Бизнес перспективи: Автомобилните гиганти са изправени пред някои трудни истини в ерата на „поликризата“

Бизнес перспективи: Автомобилните гиганти са изправени пред някои трудни истини в ерата на „поликризата“

Западните автомобилни гиганти се борят с кризи на множество фронтове, като намаляващите печалби, съкращенията и широко разпространените мерки за намаляване на разходите демонстрират напрежението, на което са подложени. От нарастващите производствени разходи до американските тарифи, интензивната конкуренция, прекъсванията на веригата за доставки, регулаторен натиск, както и неравния преход към електрически превозни средства - водещите производители са в центъра на перфектна буря, пише Си Ен Би Си.

Както наскоро каза главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz Group Ола Калениус: „Нашата индустрия преживява едновременно проливни дъждове, градушка, бури и сняг.“

 „Наистина се усеща като поликриза“, коментира Зигрид де Врис, генерален директор на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) – лобистка група за автомобилния сектор.

Терминът „поликриза“ се отнася до едновременни насрещни ветрове, които се преплитат и усилват взаимно, създавайки ситуация, която е по-тежка от сбора на отделните ѝ части.

„Така или иначе най-голямата трансформация за индустрията в нейната история – да се премине към превозни средства с нулеви емисии, щеше да бъде много трудна. А основният път към това са елетромобилите – и това ще остане така“, каза Де Врис пред Си Ен Би Си чрез видеообаждане.

ACEA представлява 16 големи европейски автомобилни производители, включително Volkswagen, BMW, Ferrari, Renault и Volvo. Очаква се няколко изпълнителни директори на производители на автомобили да се срещнат с председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен на 12 септември за по-нататъшни разговори относно това как да се справят с ключовите предизвикателства пред сектора.

 „За нас, политически, това е много важен момент“, коментира Де Врис от ACEA, като отбеляза, че в момента ЕС има „най-амбициозните“ и „най-строги“ правила за въглеродни емисии в света. „Искаме това да проработи, това е много важно, но чувстваме, че ръцете ни са вързани. Не можем да постигнем тази цел сами. Трябва и другите части на уравнението да са налице“, добави Де Врис.

Европейската комисия не е отговорила на искане за коментар от Си Ен Би Си.

Като част от плановете на ЕС за постигане на климатична неутралност до 2050 г., 27-членният блок е наложил 55% намаление на въглеродните емисии от новите автомобили до 2030 г. в сравнение с нивата от 2021 г. ЕС също така е поставил цел всички нови автомобили, продавани от 2035 г. насам, да имат нулеви въглеродни емисии, като по този начин ефективно се премахва продажбата на нови бензинови или дизелови автомобили.  Оттогава ЕС потвърди тази цел, въпреки силния политически и лобистки натиск за смекчаване на подхода му.

 „Глобализацията е в отстъпление“

 Рела Съскин, анализатор на акции в Morningstar, заяви, че главният изпълнителен директор на Mercedes не е единствен, който има „големи изявления“ за мащаба на предизвикателствата, пред които е изправена индустрията.

„Те не говорят директно с правителството или с Европейската комисия, но според мен това е някакъв намек за по-голяма подкрепа“, каза Съскин пред Си Ен Би Си чрез видеообаждане. „Основното е регулаторната сигурност. Регламентите на ЕС относно намаляването на емисиите са просто ужасни. Китай подкрепя автомобилната си индустрия, докато регламентите на ЕС правят точно обратното“, добави тя.

Китай подкрепи местната си автомобилна индустрия чрез стабилни индустриални мерки, като субсидии, данъчни облекчения и финансиране за научноизследователска и развойна дейност, особено за електрически превозни средства. Нарастващото господство на  страната в сферата на електрическите превозни средства изпраща ударни вълни в много части на световния автомобилен пазар.

„Регулациите принудиха всички европейци да инвестират милиарди и милиарди в нови производствени процеси, да изградят капацитет за електрически превозни средства, но след това стимулите бяха премахнати, така че търсенето е по-малко. Така че, вие се сблъсквате с тази огромна сметка за капиталови разходи и нямате приходите, които да я подкрепят“, коментира Съскин. 

Хенер Лене, вицепрезидент по конкурентно разузнаване, пазарен анализ и прогнозиране в S&P Global Mobility, заяви, че западната автомобилна индустрия „очевидно претърпява дълбоко структурно смущение“, като едновременно с това се натрупват множество системни точки на натиск.

 „Тази среда изисква стратегическо прекалибриране в инвестициите, продуктовото планиране и глобалните операции“, каза Лене пред Си Ен Би Си по имейл. Производителите са инвестирали значителен капитал в електрификация и цифрови платформи, но пазарното приемане изостава и обемите са недостатъчни, добави той.

Това доведе до сценарий, в който очакванията за възвръщаемост на инвестициите са обтегнати, докато платформите за двигатели с вътрешно горене (ICE), които преди това бяха планирани за постепенно премахване, се преразглеждат.

Нещо повече, силната конкуренция от китайските производители на автомобили остава постоянен проблем за западните играчи, докато тарифният режим на администрацията на Тръмп и по-широките протекционистки тенденции променят динамиката на световната търговия. „

„Глобализацията е в отстъпление“, коментира Лене. „Това, което някога беше обединен глобален пазар, сега е фрагментиран, изисквайки локализирани производствени стратегии, специфични за пазара продуктови портфолиа и ревизирани модели на марж“, добави той.

Иновации

В отговор на предизвикателствата пред индустрията, производителите на автомобили обикновено следват стратегия, ориентирана към стойността пред обема, като дават приоритет на моделите с по-висок марж пред превозните средства за масовия пазар, според Transport & Environment.

Според групата предизвикателствата пред продажбите, пред които е изправен европейският автомобилен пазар, не представляват криза в целия отрасъл, а по-скоро преходна фаза, тъй като производителите се адаптират към новия пазарен пейзаж.

Западните автомобилни гиганти също се стремят да диверсифицират предлагането си, като се фокусират върху хибридни превозни средства, както и като преместват производството в страни с по-ниски разходи и търсят стратегически партньорства с китайски фирми.

Говорител на Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA), която представлява Volkswagen, Mercedes-Benz Group и BMW, наред със стотици други, заяви, че „без съмнение това са трудни времена за автомобилната индустрия“.

„Нарастващото геополитическо напрежение, множеството кризи и разпространението на протекционизма оказват нарастващ натиск върху нашата глобално позиционирана индустрия“, коментира той.

VDA посочи, че германската автомобилна индустрия ще удвои усилията си за иновации през следващите години и ще се стреми да представи своята визия на предстоящото водещо автомобилно изложение IAA Mobility.

Това означава инвестиране на около 320 милиарда евро (372,5 милиарда долара) в научноизследователска и развойна дейност между 2025 и 2029 г., като 220 милиарда евро ще бъдат разпределени за капиталови инвестиции.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Украинските мъже на възраст между 18 и 22 години вече ще могат да преминават свободно държавната граница
Дигиталното евро може "да изяде обяда" на индустрията за разплащания
Забраната за смарт устройства в клас влиза в сила от ноември
„Диамантеният крал“ и последен романтичен партньор на Жаклин Кенеди почина на 95 г.
Германия предупреждава за предстоящ колапс в пивоварната индустрия на страната
Турците губят доверие към Запада, виждат в Израел най-голямата заплаха
Пантерата се завърна: Забелязаха я в село край Тутракан
Анализ на холдинга: БДЖ вози все по-малко пътници и товари, приходите са с 8% по-ниски