрежи има най-висок рейтинг на автентичност и доверие). Apple няма официален профил във Facebook, но в YouTube каналът на марката е един от най-популярните, предоставяйки полезно и интересно съдържание.

Маркетингът без социални мрежи значително намалява разходите

Собствениците на големите социални мрежи са алчни и безскрупулни. Рекламата в тях отдавна не е евтина. А за да изпъкне бизнесът в платформите, той трябва да заложи както на качество, така и на количество, което на практика означава големи бюджети за реклама всеки месец. Проблемите с високите разходи за реклама в социалните мрежи идват минимум от три фактора: все по-ожесточена конкуренция – с увеличаването на бизнесите, които рекламират, цените на кампаниите постоянно се покачват; алгоритмите изискват непрестанни инвестиции; органичният обхват става все по-ограничен, което принуждава бизнеса да плаща повече и повече, за да достигне до подходящата публика; непрекъснато присъствие – за да остане бизнесът видим, трябва да публикува съдържание редовно, което трябва да е и интересно, полезно, забавно, а това също изисква ресурси.

Умен ход за някои бизнеси

Избягването на социалните медии в маркетинг комуникацията е стратегически ход за компании, чиито приоритети са сигурността и поверителността. Този фокус диференцира бизнеса от конкуренцията, особено в сфери, където защитата на личните данни е от ключово значение. Например финансови или здравни услуги. Това изгражда и максимално голямо доверие в потребителите, които възприемат марката като етичен и сигурен партньор, поставящ техните интереси и защита на първо място.

Wetherspoons, верига от пъбове във Великобритания и Ирландия, се оттегли напълно от социалните мрежи през 2018 г., тъй като компанията не е съгласна с това как социалните мрежи влияят на обществото и психическото здраве, особено на младите хора. Марката смята, че хората посещават заведенията им заради приемливите цени, доброто качеството на услугата и приятелската атмосфера, а не заради профилите в социалните мрежи. Ето защо компанията предпочита да комуникира с целевата си аудитория директно чрез уебсайта си, електронния бюлетин и други традиционни канали, вместо да разчита на социалните платформи. Wetherspoons разполага с уебсайт и приложение, които са изключително удобни и информативни за потребителите. Чрез тях клиентите не само бързо и лесно могат да намерят информация за локации, менюта и специални оферти, но и да поръчват храна и напитки до масата си във физическото заведение, което увеличава удобството и отменя нуждата да чакаш сервитьора да дойде.

Когато бизнесът избира да не използва социалните медии, се освобождава от преследването на показатели като лайкове, коментари, споделяния, брой гледания... Все повърхности метрики, които имат кратък живот и зад тях не стои нещо трайно. Вместо това вниманието се насочва към задоволяването на истинските нужди на клиентите, като им предоставя персонализирани решения и обслужване. Резултатът може да не се вижда веднага, като е в социалните платформи, но в близко бъдеще се отплаща многократно. Не ли точно това смисълът на добрия маркетинг?! Да бъде инвестиция в бъдещето. Да създава партньорства, а не само трансакции (продажби). Да утвърждава бранда като символ на качество и грижа. Да вдъхва доверие и да откликва с емпатия. Да демонстрира експертиза и професионализъм. Да възпитава лоялни клиенти, които ценят качеството и устойчивостта.

Независимост от платформите

Когато не се разчита на социални медии, маркетинг стратегията е освободена от всички ограничения и политики, наложени от платформите. Мнозина анализатори определят тази зависимост като новото дигитално робство, защото бизнесът няма директен контакт с клиентите си, тъй като социалните мрежи се превръщат в непреодолими посредници, филтриращи цялата информация. Обаче ако бизнесът реши да пропусне социалните платформи, той си възвръща пълния контрол върху комуникацията, което позволява по-гъвкаво и автономно управление на връзката с потребителите. Без риска от изненадващи промени, които могат да засегнат видимостта или ангажираността (често социалните медии променят алгоритмите си без официално да го оповестяват). Това пак може да стане с модерни средства, например уебсайт, блог, имейл маркетинг, мобилни приложения и чат, Google My Business, програми за лоялност…

Традиционните канали са достатъчно мощни

Маркетингът без социални медии използва ефективно всички традиционни канали за комуникация, като печатна, радио-, телевизионна, външна и директна реклама, които продължават да са мощен инструмент и имат по-висока възвръщаемост при по-зрели аудитории, както и за изграждане на доверие в по-консервативни пазари. Липсата на социални медии освобождава време и ресурси за подобряване на клиентското изживяване, което увеличава вероятността потребителите да се върнат. Задържането на клиенти е по-евтино от привличането на нови. Доволните потребители са и най-добрите посланици на марката. В глобален свят, доминиран от автоматизирани услуги и изкуствен интелект, човешкият подход прави силно впечатление, което ще става все по-безценно предимство пред конкуренцията.